معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۹۰ هزار تن گندم در استان برداشت شود.

کبری توکلی معاون جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: براساس برآورد‌ها امسال کشت گندم در سطح ۱۰۰هزار و ۴۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان از نیمه دوم آبان آغاز شده است.

او گفت: از این میزان ۱۵ هزارو ۴۰۰ هکتار از کشتزارها، آبی و ۸۵ هزار هکتار نیز کشت دیم است.

توکلی بیان کرد که با توجه به سیاست‌های تشویقی دولت با هدف روان سازی برای انجام کشت قراردادی؛ زمینه برای استفاده از این شیوه برای کشاورزان گندم کار استان فراهم است.

او گفت: یکی از سیاست‌های تشویقی برای کشت قراردادی گندم تامین کود‌های پایه تا ۵۰ درصد قیمت تمام شده یارانه‌ای برای گندم‌کاران است.

توکلی عنوان کرد که پرداخت ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت تشویقی به ازای هر تن گندم تحویلی، در اولویت خرید قرار گرفتن محصول کشت‌های قراردادی و در اولویت پرداخت بودن وجوه ما به ازای خرید از دیگر مشوق‌های دولت در کشت قراردادی گندم است.

او بیان کرد که بیمه کشت گندم قراردادی اختیاری است و در صورت تمایل به بیمه صدور بیمه نامه با ۲۰ درصد تخفیف انجم می‌شود و کشاورزان بقیه حق بیمه را در زمان تحویل محصول به دولت پرداخت می‌کنند.

توکلی گفت: همچنین پرداخت هزار و ۵۰۰ تومان به ازای خرید هر کیلوگرم گندم یک سیاست تکمیلی است که برای خرید گندم تمام گندم‌کاران اعمال می‌شود.

او گفت: هم اکنون استان بوشهر از نظر وضعیت ذخیره کود‌های پایه و کود اوره در بهترین حالت قرار دارد و کشاورزان باید بیشترین مصرف بهینه به خصوص از کود‌های پایه را داشته باشند که بتوانند به افزایش تولید کمک کنند و بهره وری را در بخش کشاورزی افزایش دهند.

توکلی عنوان کرد که در آخرین اصلاحیه قراداد؛ پروسه بانک از مراحل ثبت نام حذف و مانند سال گذشته به اداره کل غله و بازرگانی ضمانت نامه تحویل می‌شود.

به گفته توکلی افزایش بهره‌وری تولید و کمک به تثبیت قیمت محصول در بازار را از جمله هدف‌های انجام کشت قراردادی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.