امانی گفت: سال قبل تفاهم نامه‌ای بین وزارتخانه های صمت، نفت و راه و شهرسازی تنظیم شد که بر اساس آن قرار است ۱۶۷ هزار ناوگان حمل ونقل جاده‌ای ظرف ۵ سال نوسازی شوند.

داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در برنامه رادیویی به سوالات زیر پاسخ داد.

سوال:  وضعیت فعلی  بخش حمل و نقل جاده ای چگونه است؟

امانی:  با توجه به این که بیش از ۸۵ درصد حمل و نقل کشور توسط جاده است ، نیاز داریم که نوسازی ناوگان به صورت اساسی در بخش حمل و نقل جاده‌ای صورت گیرد.به دنبال این هستیم که از ظرفیت‌های خوبی که در قانون ایجاد شده بخش زیادی از نوسازی را از تولیدات داخل کشور تامین کنیم . سال قبل تفاهم نامه‌ای بین وزارتخانه های صمت، نفت و راه و شهرسازی تنظیم شد که به دنبال اجرایی شدن این تفاهم نامه هستیم. قرار است ۱۶۷ هزار ناوگان حمل ونقل جاده‌ای ظرف ۵ سال نوسازی شوند چه در بخش مسافری و باری و چه در بخش سواری کرایه که این می‌تواند یک اقدام اساسی و بزرگی در بخش حمل و نقل باشد.

مطالبات رانندگان، بحث‌های رفاهیات رانندگان و سخت و زیان آور شدن شغل رانندگی هم مطرح است که از محل قانونی خودش پیگیری می‌کنیم. یک قانونی در مجلس مطرح است به نام قانون توسعه حمل و نقل عمومی که ما از این ظرفیت قانونی استفاده می‌کنیم و مسائل و مشکلات رانندگان که نیاز به قانون دارد مثل بیمه تکمیلی از این طریق پیگیری می شود.

سوال: رانندگان،  این روز‌ها هزینه‌های خیلی زیادی را متحمل می‌شوند یک لاستیک را فقط بخواهند عوض کنند ، هزینه زیادی را باید پرداخت کنند، برای این موضوع هم برنامه‌ای دارید؟

امانی: از این عزیزان خاضعانه تشکر و قدردانی می‌کنم. در همه شرایط کشور در همه بحران‌هایی که ما داشتیم در جنگ تحمیلی، در بحث‌های زلزله، سیل و مناسبت‌های مذهبی مثل اربعین و ۲۸ صفر این رانندگان عزیز چه در بخش بار و چه در بخش مسافر همیشه پای کارند و جزو معدود مشاغلی است که طرف هم از جانش می‌گذرد، هم از سرمایه اش.  اگر خدایی نکرده یک حادثه‌ای برای راننده در جاده اتفاق بیفتد هم سرمایه زندگی اش از بین می‌رود و هم امکان دارد  جانش به خطر بیفتد.

این عزیزان مطالباتی را دارند و وظیفه ما هم به عنوان متولی حمل و نقل این است که پیگیر مشکلات باشیم .بحث سخت و زیان آور شدن شغل رانندگی را دنبال می‌کنیم. در بحث نوسازی و بازسازی ناوگان ، دنبال آن تفاهم نامه هستیم و بازسازی را هم از مرحله تبصره ۱۸ دنبال می‌کنیم. سال گذشته یک اعتبار قابل قبولی در اختیار سازمان قرار گرفت که توزیع شد، اما همچنان دنبال هستیم که این تکرار شود با توجه به شرایط سنی ناوگان ما و هزینه‌های سرسام آوری که رانندگان با آن مواجه هستند حتما می‌طلبد که بتوانیم یک کمک و یک وام ارزان قیمتی در جهت بازسازی ناوگان این عزیزان در اختیارشان بگذاریم.

