محمد تیموری در آیین تجلیل از فعالان راهداری و حمل و نقل جادهای فارس با بیان اینکه این سازمان متولی حاکمیتی بخش حمل و نقل جاده عهده دار جابجایی بیش از ۹۰ درصد کالا و مسافر کشور است، گفت: پارسال ۳۸ میلیون تن کالا اساسی از بندر امام (ره) و بنادر جنوبی جابجا و حمل شد و امسال تاکنون ۱۴ میلیون تن جابجا شده است.
او گفت: نزدیک به ۷۰۰ هزار راننده حرفهای دارای کارت هوشمند با بیش ازهشت هزار و ۵۰۰ شرکت حمل و نقل فعال کالا، مسافری و بین المللی سالانه ۱۱ میلیون تن ترانزیت، ۱۹۵ میلیون نفر مسافر را در کشور جابجا میکنند که این نشان از اهمیت حمل و نقل جادهای در اقتصاد کشور دارد.
تیموری با اشاره به اینکه مشکلات در این حوزه به تبع گستردگی بالا است که چرخه اقتصادی کشور را در دست دارد، گفت: در زمینه سوخت، بیمه تکمیلی و امور رفاهی رانندگان مطالباتی وجود دارد که به حق هم است و در این راستا باید کمیته هماهنگی صنوف مختلف حمل و نقل کالا و مسافر در بخش کارفرمایی و کارگری در اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان تشکیل و به این موارد رسیدگی شود.
معاون توسعه مدیریت و برنامهریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: فارس، استان حمل و نقلی است و جزو استانهای اول در زمینه حمل و نقل بار و مسافر محسوب میشود.
او همچنین با اشاره به وجود حدود ۲۲۱ هزار کیلومتر راه، ۳۶۴ هزار پل، ۵۶۰۰ کیلومتر روشنایی و ۱۴ هزار ماشین آلات سبک و سنگین دارد، گفت: به واسطه مسئولیت حفظ و نگهداری این میزان ابنیه و تجهیزات، سالانه به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان درحالت آرمانی و ۶۸ هزار میلیارد تومان در بدترین حالت نیازمندیم، حال آنکه کمتر از ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار داریم.
به گفته معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور از ابتدای امسال تاکنون در فارس و لارستان حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان طرح استانی اجرا کردهایم و ۹۰۰ میلیارد تومان تخصیص گرفتهایم، اما تاکنون ۳۹ میلیارد تومان تخصیص نقدی به فارس دادهاند که نیمی از آن صرف پرداخت حقوق میشود، از طرفی ۱۱ میلیارد تومان اسناد داشتیم که در مقابل ۸۵۰ میلیارد که برای استان تصویب شده تخصیصی کم بوده است.
تیموری تاکید کرد: با این میزان بودجه نمیتوان پرداخت به موقع حقوق، ایمن سازی، نگهداری، رفع نقاط حادثه خیز و ... داشت و وضعیت اعتبارات استانی و این حجم تخصیص پذیرفته نیست و باید جوابگو نیازهای مردم باشیم.
او با اشاره به اینکه سازمان راهداری چند رویکرد اساسی دارد که از جمله آن تامین منابع پایدار به عنوان عمدهترین رویکرد است، گفت: این تامین نیاز در دنیا از سه محل عوارض سوخت، عوارض جاده و عوارض خودرو است و اگر این رویکرد نداشته باشیم منابع پایدار از این سه محل نداریم و کما اینکه عوارض پنهان به مراتب بالاتر است.
معاون سازمان حمل و نقل جادهای و راهداری کشور گفت: بخش حمل و نقل تنها بخشی در کشور است که روی پای خود ایستاده و مدیریت، نگه داری و تعمیر آن با بخش خصوصی است، اما چالشهای خود را دارد و گرانی قطعات، سوخت، قیمت ماشین دغدغه آنها است تیموری گفت: استراتژی سازمان این است که کنار رانندگان باشد و مشکلات آنها را حل کندو سازمان کنار رانندگان است.
تیموری همچنین در بحث قطعات و لاستیک مورد نیاز رانندگان نیز گفت: سازمان کنار رانندگان است و مطالبات انها را مطالبه خود میداند و این رانندگان بودند که نگذاشتند در حمل کالای اساسی کشور با مشکل روبرو شود.
او گفت: سال گذشته ۳۸ میلیون تن کالا اساسی از بندر امام (ره) و بنادر جنوبی جابجا و حمل شد و امسال تاکنون ۱۴ میلیون تن جابجا شده است.
معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس نیز در این مراسم گفت: از سال ۶۲ که روز حمل و نقل نامگذاری شد تا به امروز شبکه حمل و نقل کشور در بدترین و سختترین شرایط تحریمی قطعات یدکی و لاستیک با برنامه ریزی سعی به فلج کردن شبکه حمل و نقل داشتند، اما با تلاش و مقاومت ناوگان حمل و نقل این توطئه دشمن خنثی شد.
اسماعیل محبی پور گفت: برنامه ریزی دشمن برای از بین بردن شریان حمل و نقل جادهای و جلوگیری از حرکت کالاها و تهدید به از بین بردن ناوگان حمل و نقل بود.
محبیپور با بیان اینکه دشمن به دنبال تعرض به جریان حمل و نقل کالا، زدن پلها و ناوگان حمل و نقل در جادهها بود، گفت: دشمن دست بردار نیست؛ ارتباط مردم به فضای مجازی، مخابرات و شبکه حمل و نقل قابل قطع کردن نیست و در سه ماه اخیر دیدیم که تلاش کردندراننده و کامیونها را به اعتراض بکشانند، اما این تیر دشمن به سنگ خورد.