مسئول برنامه بهداشت هوا دانشگاه علوم پزشکی همدان از مرگ ۳۴۵ نفر در این شهربه دلایل منتسب به آلودگی هوا در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

مهدی خدابخشی با بیان اینکه بررسی ها و مطالعه کمی سازی اثرات بهداشتی و اقتصادی منتسب به آلاینده های در شهر همدان نشان می دهداین افراد به علت استنشاق ذرات معلق پی.ام ۲.۵ جان خود را از دست دادند افزود: علت مرگ ۱۶ نفر از این تعداد بیماری مزمن انسداد ریوی، ۹ نفر به علت سرطان ریه، ۱۹۶ نفر مشکلات قلبی و ۶۲ نفر سکته مغزی ناشی از استنشاق گرد و غبار فوت کردند.

او گفت: ذرات معلق یا PM به آمیزه‌ای پیچیده از ذرات بسیار کوچک و قطرک‌های مایع گفته می‌شود که باعث آلودگی هوا می‌شوند.

مسئول برنامه بهداشت هوا دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: هوای آلوده با ورود به بدن ابتدا به بافت های بدن آسیب وارد کرده سپس مکانیزم تنفسی افراد را دچار اختلال می کند.

خدابخشی تصریح کرد: مطالعات صورت گرفته گویای این است که میانگین غلظت ذرات پی ام ۲.۵ در جهان پنج پی پی ام است اما از سال ۹۴ تاکنون میانگین این مولفه در شهر همدان بالاتر از نرم جهانی بوده و برخی سالها به عدد ۱۷.۵ نیز رسیده است

او افزود: با توجه به اینکه امروز هوای همدان برای گروه های حساس آلوده است انتظار می رود این گروه شامل سالمندان، کو.دکان، زنان باردار، افراد دارای بیماری زمینه ای، افراد دارای سابقه بیماری های تنفسی، بیماران دارای مشکلات حاد تنفسی، جانبازان شیمیایی از حضور و تردد در فضای باز خودداری کنند.

مسئول برنامه بهداشت هوا دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در صورت ضرورت حضور گروه های حساس در فضای باز باید آنها از تردد در اماکن شلوغ و پر تردد خودداری و از مایک های مناسب و استاندارد استفاده کنند.

خدابخشی افزود: ذرات پی ام ۲.۵ میکرون شهر همدان ناشی از استفاده وسایل گرمایشی با ورود به فصل سرد سال در منازل، ادارات و نهادها و بخشی از آن نیز ناشی از فعالیت خودروهای آلاینده است.

او تاکید کرد: در شرایط عادی وضعیت جوی، هوا سالم است اما با برودت و پایداری هوا و نبودن امکان تبادل هوا بین طبقات پایین و بالای جو، آلودگی هوا افزایش می یابد.

ذرات معلق آلاینده به دو دسته تقسیم می کنند که شامل ذرات درشت قابل استنشاق (PM ۱۰) مانند ذرات معلقی که در مجاورت جاده‌ها یا صنایع مولد غبار یافت می‌شوند و قطرشان بزرگتر از ۲.۵ میکرون و کوچکتر از ۱۰ میکرون است.

همچنین ذرات ریز (PM ۲.۵) مانند ذرات معلقی که در دود و مه‌ دود یافت می‌ شوند و قطرشان ۲.۵ میکرون یا کمتر است. این ذرات یا به طور مستقیم از منابعی مانند آتش‌سوزی‌های جنگلی وارد هوا می‌شوند یا در نتیجه واکنش گازهای خروجی از نیروگاه‌ها، صنایع و خودروها در هوا شکل می‌گیرند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.