طرح کاداستر در بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی کردستان اجرا و ۹ هزار و ۸۹۰ سند تک برگ برای اراضی ملی و دولتی صادر شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه ۲ میلیون و ۵۹۹ هزار و ۸۵ هکتار از اراضی ملی و دولتی استان در حال حاضر دارای سند تک برگ است، گفت: طرح کاداستر در ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار و ۸۰۴ هکتار از عرصه‌های طبیعی استان اجرا و ۹ هزار و ۸۹۰ سند تک برگ برای اراضی ملی و دولتی صادر شد.

بهزاد شریفی پور با اشاره به این که در حال حاضر تنها ۲۸ پلاک به مساحت ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار حدنگاری نشده است، افزود: با ابلاغ دستورالعمل اجرای کاداستر اراضی ملی و دولتی در اواسط سال ۱۳۹۴، اصلاح نقشه‌های سنواتی تفکیک انفال و تبدیل اسناد دفترچه‌ای به اسناد تک برگی به عنوان اولویت کاری در کنار وظایف اصلی در دستور کار اداره کل قرار گرفت.

او یادآور شد: پلاک‌های فاقد اجرای مقررات در حریم شهر‌ها که اداره کل راه و شهرسازی همکاری لازم را برای آزادسازی ماده ۲ قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی به عمل نیاورده، ۲ پلاک به مساحت ۵۰۰ هکتار است.

شریفی پور ادامه داد: ۱۱ پلاک به مساحت ۱۵ هزار هکتار هم خارج از حوزه ثبتی کردستان (موضوع انتزاع از استان‌های کرمانشاه و زنجان) فاقد قراراداد برای برداشت نقاط شمیم (شبکه ملی یکپارچه مالکیت) است.

او اظهار داشت: اصولی‌ترین راهکار جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی توسط افراد سودجو و فرصت طلب اخذ اسناد مالکیت اراضی ملی به صورت تک‌برگ و کاداستر است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: ۵۶ هزار و ۵۶۶ هکتار از زمین‌های ملی به تایید کمیته فنی ممیزی رسیده و در مرحله صدور سند مالکیت از سوی اداره کل ثبت اسناد و املاک است.

شریفی پور با بیان اینکه مساحت کل کردستان ۲ میلیون و ۹۱۳ هزار و ۷۰۰ هکتار است، ادامه داد: مساحت زمین‌های ملی استان ۲ میلیون و ۱۳۲ هزار و ۵۱ هکتار است.

کاداستر منابع طبیعی عبارت است از نقشه‌های رقومی دارای مختصات با دقت هندسی استاندارد، که بر اساس تشخیص سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور از محدوده منابع ملی و اراضی مستثنیات تهیه شده و باید در محدوده‌های ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به همراه نوع پوشش گیاهی در محدوده منابع ملی سند صادر شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.