رئیس اداره خطوط شرکت برق منطقه‌ای گیلان گفت: خطوط فشار قوی در مجاورت معدن سنگ و لاشه شمام رستم آباد در معرض تهدید قرار دارد.

مهران صدر ممتاز، رئیس اداره خطوط شرکت برق منطقه‌ای گیلان با اشاره به فعالیت معدن سنگ و لاشه شمام رستم آباد از سال ۱۳۸۹ گفت: به علت برداشت غیراصولی و غیرمجاز از این معدن و جابه جا شدن توده عظیمی از خاک و ایجاد شکاف در حوالی دکل‌های خط ۲۳۰ کیلوولت سیکل ترکیبی گیلان – لوشان و سیکل ترکیبی گیلان – سپیدرود، این خطوط در معرض سقوط احتمالی بود که با پیگیری‌های انجام شده، فعالیت این معدن در سال ۱۳۹۵ با دستور مقامات ذیصلاح متوقف شد.

او افزود: خطوط ۲۳۰ کیلوولت سیکل ترکیبی گیلان - سپیدرود و سیکل ترکیبی گیلان - لوشان از خطوط بسیار مهم و حیاتی استان است که با توجه به متصل بودن این خطوط به شبکه سراسری برق کشور، تهدیدات ناشی از رانش زمین می‌تواند ضمن حبس تولید برق نیروگاه سیکل ترکیبی گیلان به فروپاشی شبکه برق در بخشی از استان و بروز مشکلاتی برای مشترکان خانگی، تجاری، صنعتی و ... منجر شود.

به گفته رئیس اداره خطوط شرکت برق منطقه‌ای گیلان، به منظور پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی و خسارت‌های جبران ناپذیر و حوادث غیرقابل پیش بینی، پروژه تغییر مسیر (واریانت) خطوط در محوطه معدن در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد دکل‌های بالای معدن برچیده شده و در مسیر مطمئن تری احداث شوند.

صدر ممتاز افزود: بر اثر تهدیدات ناشی از رانش زمین به علت برداشت غیراصولی از معدن، در فاز اول، سال ۱۳۹۶ دکل شماره ۶۴ خط ۲۳۰ کیلوولت سیکل ترکیبی گیلان - لوشان برکنار و در فاصله ۶۰ متری و در محل ایمن از رانش خاک، فونداسیون دکل جدید اجرا و پس از نصب دکل جدید و سیم کشی مجدد انجام شد.

او گفت: فاز دوم پروژه جا به جایی مسیر (واریانت) خط با احداث ۶ دستگاه فونداسیون، نصب دکل جدید و سیم کشی پس از رفع موانع حقوقی اجرایی خواهد شد.

رئیس اداره خطوط شرکت برق منطقه‌ای گیلان تصریح کرد: در فاز دوم واریانت پیشنهادی مشاور طرح به علت قرار گرفتن محل دکل‌های جدید در زمین‌هایی با تعداد بالای معارضین و مشکلات رفع حقوق ارتفاقی ناشی از ایجاد حریم جدید مجددا طرح بازنگری و اصلاح و طرح جدید پیشنهادی تغییر مسیر به زمین‌هایی با تعداد معارضین کمتری ارائه شد که در این راستا از طریق دفتر حقوقی شرکت برق منطقه‌ای در حال رفع موانع حقوقی بوده و پس از آن طرح واریانت خطوط اجرایی خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.