رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت:بیش‌از ۹ هزار و ۹۲۵ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری از محل تسهیلات بانکی و آورده بهره‌برداران در زیربخش‌های کشاورزی استان انجام شده است.

سید محمد رضا سیدحسینی  اظهارداشت: بیش‌از یک‌هزار و ۳۰۰ طرح اقتصادی در حوزه کشاورزی سیستان و بلوچستان در این مدت سرمایه‌گذاری شده است.

وی بیان کرد: با اجرای کامل این طرح‌ها زمینه حفظ و ایجاد فرصت شغلی برای بیش‌از ۶ هزار نفر در بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان فراهم می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: طرح‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، طرح‌های پرورش گوساله، گوسفند، شتر، شترمرغ، مرغ گوشتی و تخم‌گذار، زنبور عسل، بلدرچین، ساخت گلخانه، کشت گیاهان دارویی، مکانیزاسیون کشاورزی، شیلات و دامپزشکی از جمله طرح‌هایی هستند که موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

وی ادامه داد: شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی سیستان و بلوچستان را یکی از مستعدترین نقاط کشاورزی کشور تبدیل کرده به طوریکه در تمامی فصول سال امکان کشت و تولید انواع محصولات در آن وجود دارد.
حسینی بهترین فرصت برای توسعه بخش کشاورزی است، افزود: سیستان و بلوچستان به دلیل دسترسی به بازار‌های افغانستان و پاکستان و حوزه خلیج فارس فرصت بی‌نظیری را برای صادرات محصولات کشاورزی و در نتیجه ارزآوری و فرصت‌های شغلی جدید برای استان و کشور داراست.
وی گفت: همچنین سیستان و بلوچستان در زمینه تولید محصولات باغی بویژه گرمسیری و استوایی بی‌نظیر است بطوریکه تنها نقطه در کشور هست که می‌تواند با تولید محصولاتی نظیر موز و تامین نیاز داخلی به حذف خروج ارز و واردات محصولات کشاورزی که به کشور تحمیل می‌شود کمک کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان دارا بودن سهم ۳۶ درصدی صید آب‌های جنوب کشور، ۳۱ درصد صید کل کشور، ۲۰ درصد کل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی پروری)، رتبه دوم صید در اقیانوس هند و تامین کننده بیش از ۷۰ درصد تن ماهیان کشور، وجود ۱۱ اسکله صیادی و جایگاه تخلیه صید در جنوب استان، بیش‌از ۲ هزار و ۴۰۰ شناور اعم از قایق و لنج و بیش از ۲۵ هزار نفر صیاد، اراضی و اقلیم مناسب در سواحل جنوبی برای توسعه فعالیت‌های شیلاتی و صیادی، امکان اجرای طرح‌های نوین شیلاتی از قبیل پرورش ماهی در قفس و پرورش متراکم و نیمه متراکم انواع آبزیان و وجود ۶ شهرک صنعتی و ناحیه صنعتی فعال از مهمترین ظرفیت‌های بخش کشاورزی این استان است.

وی بیش‌از ۱۰۰ واحد کارخانه‌های کنسرو سازی، عمل آوری و بسته بندی ماهی و میگو، واحد سردخانه و انجماد، واحد یخسازی، واحد شناورسازی، اقلیم بسیار مناسب و وجود بیش‌از ۴۲ هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو و همچنین اقلیم مناسب پرورش انواع آبزیان از جمله صدف دریایی، جلبک‌های دریایی، خیار دریایی، کروکودیل و سایر آبزیان را از دیگر ظرفیت‌های بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان عنوان کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار