رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآوردههای کشاورزی شهرداری شیراز در آیین آغاز عملیات اجرایی ساختمان مرکز تعویض پلاک شماره ۲، گفت: در محدوده اراضی میوه و تره بار در سنوات گذشته مرکز تعویض پلاک شماره ۲ فعالیت خود را آغاز کرده بود و در قالب خدمات رسانی نقل و انتقالات، تعویض پلاک به تمامی شهرستانهای استان در قالب خودروهای سنگین، نیمه سنگین و موتور سیکلت و خودروهای عمومی خدمات رسانی میکرد.
پژمان شفیعی گفت: باتوجه به مطالبات مردم، شورای شهر و تأکیدات شهردار شیراز مقرر شد تا مرکز تعویض پلاک شماره ۲ احداث شود و این مرکز توسعه یابد و در قالب یک قرارداد پیمانکاری به مبلغ ۳۹ میلیارد ریال انجام شود.
رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهرداری گفت: این ساختمان در قالب ۵ غرفه خدمات رسان، یک انبار پلاک است که با برنامهریزی صورت گرفته تا ۳۰۰ دستگاه خودرو به صورت روزانه پلاک گذاری میشود.
محمد تقی تذروی ناظر شورا در سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآوردههای کشاورزی شهرداری شیراز عنوان کرد: موضوع مد نظر شورا این است که مردم چه میخواهند.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز گفت: باتوجه به تعداد بسیار زیاد مراجعه کنندگان به مرکز تعویض پلاک شماره یک که منجر به ایجاد صفهای طولانی شده بود با تعامل و همکاری نیروی انتظامی و مجموعه راهور مرکز شماره ۲ به جهت ارائه خدمات رسانی مطلوبتر راهاندازی شد.
او گفت: این مرکز به جهت رفع نیازهای مردم ایجاد میشود و امید است طی چند ماه آینده با بهره برداری از این مرکز از ایجاد صفوف طولانی در شماره گذاری جلوگیری شود.
آرش فرجزاده قائممقام شهردار شیراز با تشکر از شورای اسلامی شهر شیراز، حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری و پلیس راهور جهت احداث مرکز تعویض پلاک شماره دو، گفت: این پروژه کمتر از مدت زمان قرارداد با تلاش مضاعف به بهره برداری برسد تا گرهای از مشکلات شهروندان در این حوزه را رفع کند.
رونمایی از ۲۴ دستگاه اتوبوس در مجموعه ناوگان حمل و نقل عمومی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به فعالیت ۸۰۰ دستگاه اتوبوس در کلانشهر شیراز، گفت: با توجه به درنظر گرفتن عمر مفید ۱۰ سال برای این ناوگان نزدیک به ۵۰ درصد آن به سن فرسودگی رسیده اند.
هادی شهدوست شیرازی در آیین رونمایی از ۲۴ دستگاه اتوبوس ناوگان حمل و نقل عمومی، تجهیز ناوگان اتوبوس درون شهری شیراز به سامانه بی ام اس گفت: اگرچه سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز جز جوانترین ناوگان است، اما وضعیت تا نقطه مطلوب فاصله دارد و نشان از عدم توجه به حمل و نقل عمومی در گذشته است.
شهدوست شیرازی گفت: از بخش توزیع شده ناوگان حمل و نقل عمومی سهم شهرداری شیراز از انتهای پارسال ۱۴۷ دستگاه بوده است که به مرور درحال تحویل است.
معاون شهردار شیراز با بیان اینکه درحال حاضر ۲۴ دستگاه اتوبوس در اختیار شهرداری شیراز قرار گرفته است، ابراز کرد: این تعداد ناوگان اتوبوس از امروز وارد چرخه سیستم حمل و نقل عمومی شهر شیراز میشود.
شهدوست گفت: مدل واگذاری این اتوبوسها به صورت خرید خدمت است که شهرداری شیراز به عنوان پیشنهاد دهنده این مدل بوده و به عنوان دستورالعمل در سطح کشور تبدیل شده است.
او با اشاره به اینکه توجه به بخش تاکسی رانی ضروری است و دولت باید فکر اساسی برای این ناوگان داشته باشد گفت: به دنبال خرید ۷۵ دستگاه میدل باس به صورت اتومات و دو درب هستیم که مراحل ابتدایی و مذاکره آن با خودروساز طی شده است.
به گفته شهدوست، همچنین ۴۵ دستگاه ون نیز خریداری شده است که تا پایان امسال به ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهر شیراز اضافه میشود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به اینکه حمل و نقل عمومی جز اولویتهای شورا و شهردار کلانشهر شیراز است، گفت: ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را پیش بینی کردیم که تا سال ۱۴۰۳ به ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری شیراز اضافه شود.
شهدوست با اشاره به تجهیز ناوگان اتوبوس و مینی بوس رانی به سامانه مدیریت هوشمند (بی ام اس) گفت: این اتفاق دستاورد بزرگی است که محقق شده است و به عنوان دستاورد هوشمندسازی کلانشهر شیراز در حوزه حمل و نقل محسوب میشود.
او گفت: اگر معتقد به جهانشهر شیراز هستیم باید اداره آن به صورت هوشمند باشند چراکه ساماندهی شهر شیراز در بحث حمل و نقل به صورت سنتی غیرممکن شده است.
شهدوست گفت: سخت افزار این سامانه در ۷۳۵ دستگاه نصب شده است و برای اولین بار در کشور نیز اپلیکیشن مسافر نیز با اسکن بارکد نصب شده در اتوبوسها در اختیار شهروندان قرار میگیرد تا فاصله و زمان رسیدن اتوبوس قابل رصد باشد.
او گفت: با نصب دوربینها تا پایان سال رفتار راننده و مسافران نیز قابل کنترل خواهد بود.
شهدوست با اشاره به اینکه پلیس راهور تلاشهای سازنده و همکاری ارزشمندی با شهرداری شیراز داشته اند، یادآور شد: ۵ دستگاه خودرو به دوربین ثبت تخلفات مجهز شده است تا ساماندهی و نظم و انضباط را در شهر شیراز شاهد باشیم.
شهدوست گفت: پیش بینی میشود تا سال آینده هر منطقه شهرداری یک دستگاه از این خودروها را داشته باشد که به صورت هوشمند سامان دهی و نظم شهر داشته باشیم.
او در رابطه با کیف پول و پرداخت الکترونیک به تاکسیها گفت: با مذاکراتی که انجام شد بخشی از کیف پول اقدام و QR کدهایی تعریف و در برخی از تاکسیها نصب شد و امید است پایه و اساسی شود تا کیف پول شهرداری به زودی کار خود را آغاز کند.
معاون شهردار شیراز با اشاره به هوشمندسازی پارکینگها نیز عنوان کرد: این موضوع به جد پیگیری شد و در ۳ پارکینگ طبقاتی هوشمند سازی و نظارت تصویری آغاز شده است.
مصطفی کیانی رحیمی نائب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز در آیین رونمایی از ۲۴دستگاه اتوبوس در مجموعه ناوگان حملو نقل عمومی گفت: این اقدام در راستایی نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی صورت گرفته است.
به گفته او، افزودن ۲۴ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی با هدف افزایش کارایی و خدمات دهی به شهروندان صورت گرفته است.
این عضو شورای اسلامی شهر شیراز در این آیین همچنین ضمن تبریک هفته حمل و نقل و ترافیک به متولیان امر و رانندگان ناوگان اتوبوس و تاکسی، گفت: رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی سفیران فرهنگی هستند.
کیانی رحیمی با اشاره به افزودن ۲۴ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل و با ارزش خواندن این خدمت توسط شهرداری، گفت: مجموعه این اقدامات باعث افزایش سرانه رضایتمندی مردم از خدمات شورا و شهرداری میشود.
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک گفت: اقدامات شورا و شهرداری نباید نقطه پایان مسیر خدمترسانی باشد چرا که الزام به توسعه پایدار شهری از مسیر توجه به توسعه حمل و نقل عبور میکند.
کیانی رحیمی با تقدیر از پروژههای هوشمند سازی که در این آیین در بستر خدمات شهری حوزه حمل و نقل افتتاح شد، گفت: خدمات ارائه شده توسط مجموعه شورا و مدیریت شهری باعث افزایش کیفیت زندگی شهروندی میشود.