وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سال میلادی جاری ۷۸ هزار سند علمی دانشمندان و محققان ایرانی در سطح جهان منتشر شده است.

محمدعلی زلفی‌گل امروز در آئین تکریم و معارفه رؤسای دانشگاه محقق اردبیلی یاد و خاطره سه هزار و ۴۰۰ شهید استان اردبیل را گرامی داشت و گفت: اگر امروز امنیت و آرامشی را داریم مدیون شهدا، ایثارگران و جانبازانی هستیم که در هشت سال دفاع مقدس و در این چهار دهه از این خاک و ناموس این کشور دفاع کردند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به شرایط سخت کرونایی کشور در ۲ سال گذشته اشاره کرد و می گوید: کرونا تمام بشریت را به عزلت برد و شرایط سختی را به وجود آورد اما در سایه علم و دانش و فناوری، دانشمندان ما توانستند با وجود تحریم‌ها و شرایط سخت جهانی واکسن کرونا را تولید کرده و بشریت را از این بلای خانمان‌سوز نجات دهند.

به گفته او، کشور ما در سایه پیشرفت‌های علمی امروز به تحریم دشمنان نه واقعی گفته و توانسته جایگاه بین‌المللی و منطقه‌ای عظیمی را به دست آورد.

زلفی‌گل رهنمودهای مقام معظم رهبری را در نگاه ویژه به نخبگان و دانشگاهیان یادآور شد و گفت: اگر دشمن امروز هجمه سنگینی را به دانشگاه وارد کرده به دلیل شرایط خاص دانشگاه‌ها است که نقاط قوت کشور ما محسوب می‌شود.

او در ادامه می گوید: در سایه توسعه علمی، کشور امروز در مدار پیشرفت حقیقی قرار گرفته و دشمنان از این شرایط سخت نگران و ناراحت هستند و به همین دلیل دانشگاه‌ها را کانون و مرکزیت هجمه‌های سنگین قرار داده‌اند.

زلفی‌گل انتشار ۷۸ هزار سند علمی کشور را در مجامع جهانی و بین‌المللی یادآور شد و گفت: ۳۵ درصد از این اسناد با مشارکت اساتید بین‌المللی انجام شده و ما امروز مرجعیت علمی جهانی پیدا کردیم.

به گفته او، بیش از هر زمان دیگر در دولت سیزدهم توجه به علم و دانشگاه و عالم شکل گرفته و قطعاً توسعه فرهنگی، علمی، پژوهشی و تحقیقاتی در دانشگاه‌ها مورد حمایت جدی است.

زلفی‌گل ارزش سوال و پرسیدن را در دانشگاه‌ها یک ارزش معنوی دانست و گفت: در سایه سوال است که عمق مسائل و مبانی پژوهشی شکل گرفته و مبدأ آن دانشگاه است.

او تلاش جامعه علمی و دانشگاهی را در ایجاد تحول یادآور شد و می گوید: امروز دانشگاه‌ها پرچمدار حرکت قانون‌مدار هستند و در سایه قانون است که می‌توان به پیشرفت‌های علمی مؤثری دست پیدا کرد.

زلفی‌گل با قدردانی از رؤسای سابق دانشگاه محقق اردبیلی در انجام مسئولیت و مأموریت خطیر مدیریت دانشگاه گفت: از رؤسای قبلی به ویژه رئیس سابق دانشگاه محقق اردبیلی «حبیبی» که از اساتید برجسته هستند، قدردانی می‌کنیم که فرصت مسئولیت را به فرصت ماندگار تلاش و جهاد تبدیل کردند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.