صدور خودکار مجوز‌های کسب کار از امروز انجام می‌شود

رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: در زمینه صدور مجوز‌های کسب و کار در حال حاضر ۴ دستگاه به دادگاه معرفی شده اند که یکی شیلات هرمزگان، وزارت تعاون و کار و دیگری سازمان نباتات و سازمان روانشناسی هستند.

آقای سیاح رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد  و دیگر مسئولان در برنامه میز اقتصاد به سوالاتی در خصوص صدور خودکار مجوز‌های کسب کار پاسخ دادند.

سوال:صدور خودکار مجوز‌های کسب کار از امروز به چه صورت است؟

سیاح: ثبت ۵۱۶ هزار درخواست مجوز در درگاه ملی مجوز‌ها و معطل ماندن ۱۲۷ هزار مجوز بیش از موعد قانونی تا کنون رقم خوره است.

دولت‌ها از حدود ۱۴ سال قبل مکلف بوده اند تا شرایط صدور مجوز را شفاف و تسهیل کنند، اردیبهشت امسال بود که مجلس شورای اسلامی قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار را تصویب کرد.

دستگاه‌هایی که در صدور مجوز‌ها تاخیر می‌کنید یادتان باشد که قانون به وزارت اقتصاد تکلیف کرده است که اگر دستگاهی در صادر کردن مجوز‌ها تاخیر داشته باشد مجوز‌ها خودکار صادر خواهد شد، به طور کلی میراث فرهنگی اُرگانی بود که مجوز را صادر نمی‌کرد که با اجرای این طرح از امروز به صورت خودکار مجوز کسب و کار صادر می‌شود

سوال:آیا مجوز کسب و کار خانگی هم شامل این طرح می‌شوند؟

سیاح گفت: بله در حال حاضر ۱۰۰ هزار سال مشاغل خانگی داریم که به این دستگاه ثبت مجوز‌های کسب کار‌ها متصل شدند.اولین مجوز درگاه ملی در حوزه‌هایی که خود دستگاه‌های اصلی نتوانستند به درگاه ملی متصل شوند را صادر خواهیم کرد.

سوال:چه تغییری رخ داد که توانستید در این جدول بین دستگاه‌ها بالا بیایید و مجوزهایتان را سریع‌تر  در حوزه مشاغل خانگی صادر کنید؟

سیاح :تمامی مجوز‌ها باید ثبت محور شوند واقعاً اقدامی که با همکاری همه دستگاه‌ها یعنی تقریباً با مصوبه اخیر ستاد ملی ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، الان ۲۶ دستگاه در حوزه مشاغل خانگی فعالیت می‌کنند با همراهی همه دستگاه‌ها بیش از ۹۵ درصد از مجوز‌های مشاغل خانگی الان به صورت آنی دارند صادر می‌شوند یعنی چه، آنی یعنی صرفاً متقاضی می‌تواند با مراجعه به درگاه ملی مجوز‌های کسب و کار وزارت اقتصاد و انتخاب رشته‌ای که می‌خواهد در آن فعالیت کند و با وارد کردن اطلاعات خودش پرینت مجوز خودش را بگیرد و شروع به کار کند.

ما می‌توانیم اگر مجوزی صادر نشده را به صورت آنی و خودکار صادر کنیم، سازمان برنامه بودجه، سازمان وکلا جزو بدترین دستگاه‌هایی هستند که همکاری لازم را با ما نداشته اند.تا روز گذشته اُرگان هایی که همکاری لازم را نداشته اند به مراجع نظارتی معرفی شده اند.

سوال:مشکل تجمیع واحدهای صنفی به سرانجام رسید؟

سیاح : خیر،متاسفانه وزارت صمت با ما همکاری نکرده است در حال حاضر ۴ دستگاه به دادگاه معرفی شده اند که یکی شیلات هرمزگان،وزارت تعاون و کار و دیگری سازمان نباتات و سازمان روانشناسی هستند

سوال:مجوز کسب و کار پیمانکاران گویا به درگاه مجوزهای کسب و کار متصل نشده اند آیا صحت دارد؟

قانع فر رئیس امور نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه در ارتباط تلفنی گفت:سازمان برنامه بودجه از اولین سازمانی بود که از سال های گذشته به درگاه کسب و کار مجوزها متصل شدند ما خودمان مجوز را صادر کرده ایم

سوال:آقای سیاح نظر شما در این باره چیست؟

سیاح : قانون می گوید قانون مقررات زدایی رتبه پیمانکاران را باید مجوزهای کسب و کار و نه دستگاه‌های دیگر مشخص کند. از سال ۱۴۰۰ چندین نامه به سازمان برنامه ارسال کرده ایم شما نباید مردم و پیمانکاران را اذیت کنید.اصل ما در مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی؛ رشد سرمایه‌گذاری اقتصادی است و هر مجوزی از جمله مجوز بی‌نام و … و هر چیزی که به رشد سرمایه گذاری منجر شود، از نظر ما باید انجام شود.

هیئت مقررات زدایی کسب و کار فهرست مجوز‌های ثبت محور را تصویب کرد بر این اساس ۲/۳ مجوز ها ثبت محور هستند طبق قانون حدود ۹۰ درصد مجوز‌های صنفی هم ثبت محور و اعلانی است همچنین نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که با اجرای قانون تسهیل صدور مجوز‌ها ۶۸ درصد مجوز‌ها ثبت محور هستند. موضوعی که وزیر اقتصاد هم با اشاره به آن نکته ای را عنوان کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار