ناظمی با اشاره به نقش مهم مدیریت صحیح و علمی کنترل پاییزه و زمستانه زنبور مغزخوار بادام گفت: در صورت کنترل نکردن آن تا ۹۰ درصدمحصول از بین خواهد رفت.

ناظمی گفت: زنبورمغزخوار بادام از آفات مهم بادام در ایران است که در صورت کنترل نکردن آن تا ۹۰ درصد محصول را از بین خواهد برد.

او افزود: این آفت یک یا دو نسل در سال و به ندرت ۳ نسل در سال دارد و لارو این آفت به مدت ۱۱ ماه در میوه بادام باقی مانده و از مغز بادام تغذیه دارد که این امر موجب ریزش میوه‌ها می‌شود.

مدیر حفظ و نباتات سازمان جهادکشاورزی استان کرمان بیان کرد: بادام‌های آلوده دارای یک سوراخ محل تخمگذاری حشره بالغ روی پوسته بوده که درون هر مغز فقط یک لارو می‌تواند زندگی کند. جالب توجه این است که درصورتی که بادام ۲ مغزی باشد داخل هر مغز یک لارو به صورت مستقل زندگی می‌کند.

او بیان کرد: آفت زنبور مغزخوار، فصول تابستان، پائیز و زمستان را به صورت لارو کامل داخل میوه‌های آلوده خشک روی درخت و یا ریخته شده روی سطح زمین می‌گذراند و  با توجه به اینکه هر حشره ماده پس از خروج از میوه قادر به آلودگی حداقل۱۲۰ میوه سالم می‌باشد؛ بنابراین جمع آوری، سوزاندن و مدفون کردن کلیه میوه‌های آلوده در پائیز و زمستان به صورت همگانی از اهمیت فوق العاده‌ای برخورداراست که بایستی فرهنگ سازی لازم در این زمینه  از سوی کارشناسان منطقه صورت گیرد.

اوگفت: تغذیه به موقع و بهینه باغات، آبیاری منظم، رعایت مسائل بهداشتی باغ و در صورت امکان  کشت نکردن  ارقام جدید حساس و پوست نازک (رقم کاغذی) در مناطق آلوده نقش بسزایی در کاهش جمعیت آفت دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار