امام جمعه شیراز گفت: اگر می‌خواهیم در وضعیت کشور یا استان تغییری بدهیم قاعدتاً باید مبتنی بر آگاهی باشد؛ یعنی بدانیم می‌خواهیم چه کاری انجام دهیم، نمی‌شود کار کنیم، اما نسبت‌به هدف و برنامه خود آگاهی نداشته باشیم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در جلسه بررسی نقشه جامع علم و فناوری استان فارس، ضمن تسلیت شهادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حرم مطهر حضرت احمدبن موسی علیهم السلام، گفت: این جلسه در صدد تأمین یک نیاز مهم برای استان شکل‌گرفته که همزمانی آن با هفته پژوهش و فناوری را به فال نیک می‌گیریم.

او، در رابطه با نقشه جامع علمی و همچنین نقشه‌هایی که در باب توسعه، فرهنگ و دیگر مباحث در کشور مطرح است، گفت: اگر می‌خواهیم در وضعیت کشور یا استان تغییری بدهیم قاعدتاً باید مبتنی بر آگاهی باشد، یعنی بدانیم می‌خواهیم چه کاری انجام دهیم، نمی‌شود کار کنیم، اما نسبت‌به هدف و برنامه خود آگاهی نداشته باشیم؛ هر دستگاهی باید نقشه و هدف داشته باشد و برای تحقق آن تلاش کند اگر غیر از این انجام دهد نمی‌تواند مورد قبول باشد، چرا که وقت کشور را با توجه به اینکه در موقعیتی خیلی حساس قرار دارد تضییع می‌کند.

امام جمعه شیراز در خصوص نقشه جامع علم و فناوری گفت: نکته اول این است که نهاد‌ها باید نقش خود را در تدوین و اجرای این سند بدانند. در فصل اول این سند مبانی ذکر شده؛ این مبانی باید یک جایی توضیح داده شود و بعد آنقدر خوب تبیین شود و آموزش داده شود تا در مقام اجرای سند خودش را نشان دهد.

او گفت: اولین اصلی که در مبانی این سند ذکر شده توحید محوریست؛ متاسفانه نسبت به مسئله رابطه علم و توحید و جهان شناسی، و پاسخی که اروپا و آمریکا و در مقابل فلسفه ما نسبت به این مسئله داده تبیین واضحی انجام نشده است، مجمع عالی حکمت، دانشکده الهیات دانشگاه شیراز و حوزه علمیه دقت کنند؛ اگر می‌خواهید یک حرکت تمدن ساز جدید شروع کنید باید این مسئله کاملاً واضح تبیین شود؛ مبانی فلسفی علوم باید بازتولید شود، در مقابل مبانی که برای علوم انسانی و علوم تجربی در اروپا و غرب نوشته شده است، ما چه پاسخی داریم؟ پاسخ‌ها را در منابع فلسفی ملاصدرا داریم، اما باید این پاسخ‌ها را تدوین‌شده داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: اصل دیگری که در تدوین این نقشه جامع علمی باید مدنظر قرار گیرد برون مداری و درون مداری است، آی اس سی (پایگاه استنادی علوم جهانی اسلام) یک مرکز برون مداریست، باید اهمیت، محوریت و توانایی این مرکز برای ارتباطات بین‌الملل با اتکاء به نیرو‌های توانمندی که در مراکز عملی شیراز است در این نقشه مورد توجه قرار گیرد.

او نکته دیگر را توجه به نقش آموزش‌وپرورش ذکر و اضافه کرد: در فصل چهارم نقشه جامع علم و فناوری کشور هشت یا ۹ اقدام و سرفصل مربوط به آموزش‌وپرورش است، سند تحول آموزش‌وپرورش کجاست؟! اجرای نقشه جامع علمی استان بدون این سند تحول اصلاً معنی پیدا نمی‌کند. در اجرای این سند تحول در استان آنچه نوشته شده نهایتاً یک مدل مفهومی است! چیزی که در فصل دوم تدوین این نقشه باید مدنظر قرار گیرد تبیین چشم‌انداز علمی استان ذیل اهداف کلان نظام علم و فناوری است، باید تا سال چهارصد و چهار، ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی دانش بنیان باشد، حال در زمینه تولیدات استان فارس که عمدتاً به بخش کشاورزی است نقش دانش بنیان چقدر است؟! برنامه جهاد کشاورزی چیست؟

نماینده ولی فقیه در استان فارس افزایش دانش و مهارت نیروی کار را یکی از دیگر نکاتی که باید مد نظر باشد ذکر و خاطرنشان کرد: در این نقشه جامع گفته شده باید در رنکینگ دانشگاه‌های جهان اسلام اول باشید، باید جایگاه دانشگاه‌های شیراز در سطح جهان، جهان اسلام و کشور مشخص باشد، این باید ابتدا هدف گذاری شود و بعد به دنبال تحقق آن باشیم. در بحث هوافضا در شیراز حرف‌های اساسی داشته ایم و داریم، اما کسی به آن‌ها توجه نمی‌کند، هوافضا جزء اهداف این نقشه است. در زمینه انرژی اتمی، لیزر و … در دانشگاه‌های ما کار می‌شود، اما همه مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

امام جمعه شیراز در ادامه ضمن بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های علم و فناوری و وقف علم و فناوری یکی دیگر از نکات این مبحث است، گفت: در شیراز وقف جدید برای بخش علم یک یا دو مورد بیشتر نیست، باید برای یک کار اساسی و حرکت علمی خوب تشویق کننده باشیم؛ باید موقوفات جدید ایجاد شود تا کسانی در تحقیق دستشان باز باشد، همه این‌ها در نقشه جامع ذکر شده است، و شیراز به خاطر سابقه خوبی که دارد باید جلودار باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار