معاون حمل و نقل سازمان راهداری گفت: در خصوص وضعیت ترانزیتی نسبت به سال گذشته در مدت مشابه رشد پنج درصدی داشته ایم.

آقای شهرکی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و آقای مصلح رئیس انجمن هیئت کارفرمای شرکت‌های سراسری در برنامه میز اقتصاد به سوالاتی در خصوص هوشمندسازی حمل و نقل پاسخ دادند.

سوال: امروز جلسه شورای عالی ترابری برگزار شد. جزئیات این جلسه چه بود؟

شهرکی: دستور کار این جلسه بررسی موضوع ترانزیت در کشور بود و گزارش هایی که کمیته ترانزیت تهیه کرده بود. مورد دوم هم موضوع پرداخت آنلاین کرایه بود که به دلیل مهم بودن آن به جلسه بعد موکول شد.

سوال: وضعیت ترانزیت جاده‌ای چگونه است؟

شهرکی: نسبت به سال گذشته در مدت مشابه رشد پنج درصدی داشته ایم. سال گذشته حمل و نقل جاده ای۹.۲ میلیون تن عملیات ترانزیت را انجام داد.

سوال: در حوزه کالا‌های اساسی فعالیت می کنید؟

مصلح: انجمن هئیت کارفرمای شرکت‌های سراسری از مجموعه شرکت‌هایی هستند که دارای مالکیت خودرو هستند و در ترانزیت کالا‌های اساسی و حتی معدنی مشغول هستند.

این قشر حدود ۳۰ هزار شاغل در این ۴۷ شرکت سراسری هستند که دارای پروانه‌های سراسری و بعضی هم هوشمند هستند.

سوال: این هوشمندسازی چقدر توانسته کمک کند؟

مصلح: هوشمندسازی یک بحث زیربنایی دارد و بخشی از آن به مدیریت یکپارچه باز می گردد. یکپارچه سازی مدیریت در شاخه هوشمندسازی ارتقا دهنده حمل و نقل است. وقتی تولید کننده یا مصرف کننده یا دستگاه‌های اجرایی خبر از وضعیت حمل و نقل جاده‌ای یا کالا داشته باشند این در بخش هوشمندسازی نهفته است و به صورت شفاف رخ می‌دهد.

سوال: مهم‌ترین کار‌هایی که در زمینه هوشمندسازی انجام خواهد شد چیست؟

شهرکی: در بخش حمل و نقل جاده‌ای تنها در بخش بار بالغ بر ۵۲۵ هزار نفر اشتغال مستقیم دارند. سامانه‌ای تحت عنوان سامانه کارت هوشمند رانندگان وجود دارد که کارت‌ها را به صورت فیزیکی و الکترونیکی در اختیار آن‌ها قرار دارد. اطلاعات آن‌ها در این سامانه تجمیع و کنترل می‌شود. صد هزار هم در بخش مسافری فعال هستند که این تعداد از راننده‌ها ناوگانی که در این حوزه فعال است را هدایت می‌کند. در بخش ناوگان ۳۸۸ هزار دستگاه ناوگان باری داریم که اعم از متصل و منفصل است. ۱۴ هزار و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس، ۲۸ هزار دستگاه مینی بوس و ۳۱ هزار دستگاه سواری پلاک عمومی برون شهری داریم که در سال ۵۰۳ میلیون تن کالا را به طور متوسط کالا را جابجا می‌کنند. پیش بینی می‌شود که این میزان رشد ۵ یا ۶ درصدی داشته باشد. در دوره کرونا در آمار جابه جایی مسافر کاهش قابل توجهی داشتیم.

سوال:حذف فیزیکی بارنامه چه میزان سهولت بیشتری به همراه داشت؟

مصلح: با حذف بارنامه فیزیکی برای راننده ما گزینه‌های مطلوبی ایجاد شد. یکی این که راننده قبل از تخلیه بار می تواند بار دومش را هم تقاضا کند. پیش از این باید یک یا دو روز در صف منتظر می مانند. اما هر کار جدید یک سری مشکلاتی را ایجاد می‌کند. به طور کلی این موضوع برای راننده‌ها منافع ایجاد کرد و هزینه‌ها را کمتر کرد که صرفه اقتصادی در زمینه‌های مختلف دارد.

اما موضوعات دیگری هم داریم. وقتی راننده‌ای دارای کارت الکترونیکی است بیمه است. وقتی بارنامه صادر می‌شود یک حق بیمه اضافی هم می‌گیرند که این موضوع باید حل شود.

سوال: در هشت ماه اخیر چقدر بار جابه جا شده است؟

شهرکی: از ابتدای سال در بخش بار ۳۳۴ میلیون تن و در بخش مسافری ۸۴ میلیون و ۵۰۸ هزار مسافر جابه جا شده اند. ۶.۵ میلیون تن هم در حوزه ترانزیت جابجا شده است.

کار‌های فنی سامانه ما تا یک ماه آینده تکمیل خواهد شد و به صورت پیش ارائه برای رفع کاستی‌ها معرفی خواهد شد.

سوال: چه زمانی سامانه پرداخت آنلاین اجرایی می‌شود؟

شهرکی: در سه مرحله قصد داریم آن را اجرا کنیم که ابتدا باید سراغ صاحب کالا‌های دولتی برویم که دولت هزینه‌های آن هارا می‌دهد. ۱۷ درصد محموله‌های ما مربوط به این بخش است. در بخش بعدی به سراغ واحد‌های تولیدی بزرگ می‌رویم و در نهایت در فاز سوم وارد سیستم می‌کنیم. اگر مصوبه را بگیریم فاز یک در اردیبهشت اجرا می‌شود.

سامانه دیگری هم وجود داست که سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان است که در بخش اتوبوسی آن را داریم. در بخش باری تفاهم نامه چهارجانبه‌ای انجام شده که بتوانیم در این بخش جذب سرمایه داشته باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار