برنامه «هزار و یک شب» رادیو فرهنگ به مناسبت پاسداشت آیین‌های شب یلدا، شب چله از ساعت ۲۰:۰۰ تا ۲۲:۰۰ مهمان سفره‌های یلدایی شنوندگان می‌شود.

مرتضی صداقت‌گو، مدیر گروه فرهنگ و هنر رادیو فرهنگ درباره برنامه «هزار و یک شب» که به مناسبت شب یلدا روی آنتن می‌رود، گفت: «هزار و یک شب» ویژه پاسداشت آیین‌های شب یلدا کاری از گروه فرهنگ و هنر شبکه است که تهیه‌کننده برنامه خانم مردانی و گوینده آن آقای محمدیان باسمنجی و خانم اسحاق‌تبار هستند. 

شاعران و نویسندگان فارسی‌زبان از یلدا می‌گویند 

صداقت‌گو ادامه داد: از بخش‌های برنامه می‌توان به فال گرفتن به غزلیات حافظ با اجرای رشید کاکاوند، تجلی یلدا در شعر فارسی از گذشته تا امروز در بیان عبدالمهدی مستکین، نقل و نقالی شاهنامه با اجرای مرشد محمد‌رضا معجونی، یلدا در کشور‌های حوزه زبان فارسی با حضور شاعران و نویسندگانی از کشور‌های افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، هند و اندونزی اشاره کرد. 

مدیر گروه فرهنگ و هنر رادیو فرهنگ با بیان اینکه این برنامه از ساعت ۲۰:۰۰ تا ۲۲:۰۰ شب ادامه دارد، افزود: همچنین، دانشجویان زبان فارسی غیر ایرانی شب یلدا را در قالب شعر و نثر تبریک می‌گویند. نمود یلدا در ترانه‌ها و تصنیف‌های ایران زمین با اجرای غزل نهانی روی آنتن شبکه می‌رود. 

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به ثبت یلدا در یونسکو چقدر به این موضوع پرداخته می‌شود، ادامه داد: درباره ثبت یلدا در یونسکو دکتر مستکین، معاون فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو صحبت خواهند کرد. 

یلدا یک آیین است 

صداقت‌گو درباره نحوه تولید برنامه‌های مناسبتی توضیح داد: ما وقتی بخواهیم در رسانه به مناسبت‌های ملی، مذهبی، سیاسی و ... بپردازیم، باید به هویت آن مناسبت هم توجه کنیم که در چه حوزه معنایی قرار دارد. به عنوان مثال، وقتی یلدا را درنظر می‌گیریم، یلدا یک آیین است و آیین‌ها پشتوانه یک فرهنگ هستند. حفظ و پاسداشت آیین‌ها جزو رسالت‌هایی است که رسانه باید بپردازد. 

مدیر گروه فرهنگ و هنر رادیو فرهنگ با بیان اینکه بر این اساس ساختار برنامه هم چیده می‌شود، توضیح داد: باید نوع نگاهمان متفاوت باشد. یلدا هرساله در این زمان تکرار می‌شود، ولی اینکه بخواهیم کار سال گذشته را امسال انجام دهیم، کار خاصی نیست. اگر بخواهیم براساس روزگار خودمان آیین‌ها را تفسیر و تدوین کنیم، آن زمان است که می‌توانیم موفق شویم.

مخاطبان رادیو فرهنگ خواستار توجه به آیین‌ها بودند 

وی درباره نقش مرکز تحقیقات معاونت صدا درباره ارزیابی برنامه‌های شبکه و تقاضای مخاطبان از برنامه‌سازان گفت: طبق جلسه‌ای که با مرکز تحقیقات معاونت صدا داشتیم، یکی از تقاضا‌های مخاطبان این بوده که شبکه فرهنگ بیشتر به آیین‌ها و خرده فرهنگ‌ها توجه کند. ما هم براساس نتایج اعلام شده از سوی مرکز تحقیقات برنامه‌هایمان را شکل می‌دهیم. 

صداقت‌گو با بیان اینکه مرکز تحقیقات می‌تواند افقی را پیش‌روی برنامه‌ساز قرار دهد، توضیح داد: یک منظومه فکری برای برنامه‌ساز ایجاد می‌کند که برنامه‌ساز تعادلی را به حوزه کاری‌اش بدهد. 

شب یلدا بازخوانی خاطرات بود 

مدیر گروه فرهنگ و هنر رادیو فرهنگ در پاسخ به بازنمایی آیین‌ها و خرده‌ها فرهنگ‌هایی که بخشی از آن با سیاست حاکمیت در تعارض است، تصریح کرد: شاید برخی از آیین‌ها زمانش نباشد که بخواهیم به آن‌ها بپردازیم. چون برای مخاطبان ما ارزش بیرونی ندارد. به عنوان مثال، ما اگر بخواهیم درباره آیینی که در سالیان پیش برگزار می‌شده، صحبت کنیم، این آشنایی برای مخاطب وجود ندارد. اما شب یلدا بازخوانی خاطرات بوده و هر قومی براساس داشته‌هایش خاطرات را مرور می‌کرد. مثلاً فال کوزه یکی از موضوعاتی بوده که در شب یلدا اتفاق می‌افتاد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار