آیت‌الله رئیسی گفت: برخورد صحیح با فساد باعث خنثی شدن تلاش دشمن برای زیر سوال بردن اقدامات ارزشمند دستگاه‌ها می‌شود.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهور صبح امروز (۲۰ آذر) در همایش ملی ارتقای شفافیت گفت: اصل شفافیت یک اصل وارداتی نیست و ریشه در فرهنگ دینی و اسلامی ما دارد.

وی با اشاره به لزوم شفافیت در بهره‌برداری از همه حوزه‌ها به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و تجاری تاکید کرد: چرا نباید بهره‌برداری از حوزه‌های اقتصادی و تجاری شفافیت داشته باشد و چرا نباید وضعیتی ایجاد شود که همه باید بتوانند ظرفیت‌های خود را برای کار بهتر و برتر این زمینه برای همه به صورت مساوی ایجاد نشود. این موضوعات همان زمینه‌هایی است که می‌تواند کاملا فساد را ریشه‌کن کند.

رئیس‌ جمهور با بیان اینکه شفافیت هرچه بیشتر شود از فساد، روابط ناسالم و پارتی‌بازی جلوگیری می‌کند، تصریح کرد: شفافیت در فرهنگ دینی ما ریشه دارد و در همه بخش‌های قوانین ما به آن اشاره شده است. بخشی از کار هم به خوبی پیش رفته است. اما، همچنان بخشی از کار به دلیل خست که دستگاه‌ها به خرج می‌دهند، حاضر نیستند اطلاعاتی که سرمایه دستگاه‌ها هستند با هم یکی کنند و نتوانسته به صورت جامع این اطلاعات مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

آیت الله رئیسی ضمن تاکید بر توجه دولت سیزدهم در دولت الکترونیک و اجرایی شدن آن خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم در آغاز کار اعلام کردیم که دولت الکترونیک عقب‌ماندگی‌های دارد و در آن زمان اعلام شد که ۲۵ درصد پیشرفت داشته است.

وی با بیان اینکه باید از دولت الکترونیک به سوی دولت هوشمند حرکت کنیم، تاکید کرد: رسیدن به دولت هوشمند و شکل‌گیری آن نیازمند مساعدت و همکاری همه بخش‌ها و دستگاه‌ها است. دولت هوشمند نیز نیازمند است تا همه بخش‌ها و دستگاه‌ها مساعدت کنند. البته گام‌های خوبی برای شکل‌گیری دولت هوشمند برداشته شده است.

رئیس جمهور با اشاره به تکمیل سامانه جامع تجارت بیان کرد: سامانه جامع تجارت از بخش‌هایی است که می‌تواند از فساد‌های احتمالی در فرآیند کار تجاری جلوگیری کند. اگر زنجیره‌ای از تامین، تولید تا مصرف بر اساس این سامانه انجام شود. از بسیاری از فساد‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.

آیت الله رئیسی از پیشرفت ۹۰ درصدی تکمیل سامانه جامع تجارت خبر داد و گفت: تکمیل این سامانه در مراحل پایانی خود قرار دارد و می‌تواند کار نظارت را برای دستگاه‌های نظارتی و مجریان و دست اندرکاران آسان کند.

وی سامانه جامع تجارت، سامانه صدور نسخه الکترونیک را از جمله اقدامات انجام شده در حوزه شفافیت عنوان کرد و اظهار کرد: صدور نسخه الکترونیک و کار‌هایی که در حوزه سلامت انجام شده، می‌تواند در جهت شفاف سازی موثر باشد.

رئیس‌ جمهور با تأکید بر اینکه شفافیت هم می‌تواند به مجری و هم به ناظر کمک کرده و از فشار جلوگیری کند، بیان کرد: شفاف سازی در مالیات‌ها بسیار نقش دارد. طبق گزارش سازمان امور مالیاتی، از ابتدای دولت سیزدهم ۲ میلیون نفر به مودیان مالیاتی اضافه شده و از ۴ میلیون نفر به حدود ۶ میلیون مودی رسیده که این دستاورد در پرتو شفافیت به دست آمده است، زیرا فرار مالیاتی یکی از مشکلات کشور است.

رئیسی انتشار صورت‌های مالی نزدیک به ۴۰۰ شرکت‌های بورسی و غیربورسی و انتشار حساب افراد بدحساب و ابر بدهکاران بانکی را از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در حوزه شفافیت برشمرد که تا پیش از این دولت سابقه نداشته و در انضباط مالی نیز موثر است.

وی با بیان اینکه شفافیت در جهت افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی بسیار موثر است، گفت: شفافیت در جهت امنیت مالی و حمایت از فعالان اقتصادی بسیار نقش دارد و به افراد دارای صحت عمل اطمینان بدهد که کارشان بسیار موثر است. شفافیت روند اطلاعات آزاد و جریان اطلاعات، با توجه به اصل اساسی، اصل بسیار مهم نظارت ملی است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه همه دستگاه‌ها به عدالت و قانون عمل کنند، بیان کرد: بهترین نظام کنترلی، خود کنترلی است. تمام دستگاه‌ها پیش از نظارت ناظران، خود را در محضر خدا، شهروندان، ارباب رجوع و سلسله مراتب قانون پاسخگو بدانند.

