در گزارش زیر مهم‌ترین کارویژه دشمن در حوالی مرز‌های شمالی ایران را بررسی کرده‌ایم.

برای ما از غرب آسیا تا قفقاز مهم است؛‌ این یکی از مهم‌ترین رویکردهایی بود که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند و گفتند: «حواس همگان به‌خصوص مسئولان کشور باید در‌خصوص مسائل اطراف کشور هم جمع باشد چرا که برای ما هم منطقه غرب آسیا، هم قفقاز و هم مناطق شرقی کشور مهم است و باید حواس ما به همه اینها باشد که دشمن چه کاری می‌خواهد انجام دهد؟» 

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان مثل این‌که چیزی برای از دست دادن نداشته باشد، دست به انتحار سیاسی زده و هرچه می‌خواهد می‌گوید و خط‌قرمز دشمنی با رژیم صهیونیستی را هم رد کرده است.


بیشتربخوانید


رئیس‌جمهور آذربایجان بعد از این‌که با تأسیس سفارت در فلسطین اشغالی موافقت کرد، آن هم به‌عنوان اولین‌ کشور شیعه که در اسرائیل نمایندگی رسمی باز می‌کند، درباره رزمایش‌های ایران هم اظهارات خارج از چارچوبی مطرح کرد. البته ایران با نگاه همسایه‌مداری هیچ‌گاه بیانیه‌ای پر از نفرت و تهدید علیه باکو صادر نکرده اما همیشه به هر اظهارنظر نا‌معقول جمهوری‌آذربایجان پاسخ داده و خواهد داد.

رفتارهای سینوسی باکو
به نظر می‌رسد، رفتارهای سینوسی باکو در قبال جمهوری اسلامی ادامه دارد، کشوری که در حد یک گروهک هم برای ایران ارزش پاسخ دادن ندارد اما فعلا تهران مدبرانه، جانب رواداری و همسایه‌گرایی را نگه‌داشته است. بعد از این‌که الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان با لفاظی تحریک‌آمیز مدعی شده بود: «برخی هموطنان ترک ما با سرنوشت تلخ از کشور آذربایجان جدا شده‌اند و تلاش می‌کنیم تا آنها به اندیشه آذربایجانی‌گری وفادار بمانند»؛ اوضاع کمی متفاوت شده بود، به‌ویژه این‌که علی‌اف سعی کرده است به نوعی ایران و ارمنستان را تهدید هم بکند. رئیس‌جمهور آذربایجان که عملا صدای تل‌آویو از تریبون پایتخت کشورش شنیده می‌شود، در هفته‌های قبل در مراسم سالگرد آزادسازی شوشا که بین نظامیان این کشور برگزار شده بود در لفاظی‌ دیگری گفته بود: «اگر لازم باشد دوباره نشان می‌دهیم، به خواسته خود می‌رسیم، همه این را می‌دانند و کسانی که در مرز ما برای حمایت از ارمنستان رزمایش نظامی برگزار می‌کنند نیز باید این را بدانند، هیچ‌کس نمی‌تواند ما را بترساند.»؛ مواضع عجیبی که باعث شد تهران سفیر آذربایجان را احضار کند و مدیرکل اوراسیای وزارت خارجه هم علنا اعلام کرد که انتظار داریم هرچه سریع‌تر به این روند پایان داده شود و اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار آن به‌عمل ‌آید.

