دبیرکل حزب رفاه ملی افغانستان گفت طالبان می تواند با انعقاد قراردادهایی از ظرفیت های سدسازی و گسیل برق و انرژی ایران بهره مند شود.

جعفری دبیرکل حزب رفاه ملی افغانستان گفت: ما باید این موضوع را مورد تاکید قرار دهیم که احداث خطوط آهن و جاده ای در افغانستان، خوشایند غربیها نیست. اما، تلاش طرف افغان و ایرانی نیز در این میان مهم است. دولت جمهوری اسلامی و حکومت سرپرست طالبان باید تلاش کنند تا این قضیه حل شده و تسهیلاتی برای هر دو ملت و کشور در جهت انجام تجارت دوجانبه ایجاد شود.

محمد حسن جعفری تصریح کرد: نکته مهم این است که بیش از آنکه جمهوری اسلامی ایران به افغانستان نیاز داشته باشد، افغانستان نیازمند یاری ایران است. البته ایران هم می تواند در حوزه تجارت و انجام مراودات اقتصادی با افغانستان و انعقاد توافق نامه های دوجانبه بهره مند شود.

 جعفری گفت حکومت سرپرست باید شرایطی را ایجاد کند تا با انعقاد قراردادها با کشورهای همسایه، ظرفیت سازی و گسیل نمودن اقدامات تجاری، حداقل افغانستان بتواند در ۵ تا ۱۰ سال آینده در زمینه برق به خودکفایی برسد

جعفری اضافه کرد: بر همین اساس، ما امیدواریم که حکومت سرپرست شرایطی را ایجاد کند تا با انعقاد قراردادها با کشورهای همسایه، ظرفیت سازی و گسیل نمودن اقدامات تجاری، حداقل افغانستان بتواند در ۵ تا ۱۰ سال آینده در زمینه برق به خودکفایی رسیده و دیگر نیازی به برقهای وارداتی نباشد که هزینه و بودجه کلانی را مصرف می کند.

وی در پایان گفت: لذا، در این قسمت ما خواهان توجه جمهوری اسلامی بیش از گذشته هستیم؛ در حالی که البته ما شاهد کمکها و همکاری های خوب و حسن همجواری ایران طی چهار دهه بوده ایم. جمهوری اسلامی در تلاش است تا حکومتی با قاعده وسیع در افغانستان ایجاد شود و امنیت کامل برقرار شود؛ زیرا اگر در افغانستان، صلح، ثبات، امنیت و سازش برقرار باشد، به نفع تمامی کشورهای همسایه و منطقه است.لذا، ما امیدواریم که تاریخ کمکهای سخاوتمندانه ایران را فراموش نکند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار