محمدعلی علویان مهر رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز در نشست خبری گفت: خدمات غیر حضوری، پاسخ به استعلامها و دریافت گواهیهای موافقت اصولی، پروانه ساختمانی و پایان کار و عدم خلافی در قالب سامانه شهروندسپاری به شهروندان متقاضی این خدمات ارائه میشود.
او با اشاره به اینکه در ثبت اطلاعات هویتی این سامانه مشکلاتی وجود داشت که رفع شده است، در مورد پرداختهای غیر حضوری عوارض خودرو و نوسازی از طریق اپلیکیشن سرو اشاره کرد.
علویان مهر گفت: زیر سامانههای بسیاری در این پلتفرم طراحی شده که یکی از آنها مربوط به کیف پول و بلیط افزار شهروندی بوده و باتوجه به اینکه کیف پول یکی از پروژههای شاخص شورای ششم طی یکسال اخیر محسوب میشود، تصمیم بر آن شد تا همه مراودات مالی شهروندان با شهرداری در قالب یک کیف پول شهروندی انجام شود.
رئیس سازمان فاوای شهرداری شیراز گفت: پیش بینی میشود با انجام این اقدام ظرف حداکثر شش ماه آینده موضوع پرداخت خرد در سطح شهر شیراز از طریق کیف پول اجرایی شود.
او ضمن بیان اینکه گستردگی و مدیریت فضای سبز شهری یکی از چالشها شهرداریست، از طراحی سامانه هوشمند در این رابطه خبر داد و اضافه کرد: نظارت بر فضای سبز اعم از نظارت بر محدوده باغها، تنظیم برنامههای آبیاری، سنجش عملکرد ناظرین بر فضای سبز شهری، تأمین و توزیع گونههای مختلف اشیاء_ که اهمیت بسیاری دارد_ با استفاده از این سامانه هوشمند انجام خواهد شد.
یکپارچگی سامانههای مختلف برای تسهیل ارائه خدمات به شهروندان، یکی دیگر از پروژههای مورد اشاره علویان مهر بود که پیرامون آن گفت: حدود ۷۰ سامانه در شهرداری شیراز وجود دارد که با اجرای پروژه جدیدی به نام sso، این سامانهها تبدیل به یک درگاه اینترنتی و منجر به تسهیل دسترسی شهروندان و همچنین ارتقاء سطح فنی و ایمنی و امنیت سامانه خواهد شد.
رئیس کمیسیون هوشمند سازی شورای اسلامی شهر شیراز نیز با یادآوری اینکه شهرداری شیراز همراه با ۵ کلانشهر کشور به سامانه دولت متصل شده است، این اقدام را گامی برای تسهیل در ارائه خدمات به شهروندان توصیف و خاطرنشان کرد که شفافیت در ارائه خدمات و نظارت بر امور، یکی از عواید این اقدام است.
مهدی نصیری با بیان اینکه کمیته هوشمندسازی شورای شیراز یک رویکرد اصلی دارد و در این راستا شهرداری باید سازمان داده محور باشد، گفت: تمام تصمیماتی که در شهرداری و در مدیریت شهری قرار است انجام شود باید براساس دادههای واقعی، خواستههای مردم و پاسخهای مدیران به صورت ثبت شده، باشد.
نصیری گفت: سازمان فاوا باید کمک کند تا شهرداری به سمت سازمانی داده محور حرکت کند و باتوجه به پیشنهاد ارائه شده به شهرداری، سازمان مذکور باید زیر نظر مستقیم شهردار اداره شود.
او همچنین با بیان اینکه یکی از انتظارات شورای شهر از شهردار اینست که در عمل نیز تلاش جدی در حوزه هوشمندسازی داشته باشد، گفت: هوشمندسازی برای ما ایجاد شفافیت میکند و داده محوری که به دنبال آن هستیم در راستای ایجاد شفافیت در شهرداری است.
رئیس کمیته هوشمند سازی شورای شهر شیراز گفت: برای ایجاد این شفافیت چند پروژه کلان تعریف شد که یکی از آنها مربوط به زیر ساخت مرکز داده و بهرهبرداری از فیبر داده بوده، اما متأسفانه از سال گذشته تاکنون پیشرفت چشمگیر عملی در این حوزه نداشتهایم و بالغ بر ۵۰ درصد هزینههای راه اندازی این پروژه افزایش یافته است.
کیف پول و بلیط افزار از دیگر موضوعاتی بود که نصیری به آن اشاره کرد و گفت: انتظارمان این بود که کیف پول تا پایان مهر ماه عملیاتی شود، اما باتوجه به امضاء قرار داد در تیرماه عملا این اتفاق انجام نشد و امید است براساس ادعای بانک شهر این اقدام چهار ماهه عملیاتی شود.
او گفت: فاز اول اجرای طرح کیف پول در قالب QR code بر روی تاکسیها با هدف تسهیل پرداخت کرایه توسط شهروندان هفته آینده عملیاتی خواهد شد. انتظار داریم که شهرداری بستری را فراهم کند تا علاوه بر شهروندان، گردشگران و هر کسی که وارد شهر شیراز میشود بتواند با کمک کیف پول چه در حوزه شهرداری و غیر از این مجموعه، خدمات خود را دریافت کند.
نصیری گفت: به دلیل اینکه گردشگران خارجی کد ملی و کارت بانکی ایرانی ندارند، یکی از اهداف شورای شهر و شهرداری شیراز این است تا گردشگران حوزه سلامت بتوانند با استفاده از خدمات کیف پول با دغدغه کمتری، پول خود را تبدیل به ریال کنند.
عضو و رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای شهر شیراز با بیان اینکه اهداف کیف پول صرفا به پرداخت کرایه تاکسی و اتوبوس نخواهد بود، گفت: نصب QR CODE بر روی ۲ هزار تاکسی انجام خواهد شد.