دست‌های ضدهمسایگی در خارج از منطقه
اظهارات غیردوستانه و گزافه‌گویی الهام علی‌اف درباره هموطنان آذربایجانی و رسانه‌های جمهوری آذربایجان همان زمان با واکنش جمهوری اسلامی مواجه شد و ایران هشدار داد که کسی صبر و حلم ایران را به ضعف تعبیر و تفسیر نکند، چون ایران با بادها و نسیم‌ها دچار رفتارهای هیجانی و احساسی نمی‌شود. اما آنچه مسلم است این‌که سیاست اصولی جمهوری اسلامی مبتنی بر سیاست حسن همجواری و گسترش روابط با همه همسایگان است و جمهوری آذربایجان هم از این قاعده مستثنا نیست اما ظاهرا باکو تلاش دارد از این سیاست مسئولانه ایران سوءبرداشت کند و به همین دلیل سکوت جمهوری اسلامی ایران در‌خصوص برخی اظهارات محاسبه نشده است. از سوی دیگر تاریخ کشورهای منطقه شفاف، روشن و گویاست و قابل تحریف هم نیست و بهتر است افرادی که در سطح رئیس‌جمهور یک کشور هستند تاریخ را درست بخوانند و به تاریخ تولد و شکل‌گیری کشور خود توجه داشته باشند. البته دست‌هایی خارج از منطقه که نقش آنها همواره در مناسبات بین همسایگان مخرب بوده و منافع خودشان را در ایجاد آشوب و بی‌ثباتی در مناسبات کشورهای منطقه جست‌وجو می‌کنند، برای تخریب روابط ایران با برخی همسایگان تلاش می‌کنند اما به تعبیر سخنگوی وزارت خارجه آنها نباید در چارچوب بازی‌های دیگران قرار بگیرند.

صدای عبری‌زبانان اسرائیل از باکو
ظاهرا بعد از اتفاقات دوماه گذشته در کشورمان که کشورهای غربی به اقدامات ضدایرانی روی آورده‌اند، باکو هم تقلا می‌کند و دوست دارد دیده شود و در این پازل قرار بگیرد اما آنچه درواقع از باکو شنیده و دیده می‌شود، صدای عبری‌زبانان اسرائیل است. به‌ویژه این‌که در آشوب‌های اخیر ایران، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی نقش محوری و میدانی را به‌عهده داشتند و از تمام ظرفیت‌های پیرامونی ایران از جمله همسایگان کشورمان، برای تنگ کردن فضای بین‌الملل علیه تهران استفاده کردند. ولی ما نباید در خرده مواضع، اظهارات نسنجیده و حرف‌های از سر هیجان‌زدگی الهام علی‌اف باقی بمانیم، چون مسأله خیلی کلان‌تر از این حرف‌هاست.

پروژه کردن آذربایجان
در این فضا، نکته اصلی این است که پروژه‌ استفاده از آذربایجان برای تقابل با ایران اتفاقی کوتاه‌مدت و مربوط به دو یا سه ماه اخیر نیست، بلکه منطقه قفقاز و باکو چند سال است که به حیاط خلوت صهیونیست‌ها تبدیل شده است. به این معنا که مناطق متعددی در اطراف ایران مورد طمع و نفوذ امنیتی ــ اقتصادی رژیم‌صهیونیستی هستند که در این زمینه می‌توان به اقلیم کردستان عراق، جمهوری آذربایجان، آسیای مرکزی، امارات و عربستان اشاره کرد که برخی از این کشورها به‌ویژه بعد از طرح عادی‌سازی روابط رژیم و اعراب، جزو مهم‌ترین مناطق تحت نفوذ اطلاعاتی و امنیتی دولت ‌یهود است. البته همان‌طور که در جریان هستید در دو ماه اخیر، نیروی زمینی سپاه پاسداران در چند نوبت مواضع تجزیه‌طلب‌ها را در اقلیم کردستان عراق از طریق موشک و پهپاد زیر ضرب برد و مقر موساد در این منطقه را هم پیش از این بمباران کرد.

انتقال نفت به سرزمین‌های اشغالی
در بین همسایگان ایران، کشوری که برای مهار و محدود کردن ایران در غرب آسیا بسیار مورد علاقه صهیونیست‌ها قرار دارد، جمهوری آذربایجان است. در واقع حوزه قفقاز و مشخصا کشور آذربایجان برای اسرائیلی‌ها دارای اهمیت راهبردی و حیاتی است و جز پایگاه‌های اطلاعاتی و اقتصادی رژیم صهیونیستی برای جنگ در سایه با ایران است. این کشور از مؤلفه‌های مهمی برای صهیونیست‌ها از جمله مسأله انرژی، خطوط انتقال نفت به سرزمین‌های اشغالی و ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی و نظامی برای خرابکاری در ایران از طریق ارتباط با گروهک‌های پان‌ترکیسم و تجزیه‌طلب برخوردار است.

تامین تجهیزات نظامی آذربایجان توسط رژیم تل‌آویو
اما موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که درباره سایه سنگین اسرائیل روی کشور آذربایجان بدانیم تامین ۶۰درصدی تجهیزات نظامی آذربایجان از طریق رژیم تل‌آویو بوده و بازسازی توان دفاعی آنها هم بر‌اساس الگو‌های اسرائیلی صورت می‌گیرد؛ به طور مثال تاسیس پایگاه‌های اطلاعاتی جاسوسی در این کشور یا انحصار رسانه‌های آذربایجانی و دادن مدیریت آن به جریان‌های پان‌ترکیسم که رادیکال و ضد‌ایرانی هستند یا حتی ایجاد ژانر جدیدی از جاسوسی در حوزه محیط‌زیست، توسط صهیونیست‌ها در این کشور دنبال می‌شود. بنابراین وقتی آذربایجان و دولت الهام علی‌اف، به کانون فتنه علیه ایران تبدیل شوند موضوع چندان عجیب و غیر‌قابل پیش‌بینی نیست اما مسأله اساسی این است که دولت باکو باید سیاست همسایگی ایران را بفهمد و درک کند و در عین حال بداند که قرار نیست سیاست حکیمانه و سکوت تهران تا ابد ادامه داشته باشد. با وجود این به‌رغم ویژگی‌های منفی دولت علی‌اف در تشدید فضای ضد‌ایرانی و ضد‌تشیع در این کشور، فضای اجتماعی و فکری مردم آذربایجان بسیار به ایران نزدیک است که ریشه اصلی آن به جدایی اجباری آذربایجان از ایران و تاریخ معاصر کشورمان باز می‌گردد.
اردوغان و اسرائیل پدرخوانده‌های علی‌افحالا لازم است کمی جهانی‌تر به مسأله آذربایجان نگاه کنیم؛ دشمنان منطقه‌ای و جهانی ایران که هدف اصلی‌شان به‌ویژه بعد از اتفاقات دوماه اخیر، انزوای کامل ایران و سپس تجزیه و تحمیل جنگ نظامی است، طبیعتا در این روزها همه گزینه‌های تحریک ایران را فعال کرده‌اند. به‌طور مثال روابط اردوغان و علی‌اف را نمی‌توان در قالب روابط دو دولت تحلیل کرد، چراکه اساسا در بازی اردوغان در منطقه غرب آسیا، جمهوری آذربایجان عملا بخشی از ترکیه است و متاسفانه جمهوری آذربایجان منافع خودش را به منافع ترکیه گره زده درحالی که ترکیه اهداف دیگری را هم در منطقه دنبال می‌کند که مهم‌ترین آن مقابله با ارمنستان است.حالا با این پیش‌فرض سراغ یک فکت دیگر می‌رویم، برجسته کردن دشمنی با روسیه و چین علیه ایران. در شرایطی که رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی مشغول اجرای عملیات علیه کشورمان هستند، یک جریان رسانه‌ای خارجی و داخلی سعی دارد افکار عمومی ایران را به تنفر از روسیه و چین تحریک کند. آن هم در شرایطی که ریشه گستاخی‌های الهام علی‌اف به ایران به سیاست‌های تهاجمی و قومیت‌‌گرایانه اردوغان بازمی‌گردد و مدام تندتر می‌شود. از سوی دیگر گزاره همدستی دولت آذربایجان با اسرائیل و گروهک تروریستی در اقدامات تروریستی علیه ایران پیش چشم ماست درحالی که بدون شک رژیم‌صهیونیستی بدون توقع در آذربایجان لانه نکرده و هدف‌های شومی را در سر می‌پروراند که آتش جنگ را در منطقه به‌دلیل اشتباه استراتژیک دولت فعلی شعله‌ور کند و این فاجعه‌ای مصیبت‌بار خواهد بود اما هم‌اکنون جمهوری آذربایجان توهم خرید امنیت از طریق توسل به نیروهای بیگانه را دارد. بنابراین پدرخوانده‌های آذربایجان کوچک، یعنی اردوغان و اسرائیل باید بدانند در این جنگ تمام‌عیار ایران دست بسته یا منزوی عمل نخواهد کرد.

منبع: روزنامه جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۲۱ ۱۵ فروردين ۱۴۰۲
باید الان که ترکیه درگیر بحران زلزله اخیر خودش شده هر چه سریعتر نخجوان را پس بگیریم تا پل ارتباطی قره سو که زمانی جزئی از خاک ایران بود بی اثر شود
مردم نخجوان خودشون هم دوست دارند به سرزمین مادری شان بپیوندند
ارمنستان نیز تو این قضیه اگر کمک مان هم نکند ، جلوی باز پس گیری نخجوان را نخواهد گرفت زیرا بخشی از زخم هایی که در این مدت از باکو خورده التیام میبخشد
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۲۰:۱۲ ۲۶ دی ۱۴۰۱
خودشو خیس کرده.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۰۰ ۰۱ دی ۱۴۰۱
تا زمانی که مردم ایران ناراضی باشن و دولت به خواسته هاشون اهمیت نده دشمنان ایران حتی یک تلویزیون مثل نشنال راحت میتونه تحریکشون کنه و همه در مسائل داخلی ایران دخالت میکنن من دیدم در راه برگشت از باکو که ایرانیها وقتی به فرودگاه ایران میرسن همشون میگفتن دوباره برگشتیم تو این خراب شده چرا چون اون جا راحت تو خیابون میگشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۲۹ آذر ۱۴۰۱
تمام این کار ها برای درگیر کردن ایران است اگه ایران به فکر جنگ نظامی بیفتد مثل موشی است که در تله افتاده تمام اتفاقات الان برای این است کشور را سرگرم خودشان کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۹ آذر ۱۴۰۱
داداش گوگل مپ که داری حداقل ببین کی شیره و کی موش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۲۸ آذر ۱۴۰۱
علیف که تا دیروز یه کمونیست دو اتیشه بود چه جورئ الان شده سرسپرده امریکا واسراییل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۲۸ آذر ۱۴۰۱
پدرسوخته ای هست که نگو و نپرس
پست بی همه چیز
Iran (Islamic Republic of)
عشقم وطنم پاره تنم
۰۸:۲۱ ۲۸ آذر ۱۴۰۱
مشکل از خود ماست، می پرسید چرا ؟؟
چون وقتی ما اجازه نفس کشیدن به اسراییل منحوس میدهیم همین میشود که رژیم اسراییل با یارکشی و تریبون خریدن و منافق و جاسوس و خرابکار و تروریست پرورش دادن در صدد کشتار و نابودی ایرانی و تجزیه ایران میشود!!
پس چاره چیست؟؟؟
یک کلام ‌فشار حداکثری بر رژیم اسراییل چه با مسلح کردن فلسطینی ها و چه با ورود نیروهای مستشاری به این کشور غصبی و نابودی کامل...
بعبارت بهتر ما هم باید مثل خود اسراییل جنگ را بداخل کشورش بکشیم ،البته به قصد نابودی حکومت تروریست و خرابکارش ...
حتما درس عبرتی برای نوچه ها و پاچه خوارها و اربابانشان میشود...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
ایران توان مقابله با آذربایجان را ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۲۸ آذر ۱۴۰۱
مطمئنی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۲۸ آذر ۱۴۰۱
کافیه ایران اراده کنه این بخش جدا شده از میهن رو به وطن بازگردونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
چطور قرارداد تقسیم دریای خزر بین ایران و شوروی سابق پس از فروپاشی شوروی دیگر اعتبار ندارد و سهم ایران از 50درصد به 11درصد می رسد ولی از طرف دیگر قرارداد ترکمانچای همچنان معتبر و موثر باقی می ماند؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
تنش میخاره
Iran (Islamic Republic of)
کمیل
۱۹:۲۹ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
به نظرم شدیداً محکوم کنید . حتی شدیدتر و شدیدتر از دفعات قبل.