سوال: چند پیامک می‌خوانم پاسخ دهید.  مشکلات رانندگان ترانزیت در پایانه‌های مرزی برای ورود و خروج از مرز را مطرح کنید.  مبلغ کامیون به ۱۲ میلیارد تومان رسیده است. جاده‌ها و بزرگراه‌ها دست انداز و چاله دارد. نبود امکانات رفاهی و وسایل روشنایی موجب ناامنی شده است.  در حوزه کامیون‌ها و اتوبوس‌های برقی هم برنامه‌ای داشته باشید.

امانی:  به همه رانندگان و کسانی که صدای من را می‌شنوند پیامم این است که ما در جریان مسائل و مشکلات شما هستیم، از طریق صنوف مسائل و مطالبات شما به ما رسیده است. خودمان هم به صورت میدانی با حضور در پایانه‌های بار از نزدیک با رانندگان در تماس هستیم. تمام تلاشمان این است که این موارد را که بعضا نیاز به اصلاح قانون دارد، از طریق سیکل قانونگذاری و مجلس دنبال کنیم .بعضی‌ها نیاز به اصلاح آیین نامه دارد تمام این موارد که عزیزان به عنوان مطالبه می‌گویند ما در جریان هستیم و  پیگیری می‌کنیم.

در خصوص مرز، پایانه‌های مرزی مدیریتش با سازمان راهداری است، اما مدیریتی که اختیار ندارد و این یکی  از مشکلاتی است که ما به دولت هم اعلام کردیم که باید پایانه‌های مرزی تحت مدیریت واحد قرار بگیرند. اینکه معطلی‌هایی در مرز داریم بخاطر این است که دستگاه‌های متفاوتی آنجا حضور دارند . نزدیک ۱۵ دستگاه الان در پایانه‌های مرزی در حال فعالیت هستند و بعضا کار‌های موازی در مرز صورت می‌گیرد. در صورتی که در کشور‌های پیرامونی ما مرز محل عبور است و باید قبل از اینکه راننده به مرز برسد کار‌های اداری اش انجام شده باشد و وقتی به مرز می‌رسد بتواند براحتی از مرز عبور کند این جزو دستور کارهایمان است که دنبال می‌کنیم.

بحث جاده‌های کشور را اشاره کردند ما تمام تلاشمان این است که کریدور‌های اصلی و ترانزیتی کشور را به روزرسانی کنیم، مسائل و مشکلاتش را برطرف کنیم.  با کمبود اعتبار مواجه هستیم.  اگر مصداقی بیان می‌کردند که کدام جاده، کدام محور حتما رسیدگی می‌کنیم.

در بحث روشنایی هم در اکثر جا‌هایی که نیاز به روشنایی دارند، حتما روشنایی‌ها ایجاد شده است. الان نزدیک به ۹۸۰ مجتمع خدمات رفاهی داریم یعنی تقریبا هر ۵۰ کیلومتر، یک مجتمع خدمات رفاهی کنار جاده داریم. 

بحث کامیون‌های برقی را هم گفتند، این وظیفه وزارت صمت است که دارند دنبال می‌کنند یکی دو تا شرکت هم در این جریان ورود کردند، بحث این است که ابتدا در ناوگان شهری این اتفاق بیفتد، چون نیاز دارد زیرساخت اولیه در جاده‌ها ایجاد شود ما آمادگی کامل داریم که این اتفاق بیفتد ما هم استقبال می‌کنیم.


سوال: موضوع کمبود سوخت هم دوست عزیزی گفتند توضیح می دهید؟

امانی: سوخت بر اساس پیمایش ناوگان است اخیرا در این خصوص جلساتی را با وزارت نفت، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی داشتیم. برای بحث سوخت کالا‌های اساسی اقدامات خوبی انجام شد این موضوع را هم ارزیابی می‌کنیم، چون یک جدولی دارد و این جدول برای ۸ سال پیش است قرار شد که این جدول به روز رسانی شود، این در بحث کارشناسی دنبال می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار