رئیس قوه قضاییه گفت:اگر قانون دارای ابهام بود خود به خود منشا غیرشفاف به وجود می‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا صبح امروز یکشنبه ۲۰ آذر طی سخنانی در نخستین همایش ملی ارتقاء شفافیت که با حضور سران قوای سه گانه برگزار شد، ضمن تسلیت ایام فاطمیه، ابراز امیدواری کرد که خروجی و نتیجه همایش ملی ارتقاء شفافیت به نفع کشور، مردم و نظام باشد. 
رئیس دستگاه قضا در ادامه، شفافیت را مترادف با زلال بودن، آشکار بودن و ظاهر بودن عنوان کرد و گفت: زمانی که از شفافیت صحبت می‌شود باید به این موضوع توجه کرد که شفافیت چگونه تحقق پیدا می‌کند؛ آثار شفافیت چیست و ظاهر بودن مسائل چه منافع و تاثیراتی برای کشور دارد؟ چنانچه موضوعی افشا شد که نباید افشا می‌شد، چه پیامدها، خسران‌ها و زیان‌هایی برای مردم، کشور خواهد داشت؟ در کدام حوزه‌ها شفافیت اولویت دارد و به کدام بخش‌ها باید بیشتر توجه کرد؟ راهکار‌های عملیاتی شدن شفافیت در همه حوزه‌ها خصوصا حوزه‌های اولویت‌دار کدامند؟

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به مقوله شفافیت در گفتار و کردار مسئولان تصریح کرد: چنانچه ما در گفتار خود صداقت و شفافیت داشته باشیم، آنچه را که لازم است و ضرورت دارد صادقانه و خیرخواهانه با مردم بیان می‌کنیم؛ کاری که توان انجام آن را نداریم وعده نمی‌دهیم و صرفاً کاری که توان انجام آن را داریم به مردم اعلا‌م می‌کنیم و بعد هم تا سرانجام اجرای وعده‌ای که داده‌ایم، موضوع را پیگیری می‌کنیم.
رئیس عدلیه افزود: چنانچه ما در گفتار خود صداقت و شفافیت داشته باشیم، اگر احتمال دهیم کاری صحیح است، اما امکان انجام آن وجود ندارد باید به مردم اعلام کنیم که ما این کار را صحیح می‌دانیم و با اتکال به خداوند، همه تلاش خود را برای انجام آن به کار می‌گیریم؛ اگر هم به هر دلیلی در انجام فعلی که می‌خواستیم انجام دهیم موفق نشدیم در آنجا که شفافیت و صداقت باید باشد، با صداقت اعلام کنیم که ما می‌خواستیم این کار را انجام بدهیم و تلاش خود را هم انجام دادیم، اما به دلایلی موفق نشدیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: یکی از مواردی که باید در میان ما مدیران کشور رواج پیدا کند و فرهنگ‌سازی شود این است که آنچه را که می‌فهمیم و می‌دانیم، صادقانه و با ملاحظات شرعی و قانونی برای مردم بیان کنیم و با آن‌ها در میان بگذاریم و از نظرات مردم کمک بگیریم. اگر هم در تصمیمات خود سهواً دچار اشتباه شدیم، اشتباه خود را به مردم بگوییم.
رئیس عدلیه یکی از مسائل اولویت‌دار در مقوله شفافیت را صداقت و شفافیت در گفتار دانست و بیان داشت: بیان حرف‌های دوپهلو و وعده‌هایی که نمی‌توان به آن‌ها عمل کرد، شفافیت را دچار خدشه می‌کند.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به وجود اصل شفافیت در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در نظام جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران، چیزی را از مردم پنهان نکرده است؛ ما در برابر زورگویان و سلطه‌طلبان حاضر به باج دادن و سر خم کردن نیستیم و این سیاست را به صورت شفاف و صریح اعلام می‌داریم.
رییس دستگاه قضا با اشاره به اصل شفافیت در تقنین و قانون‌گذاری، تصریح کرد: در قانونگذاری باید نهایت دقت اعمال شود که قانون نوشته و تصویب شده، بدون ابهام و بدون اجمال و عاری از تفسیر‌های متعدد و متکثر باشد تا از این طریق به اصل شفافیت خلل و خدشه وارد نشود؛ وقتی یک قانون تفسیرپذیر شد، مجری قانون ممکن است در مواجهه با دستگاه نظارتی، از تفسیر خود به عنوان ادله اجرا سخن بگوید و دستگاه نظارتی نتواند مجری احیاناً متخلف را مؤاخذه کند.
رئیس عدلیه بیان داشت: کافی نیست که مردم صرفاً از محصول کار مطلع شوند بلکه آن‌ها باید از فرآیند امور نیز اطلاع یابند.
در فرآیند رسیدگی به یک پرونده حقوقی یا قضایی اگر اجازه ندهیم که مردم از فرآیند رسیدگی مطلع شوند و صرفاً به اعلام تبرئه یا محکومیت یک متهم بسنده کنیم، این امر واجد اصل شفافیت نیست.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه همه موارد لازم نیست محرمانه باشد، گفت: طبق قانون تحقیقات مقدماتی در امور کیفری، محرمانه است؛ حال سؤال این است که آیا باید همه این موارد، محرمانه باشد؟

وی افزود: طبق قانون فعلی، تا قبل از قطعیت حکم، نمی‌توان فرآیند رسیدگی به پرونده را به اطلاع مردم رساند، آیا چنین چیزی با شفافیت در تضاد نیست؟ آیا ضرورت دارد در همه موارد، مردم و نخبگان بی‌اطلاع باشند؟

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: آیا بدون حکمت، قانون اساسی مقرر داشته که اصل بر علنی بودن محاکم است به جز در موارد خاص؟ آیا تاکنون ما این حکمت را رعایت کرده‌ایم؟ آیا با وضع قوانینی، همین مورد مقرر در قانون اساسی را محدود نکرده‌ایم؟

رئیس دستگاه قضا گفت: آیا فرآیندی که در راستای انتخابات انجام می‌گیرد، در کمال شفافیت است؟ آیا باید به همین ترتیب باشد؟ از لحاظ قانونی، چنانچه داوطلبی بخواهد دلایل ردصلاحیتش را بداند و این دلایل به اطلاع مردم نیز برسد، این موضوع محل اشکال است؛ اما آیا این امر قابل تجدیدنظر نیست؟

رئیس عدلیه اظهار کرد: آیا ضرورت دارد همه مسائلی را که با قانون محدود کرده‌ایم، محدود باقی بماند و اجازه ندهیم مردم از  آن‌ها بهره‌مند شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تاکید کرد: این حق مردم است که آنچه مربوط به امور خودشان است را بدانند و از حقوق خود مطلع باشند و بدانند که چگونه باید حقوق خود را در مراکز و دستگاه‌های مختلف استیفا کنند. باید در تمامی فرآیند‌هایی که مرتبط با حقوق مردم است، شفافیت ایجاد شود تا از این طریق اعتماد و امید مردم افزایش یابد. 
رئیس قوه قضاییه گفت: اگر مردم و مراجعان به دستگاه قضایی از چگونگی و روش‌های استیفای حقوق خود در مراجع قضایی مطلع نباشند، ممکن است از حق خود چشم‌پوشی کنند یا به دلالی متوسل شوند یا مبلغ بیشتری را به یک وکیل یا کارشناس پرداخت کنند؛ لذا ما در دستگاه قضایی درصدد آن هستیم تا مردم را از راهکار‌های احقاق تمام و کمال حق خود مطلع سازیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: چرا باید همه گزارش‌های دستگاه‌های نظارتی محرمانه باشد؟ چرا سازمان بازرسی باید همه گزارش‌های خود را با مُهر محرمانه ارسال کند؟ البته در برخی موارد گزارش‌های ارسالی حتماً باید محرمانه باشد؛ اما حقیقتاً در بسیاری از موارد نیز نیازی به قید محرمانه نیست.

رئیس عدلیه افزود: اگر همه مردم در جریان گزارشات و فرآیند‌های امور بازرسی و نظارتی قرار گیرند، چه بسا آن حمایت اجتماعی لازم برای پیشبرد امور نظارتی محقق شود و آن دستگاه مورد نظارت و بازرسی قرار گرفته نیز بیش از پیش خود را به رعایت و لحاظ همه جوانب قانونی مقید بداند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به بازدید‌های خود از انبار‌های سازمان اموال تملیکی و گمرکات و بنادر اظهار داشت: در بازدید‌هایی که ما از انبار‌های اموال تملیکی و بنادر و گمرکات ترتیب دادیم، پوشش رسانه‌ای و دوربین هم همراه بود و مردم به‌صورت عیان و آشکار، معضلات و نواقص را مشاهده کردند و همه مشکلات این حوزه در معرض دید مردم قرار گرفت و به همین واسطه، امور پیش رفت و بسیاری از مشکلات مرتفع شد و این امر شاید چند برابر گزارش بازرسی، مؤثر بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ی ادامه داد: در موضوع مقابله با تجاوز‌ها و تعدی‌ها به منابع و اراضی طبیعی و حریم رودخانه‌ها و سواحل نیز، امر فوق‌الذکر صادق است.

رئیس عدلیه در پایان خاطرنشان کرد: ما بعضاً خودمان با برخی ضوابط و مقررات، کار خود و مردم را مشکل می‌کنیم؛ چنانچه دوربین‌ها در محاکم و دادسرا‌ها و زندان‌های ما اجازه ورود داشته باشند، مطمئناً وضع ما بهتر خواهد بود.

برچسب ها: قوه قضاییه ، سران قوه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۶ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
جناب اژه ای به اوضاع شوراهای حل اختلاف رسیدگی کنید در شهرهای کوچک لابی گری بیداد می کند متاسفانه برخی از این افراد دارای خانواده های مشکل دار هستند
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۲۱:۳۷ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
شما دادگاهتون علنی برگزار نمیشه ادعایی دوربین میکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
کاش به دزدیهای کثیف هم رسیدگی بشه زندگیمون رفت هیچ کس کاری نمیکنه حق بادزدهمیشه چرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
با عرض سلام و خسته نباشید. احتراماً خواهشمند است موضوع قطعی سامانه ساجد دیوان عدالت اداری را پیگیری فرمایید. از 4 هفته قبل سامانه ساجد قطع شده و امکان دسترسی به آن وجود ندارد. این در حالیست که دیوان عدالت اداری پاسخی در این زمینه ارائه نکرده و پشتیبانی ساجد نیز پاسخگو نیست. با قطعی سامانه ساجد امکان ثبت و پیگیری درخواستها،لوایح و همچنین پیگیری پرونده های هیات عمومی از بین رفته و رسیدگی به پرونده ها نیز متوقف شده است! بنا به شواهد از 25 آبان تاکنون هیچ رایی از هیات عمومی و هیات های تخصصی دیوان صادر نشده است! از گروه حقوقی و قضایی درخواست پیگیری موضوع را دارم. با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
شیرفرهاد
۱۷:۲۱ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
گرونیه گرونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
کی باید اجازه بده حتما مردم باید اجازه بدن مارو گرفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
دیگه چی؟!!! قاضی القضات کشور باید به حریم خصوصی مردم احترام بگذارد هرچند در ظاهر باشد چون مثل روز روشن است که دستگاهها از این وسایل استفاده می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
حاج اقا ما بالاخره متوجه نشدیم هواپیمایی اکراینی را کی زده // شما اطلاع نداری ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
این را از رییس جمهور عزیزت روحانی که رئیس امنیت ملی آن زمان ایران بود سوال کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
شما که میفرماید // چیزی را که نتونیم وعده اش را نمیدهیم
از روئیس جمهور محترم سوال بفرمائید // چطور شد اون وعده وعیدهای انتخاباتی ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۰:۴۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
ببخشید // راس میگن مقامات محترم دیگه میخوان دست از ریا کاری و اختلاس و پدرسوختگی بردارن و شفاف سازی کنن ؟؟// یا بازم دارن دروغ میگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
خوب اجازه بدید تا وضعتون بهتر بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
احمدی نژاد خدابیامرز هم چنین گفت روزی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
کار کن آقا!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
تو قانون اساسی میگه باید دادگاهها علنی باشه و حضور افراد بلامانع است اونوقت آیین نامه و به صورت واقعی کسی رو اجازه نمیدن تو دادگاه بشه اینه شفاف سازی.یعنی قانون اساسی فشل شده و عملا قاضی اختیار بالایی برای عدم شفاف سازی داره و سایرین رو از دادگاه بیرون میکنه تو هرجایی شفاف سازی مکانیسم خودش رو داره نوعا بسیاری از دستورالعملها و قوانین در تضاد با قانون اساسی هستند
Netherlands
ناشناس
۰۷:۲۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
به جای این صحبت های دوزاری برید گرانی را مهار کنید که ملت بدبخت تر نشوند. گور پدر خارج نشین ها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
خب دوربین بذارین
Austria
ناشناس
۰۴:۰۶ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
قاتل هواپیمای اوکرایتی کی بود؟ دادگاهی شد؟ خاوری کجاست؟ زنجانی کجاست؟ این اراذل اوباشی که ماشینهای مردم رو داغون میکنن محاکمه شدن؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
مسئولان صادقانه بگویند ما قادر به انجام اینکار نشدیم از موقعیتشان از دست دادن صندلیش میترسند چون حتی مدیران شرکتهای دولتی زیان ده پاداشهای چندصد میلیونی میگیرند بجای اینکه از مسئولیت بیرون انداخته بشوند تازه بعنوان مدیر موفق به پست بهتر ارتفاع پیدا می‌کنند چون این سرطان صندلی و حقوق نجومی مدیران بی راندمان سیستماتیک در بدنه ساختاری نظام رخنه کرده و ساختار مریض مدیریتی دولتی را پیش اورده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۸ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
اگر و فقط اگر همین پیشنهاد وجود دوربین در محاکم حشور فیزیکی داشته باشد و شاکی و متهم و قاضی تصور این را داشته باشند که دیده می شوند چه در حال یا آینده ، خیلی از نتایج پرونده ها تغییر می کرد و خیلی از حق ها ناحق نمی شد و بالعکس ، خیلی از اشخاص به ظاهر قاضی از مسند خود برکنار می شدند و خیلی از دعاوی تداوم نمی یافت و منجر به پرونده سنگین تر و حتی جنایت نمی گشت! خیلی از افراد افسرده و دلسرد منزوی نمی شدند و خیلی از کرمها به مار و از مار به آژدها تبدیل نمی شدند آقای اژه ای همین یک پیشنهاد را به باقیات الصالحات و ابداعات خود بدل گردان تا انقلابی در دستگاه قضا صورت گیرد و قاضی نما ها دستشان رو شود و از دو آخور نخورند خدا خیرت دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
خدا را شکر ندارند و الا این ته مونده اعتبارمون هم از دست می فت
Netherlands
وحید
۲۳:۴۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
ماشین کوووووووو؟؟؟؟
چرا به سراغ خودرو ساز نمیرید؟
به کی باید گفت؟؟؟؟
United States of America
کاربر
۲۳:۲۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
باز هم حرفهای تکراری و ببهوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
اقای اژه ای طبق بیانات امام ره بستن خیابان و ترساندن مردم محاربه نیست محاربه اقدام به قتل هست هر چند این افراد خطای نابخشودنی انجام دادند اما اعدام درست نیست شما حبس بده
Iran (Islamic Republic of)
آریا
۲۱:۳۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
امام خمینی، سید روح الله، تحریر الوسیله، ج۲، ص۴۹۲.
"برو مطالعه کن و اینقدر حرافی نکن"
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
خیالتان راحت قاضی القضات!
دوربین خداوند متعال لحظه لحظه را ثبت و محاسبه می کند و روز حسابرسی به حساب ما می رسد
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۲۲:۳۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
جناب قاضی القضات
چه کسی باید این اجازه صادر کند ؟؟؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
خب الان که خودتون رئیس هستید دستورش رو بدین
یا یه جای بالاتر باید دستور بده؟
United States of America
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
خودش به خودش درخواست میده اما امضا نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
میشه شفاف بگید اون کسی که اجازه نمی ده کیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
واقعا عین عدالته که از بدو دستگیری تا لحظه اجرای حکم همه چیز دیده بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
مشکل دوربین نیست حاجی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
دقیقا!!!
مشکل نفهمی بعضی از مردمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
۹:۱۰
عاقلان دانند
Iran (Islamic Republic of)
آریا
۲۱:۳۴ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
۱۴:۳۵
دقیقا!
ولی تو هم خودتو سرزنش نکن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
جناب اژه‌ای بار قبل که دوربین های زندان هایتان هک شده خودش گویای وضع زندانیان و عوامل زندان بود!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
وضع شما روز به روز و ساعت به ساعت بدتر و بدتر میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
دوربین ها به جای ورود به زندان ها و محاکم باید می رفتند جاهایی که اختلاص و دزدی میشن برن وضع ما بهتر میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
خب اجازه ورود دوربین ها رو بدید چرا اینکارو نمی کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
شما اجازه ورود گوشی ساده رو نمیدی دوربین پیش کش کجایی عمو کدوم ایران زندگی میکنی ایران ما یا ایران خودتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
عجب…
Iran (Islamic Republic of)
امید
۲۰:۵۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
بسم الله از الان شروع کنید تا وضعتون بهتر بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
باید همه جا دوربین داشته باشد.لازم است برای امنیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
موبایلها رو هنگام ورود به دادگاهها می گیرند چه رسد به دوربین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
دادگاه خانواده محرمانه هست و دوربین نرفتن به اونجا دلیل معقولی داره ولی دادگاه کسانی که مال مردم رو خوردن چه دلیلی داره محرمانه باشه، مردم از اینجا میسوزن که افرادی مثل خاوری، طبری، نجفی، جزایری، زنجانی و.... راست راست دارن راه میرن و به ریش مردم میخندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
خب اجازه اش دست خودته. اجازه بده.آفرین
France
ناشناس
۲۰:۲۳ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
خب الان اجازه بدید که چند ماه دیگه وضعتون از الان بهتر باشه.
ساده است
Iran (Islamic Republic of)
جنترمن
۲۰:۱۹ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
حاج آقا اگر منتظر اجازه بنده هستید بنده این اجازه را می دهم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
رییس عدلیه عزیز
کاش برای تمام کارکنان دستگاه شما مخصوصن قضات کلاس های برخورد صحیح بامردم آموزش داده میشد ودر پرونده اداری آنها ثبت میشد وجایی به صورت اینترنتی برای عملکردو میزان رضایت مردم و سنج عملکرد اعمال میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
الان چین برای ماست مالی چند روز دیگه یه موضع الکی به نفع ایران میگیره و باز شما شلمیشین
چون هماز توبره میخوره هم آخور
برای اقتصادهای ضعیف مثل ایران رابطه با چین و استفاده از کالای آنها زهر است واکثر مشکلات بیست سال اخیر کشور بخاطر این است
وقتی خودروی درجه سه میارین اینجا سهبرابر میفروشین میگن اینا که به مردمش رحم نمیکنن ماهم میچاپیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
بامزه قانون ک دست خودته..بذار دوربین بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
خوب اجازه بدید مردم که نامحرم نیستن متخلف هم غلط کرده خلاف کرده که الان فکر ابروش باشه
آخرین اخبار