Germany
ناشناس
۱۸:۵۲ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
آذربایجان حراسی را تمام کنید.اجازه دهید زبان مادر آذربایجانیها در ایران اسلامی تدریس شود. تا جمهوری آذربایجان به طرف ایران جذب شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۹ آذر ۱۴۰۱
حالت خوبه؟اون موقع باید هر زبانی گیلکی،کردی و... تدریس بشه دانش آموز بدبخت میشه
Iran (Islamic Republic of)
مرصاد
۱۸:۵۱ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
آذری های باکو و نخجوان ، خواهان الحاق به ایران هستند ! فقط یه همه پرسی بین المللی میخواد !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
شما که عرضه ندارید تمام کامنت ها نمایش بدهید کامنت های ما را نمایش بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
حضرت اقا دوراندیش بزرگی است السلام علیک یا حضرت اقا خامنه ای به برکت دولت انقلابی جهادی وار درحال پیشرفت هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۲۸ آذر ۱۴۰۱
خیلی خوب گفتی
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۱۵:۳۴ ۲۸ آذر ۱۴۰۱
بله در حال پیشرفت قیمت خودرو، و مسکن ،تورم و۰۰۰الا ماشاالله هستیم ،شما درست میگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
بنده به عنوان یک ترک اذربایجانی قسم میخورم اگر سید علی لب تر کند جز اولین نفراتی باشم که از ارس رد میشم و پرچم اسلام را در باکو به اهتزاز دربیاورم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
ایران به آ ذربایجان تعلق دارد یا بلعکس؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۹ آذر ۱۴۰۱
عزیزم تاریخ بخونی متوجه میشی که خیلی ها به ایران تعلق دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
امروز پیاز کیلویی 25..... آ ی هوار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۲۸ آذر ۱۴۰۱
دولت بیمقدار روحانی یه سنگ انداخت توچاه صد ملیون عاقل نمیتونن دربیارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
زمانیکه توی جنگ آذربایجان و ارمنستان، طرفداری آذربایجان رو میکردید باید فکر الان رو میکردید... اون موقع شما بصیرت نداشتید
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۷:۰۵ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
رفتار شما در برابر آذربایجان نشانه چیست و چه پیامی دارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
ایران دیگه تموم شده خودتونم میدانید،همه چیزو داغون کردید فقط مانده تیکه تکه این، مملکتم بدید این ور اونور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
بنظرم با ضربات امنیتی میشود دهان این ملعون را تا چند سال بست تا کشور وارد جنگ مستقیم نشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
استاندار باکو باید سریعا عوض بشه
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۶:۵۶ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
هیچکدوم از اینا تازگی نداره دشمن از تمام ابزار وامکانات وروشها علیه ما استفاده می کنه وعده ای هم در کشور جان ومال وابروی خود را با خدا معامله می کنن وجمهوری اسلامی را حفظ کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
این الهام خانم هم انگار میخاد برگرده به اغوش وطن
Iran (Islamic Republic of)
عیسی
۱۶:۱۹ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
یکی نیست به این برادر الهام ! بفهماند که اگر ایران نبود خیلی خیلی پیش از اینا رفتنی بودی نمک خورده ،نمکدان نشکن چونکه نمک میره تو چشات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
ابوعطا می خواند مردک عقب افتاده
قورقور نکن!
Iran (Islamic Republic of)
..
۱۶:۱۵ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
باید با تولید بیشتر بازار این کشورها را به دست بگیریم و در اقتصاد آنها نفوذ کنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
پراید 111 شد 279 میلیون
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۹:۲۲ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
مشکل اقتصادی داریم و امیدواریم مشکل مردم و کشور حل بشه
اینجا صحبت از تهدید خارجی هستش که شما قیمت پراید رو به وسط کشیدید اگه دشمن به ما حمله کنه امنیت من و شما ها به خطر می افته و......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
دلخوش نباشید به این مقدار!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
بحول و قوه الهی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
از حسنک علی برکت الله بپرس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۲۸ آذر ۱۴۰۱
در زمان روحانی که پراید بیست میلیونی شد صد ملیون لال بودی ایراد بگیری نتیجه رای غلط شما همه باید تاوان بدهند
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۶:۲۵ ۲۹ آذر ۱۴۰۱
ایول حسن آقا اگه بتونیم تحمل کنیم صد سال دیگه مشکلات رو به بهبودی میرود البته فقط رو به بهبودی اگه کسی زنده مونده باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
اگه گل نزنیم گل میخوریم باید ادب بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
یمه معادل فارسی اش نخور
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۳۲ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
هدف دشمن واردکردن ایران به جن.ی دیگرهست یا ادربایجان یا عربستان
لطفا هوشیارباشید واردجنگ نشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
امریکا میخواد ایران به آذربایجان حمله کنه مشغول جنگ بشه با اسرائیل کار نداشته باشه مثل روسیه که به اوکراین حمله کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
باکو باید به خاک ایران برگرده
Iran (Islamic Republic of)
کشاورز
۲۲:۴۱ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
شما همینا که موندن آباد کن نمی‌خواد باکو رو اضافه کنی اونا دارن زندگیشان میکنند ما به خاطر آرمان آزادی فلسطین داریم به فنا میریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
باید درس فراموش نشدنی به این عقب افتاده داد تا اربابانش هم فراموش نکنند جمهوری اذربایجان وبحرین باید به اغوش ایران برگردن این تنها راه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
خسته شدیم از این صبر راهبردی تمومش کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
آقا قرارداد ترکمن چای منقضی شده دیگه الان تمام اون چیزی که از ایران عزیز جدا شده باید دوباره ملحق بشه به سرزمین اصلی .این کاملا قانونی هم هست .حتی با برگزاری رفراندوم هم میشه این کار رو انجام داد چه برسه با زور موشک .
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۱۶:۱۸ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
چرا مجامع بین المللی؟حیدر علی اف سالها قبل هنگام جنگ ارمنستان درخواست حمایت ایران را داد و گفت که مگه نمیگید آذربایجان مال ایرانه. خوب از ما حمایت کنید تا متحد بشیم اما جناب آقای رفسنجانی فرمودند نمی شود چون ترکها زیاد میشن فارسها در اقلیت قرار میگیرن. پس اینقد حرف مفت نزن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
چرا جوک‌ میگی ناشناس ۱۵:۰۹خخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
ایران بایستی از طریق مجامع بین المللی الحاق جمهوری آذربایجان به کشور مان را پیگیری کند چون طبق قرارداد بایستی بیش از 10سال پیش آذریایجان به دامن کشور ایران برمی گرید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
مجامع بینالمللی فقط منتظر در خواست ایران هستند
Iran (Islamic Republic of)
پیش‌گو
۱۴:۵۶ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
سلام
اسرائیل بدون اطلاع اوف‌اف بمب اتمی به باکو آورده. تا درگیری بین ایران و استان آذربایجان شمالی که رخ داد ،بمب را به نام ایران و به کام اسرائیل منفجر کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
با این رویه الهام بعقیده من بایستی یک روز از صبح تا شب تمام کاخها و اقامتگاههای دولتی و مجلس و فرودگاه و تاسیسات نفتی رژیم باکو را با موشک های قدرتمند نقطه زن چند بار شخم بزنیم و و در زمان و مکانی حمله کنیم که تمام مسئولین دولتی از جمله الهام و خانواده اش را از بین ببریم بدون اینکه به مردم عادی آسیب وارد شود و افراد هم پیمان خودمان را بر سر قدرت مستقر کنیم مطمئن باشید تا ترکیه و آمریکا بخواهند برسند ترتیب رژیم باکو را دادیم رفته پی کارش
