از ابتدای امسال بیش از ۸۰۰ تله زنده گیری پرندگان (به خصوص هوبره) در خراسان جنوبی جمع آوری شده است.

ارشادی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت:از ابتدای امسال در چندین مرحله بیش از ۸۰۰ تله زنده گیری پرندگان به خصوص هوبره در استان توسط یگان حفاظت محیط زیست با همکاری همیاران، ادارات وابسته و به خصوص نیروی انتظامی جمع آوری و معدوم شده است.

او افزود:همچنین ۲ متخلف به جرم زنده گیری کبک و تیهو بازداشت شده اند و از ایشان تعداد ۶ قطعه کبک و تیهو ضبط شده که بعد از معاینه، تیمار و طی مراحل پرونده، این ۶ قطعه در طبیعت رها سازی شده اند.

ارشادی بیان کرد: یکی از مهمترین مباحث در حوزه زنده گیری پرندگان در خراسان جنوبی، زنده گیری و صید پرنده کمیاب و در معرض خطر انقراض مانند هوبره است و از آنجایی که پرنده هوبره جز در شرایط اجبار پرواز نمی‌کند و روی زمین راه می‌رود، صیادان با قطع درختان و بوته‌ها اقدام به ایجاد مانع خطی در مسیر این پرنده کرده و پرنده با گذشتن از معبری که تله گذاری شده است به دام می‌افتد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد:دامگذاران و قاچاقچیان هوبره با زنده گیری این پرنده آن را در مقابل مبلغ ناچیزی به واسطه‌های قاچاق پرنده تا کشور‌های عربی قاچاق می‌کنند و در این کشور‌ها از این پرنده در مسابقات قوش بازی استفاده می‌شود.

او با اشاره به اینکه از بین رفتن پوشش گیاهی و خشکسالی از عوامل تهدید کننده نسل هوبره است، گفت: موانع خطی که با شکستن درختان جنگلی از جمله تاغ، اسکنبیل و ... برای زنده گیری هوبره ایجاد می‌شود معمولا صد‌ها متر طول داشته و در هر کیلومتر مربع به ده‌ها خط می‌رسد که در مجموع حجم بسیار بالایی از درختان منطقه در این دامگذاری‌ها تخریب می‌شوند.

ارشادی اظهار کرد: هوبره بیشتر در شهرستان‌های شرقی استان و به خصوص در منطقه حفاظت شده پطرگان در شهرستان زیر کوه زیست می‌کند و بیشترین دامگذاری برای هوبره در دشت‌های مرزی این شهرستان اتفاق می‌افتد.

برچسب ها: محیط زیست ، زنده گیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.