یک کارگردان گفت: تجربه ثابت کرده بسیاری از سینماگرانی که در سینما حقیقت فعالیت کردند، به سینماگران بدنه اصلی سینما تبدیل شدند.

مینو خانی، کارگردان و نویسنده در گفت‌و‌گوی تلفنی با برنامه «کافه رادیو» رادیو جوان درباره مستندسازی و کار با سینما گفت: همیشه در سینما بوده و هستم و یکی از کوچکترین اعضای عالم سینمای کشور هستم؛ بنابراین با اوج و فرود‌های سینما، من هم اوج و فرود داشتم. چون طرفدار این سینما بودم. 

خانی ادامه داد: جشنواره «سینما حقیقت» به نوعی با سینمای مستند معنا پیدا می‌کند و از اساس نوعی از سینما را به نمایش می‌گذارد که ما به آن سینمای مستند می‌گوییم. به نظر می‌رسد این سینما راهی برای ورود به عالم حرفه‌ای است. تجربه ثابت کرده بسیاری از سینماگرانی که در این حیطه فعالیت کردند، بعداً به سینماگران بدنه اصلی سینما تبدیل شدند. در واقع، آینده سینمای ایران با این گروه از جوانان ساخته می‌شود.

این کارگردان با بیان اینکه فضای «سینما حقیقت» امید را القا می‌کند، افزود: آنقدر که سینما و سینمای مستند جذابیت دارد که جوانان جستجوگر و فعالی را به دور خود فرا می‌خواند. انگار آن‌ها را می‌طلبد تا با سوژه‌های ناب مواجه شوند و قاب‌های زیبا را به تصویر بکشند و ثبت کنند! آنقدر که فضای جوانان فعال است که مرا به وجد می‌آورد. 

وی درباره برگزاری کارگاه‌های آموزشی در کنار جشنواره‌ها توضیح داد: برگزاری این کارگاه‌ها بسیار اتفاق خوبی است. یکسری مباحث نظری در همه اشکال هنر هست که دانستن آن مباحث، آن‌ها را پربارتر می‌کند و سبب می‌شود آنچه را دوست دارند، با دست پُر در قالب فیلم مستند به تصویر بکشند. از طرفی، بخشی از این کارگاه‌ها کارگاه‌های انتقال تجربه است. سینماگرانی که استخوان خورد کردند و تجربیات خوبی در سینما و سینمای مستند دارند، در این کارگاه‌ها حضور می‌یابند و ضمن انتقال تجربه تلنگر‌های جدی را برای ورود عرصه حرفه‌ای سینمای مستند می‌زنند.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را آذرماه هر سال در شهر تهران برگزار می‌کند. 

اولین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» در سال ۱۳۸۶ برگزار شد و همه‌ی این ساله این جشنواره به مهمترین رویداد سینمای مستند ایران بدل شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.