Iran (Islamic Republic of)
احمدرضا
۱۵:۲۷ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
توهم نزن... روسیه هم همچین فکری میکرد مثه خر تو باتلاق اکراین موند... یا خوده آمریکا تو افغانستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
این کامنت شما لرزه بر تن پان ترکها انداخته و شروع کردن به فحاشی و منفی دادن. درود بر شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
اوکراین خودش قبلا قدرت اتمی بود احمد جون اذربایجان چی بود قبلا که الان چی باشه خخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۴:۴۶ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
رفتارهای عجیب الهام علی‌اف در قبال ایران چه پیام‌هایی دارد؟ یعنی اینکه بدنش شدیدا خارش داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
مگہ شھر خلوت شدہ این قورباغہ ھم دارہ قور قور میکنہ ؟؟؟این مردک اصلا اعتقادات شیعہ و سنی رو ندارہ اون بہ ھیچ مذھبی پایبند نیست خودشو پشت این مذا ھب پنھان کردہ
کجا دیدید یکی مسلمان باشہ بعد تو کشورش جلوی مراسمات رو بگیرہ و جرم تلقی کنہ و مجازات کنہ
این مردک پست با اون اردوغان دو رو مزدوران آمریکا و اسقاطیلن اخہ چطوری بگن دیگہ
ی نگاھی بکنید دارہ بہ صراحت و علنی میگہ
اینم دخلش اومدہ خیلی دارہ زر زر میکنہ
مردک چہ فکری پیش خودش میکنہ کہ ھر بار تو ھر گفتگو ھی آذری آذری میکنہ آخہ مردم ترک زبان با غیرت ما اصلا تو خائن و مزدور رو قبول دارن کہ ھی خودت میچسبونی بہ ما
بہ وقتش بہ حساب تو و اربابت ھم میرسیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
همه دشمن شدن که
یعنی همه دارن اشتباه میکنن؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
طرف به خاک وطنت طمع کرده میپرسی همه دشمن شدن.آل ببرت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
ما در قضیه تمامیت ارضی دوست و دسمن نمیشناسیم و شما تجزیه طلب های خیانت کار هم بزودی سرتون میره بالای دار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
بله وقتی عزت واقتدار وسرمایه ت رو به دزدان سر گردنه ندی خب معلومه دشمنت میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
سوریه، عراق، چین، لبنان، یمن، فلسطین، و... بازم بگم یا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
آل هم نمیبره اخه اینارو خخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ایرانپور
۲۳:۳۷ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
توهم وآلت دست وبازیچه امریکاوانگلیس واسرائیل بودن چه ربطی به اشتباه داره؟چهارتا سروصداشداینها جوگیرشدن هم خودشون وهم ارباباشون فکرکردن بوی کبابه اماخرداغ می کردن ده درصدسپاه وارتش آذربایجان فقط شرقی برای پشیمان کردن الهام واربابانش دراران وباکوکافیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
ی سیستانی هستم و میگم ی تار موی ترک های ایران ما ارزش داره ب کل تیر طایفه ت مردک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
وقتی با ارمنستان پیمان برادری میبندیم باید فکر اینجا رو هم میکردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
وقتی با رژیم صهیونیستی و ترکیه عثمانی پیمان برادری میبستید باید فکر این را هم میکردید که یک روزی ایران میاد بالا سرتون
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۴:۲۶ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
تا دیر نشده هوای مردم را داشته باشید هرچند الانم دیگه دیر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
آذربایجان به ایران تعلق داره.الان وقتشه آذربایجان به سرزمین مادری خودش برگرده
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۲۳ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
مردک دائم الخمر همیشه مست ،ترکهای آذربایجان کشورم ایران را با ترکهایی مثل خودش مقایسه میکنه، آذربایجان خاک ایران است بفهم نفهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
چرا بعضی ازافراد خائن ونمک به حرام هستند ایران اردوغان را ازکودتا نجات داد واز آزربايجان برای پس گیری خاک قره باغ حمایت کرد حالا به جای تشکر وقردانی ملعبه و بازیچه دست دشمن صهیونیستی شده‌اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
اونها زرنگ بودند و خودشان را از بلا حالا به هر چیز و هر کسی نجات دادند در سیاست مردانگی و حق نمک وجود ندارد دنبالش نگرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
از دشمنم شانس نیاوردیم همشون ابله و احمق و متوهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
تو یکی خفه، آذری زبون های ایرانی ما مثل تو الهام اف نیستن، یه تار موشون رو به کل خاندانت نمیدیم، غلط میکنی در مورد هم وطنای آذری ما حرف میزنی،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
غلط کردید که جای قبلی درد میکنه انتقام سخت در راه است به قول رهبر انقلاب ما شهادت سردار سلیمانی را فراموش نکرده ایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
هر وقت حرفهای چرت مثل حسن همجواری و مماشات و.....را در پیش بگیرید این کفار بیشتر گستاختر می شوند.تا دیر نشده این قبیله را ضمیمه خاک ایران کنید هرچند قبلا" بوده.بابا این سرزمین داره داد می زند که می خواهد به سرزمین مادریش برگردد ولی یک عده خودشون را می زنند به در دیگه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
آقایی که شیعیان آذربایجان را کفار و ارمنستان که کافر حربی است را دوست میپنداری!!!! بدان هرگز نمیتوانید بین ایران اسلامی و آذربایجان تفرقه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
اگر ایران سرمایه اجتماعی و همبستگی ملی کامل و تمام عیار داشته باشد هیچ دشمن خارجی کاری بر علیه ایران نمی تواند بکند .اینکه دشمنان خارجی چنگ و دندان نشان میدهند به این علت هست که مسیولین نالایق ایرانی با عملکرد مخرب خود عملا کشور را بالقوه تجزیه کرده اند و تا توانستند مردم را از خود دور کردندو حداکثر دافعه و هیچ جاذبه ای نداشتند و سرمایه اجتماعی مثل قالب یخ در حال آب شدن هست.بجای خدمت به مردم کردن ، روش سرکوب و سانسور و گران کردن زندگی مردم را پیشه کردند و هی گفتند داریم غربال می کنیم تا ناخالصیها گرفته شود.در واقع با غربال کردن ،مردمی که خرد و له و از خود دور و دشمن کرده بودند از این سوراخ‌های غربال خارج شده و میشوند و فقط اژدهای هفت سر فساد و طبقه نوکیسه اشرافی و تجملاتی که در واقع ناخالص ها که مرد میدان جنگ و جهاد هم نیستند و فقط انگل خون آشام می باشند در غربابشان باقی مانده و میمانند و با این وضعیت هرچقدر هم که ایران از لحاظ نظامی قوی باشد با مردم فقیر و بینوا و ناراضی کرده و ستمدیده وگرسنه و لخت چگونه می خواهد با تمام دشمنان منطقه ای و جهانی خود که تا بن دندان مسلح و با انگیزه فراوان هستند بجنگد؟!!
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۳:۰۱ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
حوصله دردسر نداریم والا گرفتن باکو کاری نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
آخرش رو بگو میخواید جوابش رو بدید یا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
از اسمش معلومه كه چه نامرده ، سيبيل گذاشتن مرد نميشي الهام خانوم ، تركهاي ايراني مثل شما نامرد و وطن فروش نيستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
توهین نکنید به کسی ، ولی ترکهای ایرانی رو خوب اومدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
حتی اگه شده رایگان باید ارمنستان مسلح بشه. امیدوارم مسولین فرستادن سلاح را شروع کرده باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
جنگ در همسایگی ما هزینه ساز و غیر ضروری بنظر میرسه جز تحمیل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
اشتباه نکنید ! آذربایجان برای ما مثل فرزند ناخلفه ! گوشش را لازم باشد می پیچانیم ولی نابودش نمی کنیم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
ارمنستان کافر حربی است، و آذربایجان شیعه و همزبان ماهست
Iran (Islamic Republic of)
چنگی
۱۲:۲۷ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
اسرائیل و آمریکا برای عربها جه کار کردند که برای تو بکنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
به قول ما آذری زبانها این مردک علی اف ترسه شاپلاق میخاد .یعنی کشیده کجکی که نفهمد از کجا خورده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
گوگولی مگوری، ما زبانی به نام آذری نداریم، بلکه زبانی به نام ترک آذری داریم،پس تفرقه نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
هرکاری میکنید دیگه انتقام سخت نگیرید و سعی کنید با مذاکره حل کنید !! هنوز جای قبلی درد میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۲۷ آذر ۱۴۰۱
تا زمانی که با دشمنان ایران مدارا کنین همین میشه که هر خری بخواد شاخ و شونه بکشه
آخرین اخبار