ساداتی نژاد گفت: اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی برای فرایند مکانیزه کردن بخش کشاورزی تخصیص یافته که به استان‌ها ابلاغ خواهیم کرد.

ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در نشست کمیته برنامه‌ریزی کشاورزی شهرستان سرایان گفت: پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات برای مکانیزاسیون بخش کشاورزی تخصیص یافته که به زودی به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

او افزود: اقدامات اساسی در حوزه کشاورزی دنبال می‌شود و حمایت از کشاورزان با انجام کشاورزی قراردادی در حال انجام است.

ساداتی نژاد کشاورزی قراردادی را راه خروج از بحران دانست و گفت: در کشاورزی قراردادی کشاورز خرده مالک با داشتن قرارداد با یک صنعت تبدیلی شروع به کشت و کار می‌کند و بسیاری از دغدغه‌هایش کاهش می‌یابد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: همچنین شرکت پشتیبان حمایت لازم را از وی از مرحله کاشت تا برداشت دارد.

او عنوان کرد: در نظام خرده مالکی کشاورز به تنهایی با توجه به شرایط موجود و حجم کم تولید گرفتار مشکلات بسیاری می‌شود و خرده مالکی در مجموع اقتصادی و مقرون به صرفه نیست.

ساداتی نژاد در بخش دیگری به موضوع الگوی کشت در کشور اشاره کرد و گفت: باید کشاورزی این منطقه به سمتی برود که اقتصادی باشد و با شرایط منطقه همخوانی داشته باشد.

وزیر جهاد کشاورزی از اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای صندوق‌های توسعه بخش کشاورزی و صندوق خرد زنان خبر داد و افزود: همچنین در زمینه پرورش شترمرغ بسته حمایتی در نظر گرفته شده است.

او بیان کرد: برای بحث زعفران هم جلساتی داشته‌ایم و حمایت‌ها در این زمینه نیز انجام خواهد شد و به زودی ساز و کار جدید خرید حمایتی اعلام می‌شود تا دغدغه کشاورزان کم شود.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه خراسان جنوبی یک استان فعال در بخش کشاوری است و نیرو‌های انسانی خوب و توانمند در بخش کشاورزی دارد، گفت: یکی از محصولات خراسان جنوبی زعفران است که تلاش وزارت جهاد کشاورزی حمایت از تولید کشاورزی است که منافع تولید بخش کشاورزی به خود کشاورزان برسد و دست دلالان قطع و کوتاه شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به حمایت از صنایع تبدیلی بخش کشاورزی خراسان جنوبی در زمینه تقویت ارزش افزوده بخش کشاورزی افزود: همچنین برای مرمت قنوات خراسان جنوبی هم اعتبار ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم که امیدواریم با کمک خود کشاورزان این اقدام صورت گیرد.


بیشتر بخوانید


جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این نشست با بیان اینکه سرایان تولید کننده زعفران، گندم، جو، پسته و انار است، گفت: ۹۵ درصد مردم این شهرستان در زمینه کشاورزی و دامداری فعالیت دارند.

او افزود: گرانی نهاده‌ها، وجود دلالان و افت قیمت محصولات دامی و عدم تناسب بین هزینه‌های تولید و فروش محصولات دامی از دیگر مسائل است که خواستار تخصیص تسهیلات ارزان قیمت برای حمایت در این حوزه هستیم.

احیای قنوات، احداث گلخانه‌ها، تخصیص اعتبار و تسهیلات ارزان قیمت در این زمینه، توجه ویژه به حوزه دامداری، رسیدگی مشکلات عشایر، تأمین نهاده، سررسید تسهیلات کشاورزی و استمهال تسهیلات از جمله خواسته‌های دامداران، کشاورزان و عشایر این منطقه بود.

تأمین زیرساخت‌های دامداری، خواسته کشاورزان از وزیر جهاد کشاورزی

ساداتی‌نژاد  وزیر جهاد کشاورزی که همراه رئیس جمهور به خراسان جنوبی آمده است با سفر به سرایان در یک مجتمع دامداری این شهرستان پای درد و دل جمعی از دامداران نشست.

تأمین زیرساخت‌های مجتمع از جمله تأمین گاز، تأمین علوفه و نهاده‌های دامی با توجه به شرایط خشکسالی و کمبود و گرانی نهاده، برنامه‌ریزی مناسب برای تأمین نهاده ارزان قیمت، کافی نبودن سهمیه نهاده‌های تخصیص یافته، کاهش قیمت دام و مقرون به صرفه نبودن دامداری با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کمبود از جمله مشکلات مطرح شده از سوی دامداران بود.

درخواست امهال وام‌های کشاورزی و دامداری، کاهش نرخ سود تسهیلات در این حوزه، تخصیص وام ارزان قیمت، حذف دلالان و واسطه‌ها و خرید تضمینی دام از دیگر مسائل و مشکلات مطرح شده در دیدار دامداران و کشاورزان سرایان است که وزیر جهاد کشاورزی برای پیگیری آنها قول مساعد داد.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سفر به سرایان از دانشکده کشاورزی این شهرستان نیز بازدید کرد.

در این بازدید مسائل و مشکلات مربوط به دانشگاه مطرح شد و مدیران خواستار راه‌اندازی مجدد دانشکده کشاورزی و افزودن رشته‌های کاربردی در این دانشکده بودند.

در این دانشکده حدود ۴۰ دانشجوی بومی و غیر بومی در رشته بهداشت محیط که زیر نظر دانشکده پیراپزشکی فردوس فعالیت می‌کند مشغول به تحصیل هستند و مجوز راه‌اندازی ۲ رشته دیگر در این دانشکده اخذ شده است.

همچنین در این بازدید و گفت و گوی چهره به چهره برخی از کارکنان دانشکده خواستار رسیدگی به مشکلات نیروهای قراردادی و تبدیل وضعیت نیروها بودند.

دانشکده کشاورزی سرایان در زمینه اهداف پژوهشی و ارتباط دانشگاه با صنعت کشاورزی نیز اقدامات مهمی را انجام داده است که تأسیس پژوهشکده پنبه، باغ تحقیقاتی انار، شرکت‌های دانش بنیان با حضور اعضای هیأت علمی و همکاری دانشجویان از جمله این اقدامات است.

همچنین وزیر جهاد کشاورزی در ادامه از نمایشگاه دستاوردهای زنان و دانشکده کشاورزی سرایان نیز بازدید کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.