میرمحمدخانی گفت: پژوهشگران در تازه‌ترین پژوهش خود موفق به کشف داروی کاهش علایم و بهبود روند بیماری مالتیپل اسکلروزیس یا ام‌اس (MS) در نمونه حیوانی شدند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: بیماری مالتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خودایمن التهابی است که سیستم اعصاب مرکزی را درگیر می کند و درمان قطعی نیز برای این بیماری وجود ندارد و اکنون پژوهش در نمونه حیوانی امیدها را تقویت کرده است.

وی ادامه داد: داروی دافنتین در موش‌های مبتلا به بیماری ام اس موجب کاهش علایم بیماری و بهبود روند بیماری شده است.

وی بیان کرد: مدل حیوانی القا شده این بیماری در جوندگان به منظور بررسی اثربخشی داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی در محیط آزمایشگاه انجام شد.

میرمحمدخانی یادآور شد: براساس نتایج حاصل از این مطالعه مشخص شد که دافنتین به واسطه از بین بردن التهاب عصبی مرکزی منجر به کاهش نفوذپذیری و اختلال در سد خونی و مغزی می شود و از این طریق قادر به کاهش نفوذ سلولهای ایمنی و عملکرد و تکثیر سلول‌های التهابی در سیستم عصبی مرکزی و مغز است.

وی تصریح کرد: براساس پژوهش انجام شده ترکیب دافنتین با تحریک سلول‌های ضد التهابی و تنظیمی سبب افزایش ترشح یکسری از واسطه‌های ضد التهابی از سلول‌ها شده و به این ترتیب می‌تواند موجب کاهش علائم بیماری و بهبود روند بیماری مفید واقع شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: دافنتین می‌تواند در مدل حیوانی ام اس موجب کاهش علایم و بهبود روند بیماری شود و با در نظر گرفتن نتایج تحقیقات فعلی مشخص شد که دافنتین در دُزهای تجویز شده، التهاب خودایمنی سیستم ایمنی مرکزی را کاهش می دهد و این نتایج آزمایشگاهی نوید یک ظرفیت درمانی قابل توجه را در برابر اختلالات عصبی از جمله بیماری ام‌اس ارایه می دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.