معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: ساماندهی سد اینچه نو شهرستان مشگین‌شهر نیازمند ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار است.

جبرئیل رمضانی معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل اظهار کرد: مطالعات ساماندهی سد اینچه نو از سوی کارشناسان آب منطقه‌ای اردبیل انجام شده و در صورت تامین اعتبار لازم عملیات ساماندهی سد آغاز می‌شود.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل افزود: سد اینچه نو برای تامین آب آشامیدنی و کشاورزی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و برنامه ریزی شده خط انتقال آن بطول ۱۳ کیلومتر برای آبرسانی مشگین شهر با تامین اعتبار به میزان ۳۰۰ میلیارد ریال اجرا شود.

رمضانی حجم مخزن سد اینچه نو را یک میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: ساماندهی، لایه آب‌بندی و عملیات زیرسازی سد در دستور کار قرار گرفته است.

او با بیان اینکه تا پایان سال جاری ۶ ناحیه جنوبی شبکه آبیاری پایاب سد سبلان مشگین‌شهر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، افزود: پایاب سد سبلان دارای ۲ بخش شمالی و جنوبی شامل ۶ فاز قابل اجرا بوده که فاز اول و پنجم آن به بهره برداری رسیده و فاز دوم، سوم، چهارم و ششم آن تا پایان سال جاری به بهره برداری می‌رسد.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل از آبیاری مدرن بیش از ۲ هزار هکتار از اراضی مشگین شهر خبر داد و گفت: مجموع اراضی شبکه آبیاری و زهکشی سد سبلان بیش از پنج هزار هکتار است و با تکمیل عملیات احداث سیفون قره‌سو، آب اراضی شمال رودخانه قره‌سو در بخش ارشق نیز از این شبکه تامین می‌شود.

رمضانی اعتبار لازم برای اتمام این طرح را یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال دانست و گفت: تاکنون ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح تامین شده است و برای تامین مابقی اعتبار پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد.

او ظرفیت سد سبلان مشگین‌شهر را ۱۰۵میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: پیشرفت فیزیکی ناحیه جنوبی پایاب سد سبلان ۴۰ درصد است و این سد آب مورد نیاز ۸۶ روستا در منطقه مشگین شهر را تامین می‌کند.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل با بیان اینکه برای افق سال ۱۴۲۵ به میزان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب کسری آب در استان پیش بینی شده است، افزود: برای تامین این مقدار آب اقدامات مختلفی تدوین شده که تحقق آن نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌هاست.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.