رئیسی افزود: جریان نظارت و بازرسی، کمکی برای خوب دیدن عملکرد دستگاه‌ها است و نباید به عنوان میگیرم شناخته شود. اولین وظیفه مربوط به مدیران و درون سازمان است. هیچ مدیری نباید در مقابل فساد حساسیت نداشته باشد و اجازه لانه کردن کوچک‌ترین فساد را در مجموعه تحت مدیریت خود ندهد.

وی با بیان اینکه هاضمه نظام جمهوری اسلامی، فساد را نمی‌پذیرد، اظهار کرد: اگر در گوشه و کنار فسادی پیدا شود، خود را موظف به برخورد با آن می‌داند. شرط همکاری با دولت، روحیه فسادستیزی است و دوستان هم با همین روحیه در حال کار کردن هستند. شرط حکمرانی داشتن روحیه مبارزه با فساد است.

رئیس‌ جمهور با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «دزد، دزد گفتن برای مردم اطمینان ایجاد نمی‌کند» تأکید کرد: وظیفه ما به عنوان دستگاه اجرایی آن است که به مردم اطلاع بدهیم.

رئیسی بیان کرد: امروز روحیه مبارزه با فساد در بسیاری از دستگاه‌ها و مدیران وجود دارد و دستگاه‌ها خود را برای مقابله با فساد خود را موظف می‌دانند؛ در ابتدای دولت به مدیران اعلام کردیم که شرط همکاری روحیه فساد ستیزی و شرط صلاح نظام و حکمرانی، مبارزه با فساد است.

رئیس‌ جمهور در پایان تاکید کرد: باید به مردم اطمینان دهیم که با فساد برخورد می‌شود؛ آنچه به مردم اطمینان می‌دهد، اصلاح مفسد و بستر‌های فسادزا و برخورد با مفسدان است.

رئیس جمهور اقدامات پیشگیرانه و برخورد مناسب با فساد را خنثی‌کننده تلاش دشمن برای زیر سوال بردن اقدامات خالصانه و ارزشمند دستگاه‌های کشور در ذهن مردم عنوان کرد و افزود: باید در عمل به مردم اطمینان بدهیم که مجموعه اداری و اجرایی کشور کارآمد است و می‌خواهد با سلامت کار کرده و گره‌های کشور را باز کند.

دکتر رئیسی قانون ارتقای سلامت اداری را از جمله قوانین بسیار خوب و کارآمد در زمینه مبارزه با فساد دانست و دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور را به اجرای کامل آن مکلف کرد.

رئیس جمهور همچنین به نگاه ویژه دولت به اصل شفافیت در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: در دولت مردمی شفافیت را به نفع همه مردم و همه دستگاه‌های اداری، اجرایی و نظارتی می‌دانیم و عقیده داریم تحقق شفافیت برای آحاد مردم اطمینان‌بخش و اعتمادآور است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
واکنش روسیه به ادعای انگلیس درباره همکاری نظامی ایران و مسکو
همکاری نظامی ایران و مسکو ربطی به انگلیس جنایتکار ندارد
و این در حالی است که انگلیس جنایتکار خودش از سال 1918 تاکنون با اروپا، آمریکا، عربستان سعودی، امارات، بحرین و اسرائیل همکاری نظامی می کند چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
آتش‌زدن و تخریب اموال مردم توسط اغتشاشگران مورد حمایت آمریکا، کشورهای اروپایی، عربستان سعودی و اسرائیل جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیرانسانی و ضدبشری بوده است و باید بدون محاکمه اعدام شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
از قالیباف بخواهید جلوی شفافیت مجلس را نگیرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
بله کاملا درسته شفایت در دین ما ریشه درد

ولی در کشور ما وجود ندارد؟؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
گرانی ها نباید تحريف شود و شفافیت یابد. تبعیض گناه است. آن خدمتی که نفع اجتماعی دارد باید قدردانی داشته باشد. گرانی شکنجه است.
دولت و مجلس و قوه قضائیه می‌توانند در چند برنامه زنده تلویزیونی با خرید نمادین خانه و ماشین با قیمت ارزان،ارزانی را رسمیت دهند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
پس لطفا قرارداد 25 ساله با چین رو شفاف کنید ببینیم چی امضا کردید که اونها به خودشون حق اظهار نظر در مورد خاک ایران رو میدن .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
خب اجراش کنید
Italy
ناشناس
۱۷:۱۲ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
خوب شفاف کنید.. اون دو تا پلیس نما رو بگیرین ببینیم از طرف کی بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
از جزیره سگانه چه خبر ؟ چین جونتون طرف امارات گرفت که ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
یه دوره دلمون خوش بود یه قاضی اومد هرچی اختلاسگر وفاسد جمع میشه گرانی کم میشه انگار اوایل ذخوب بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
به قالیباف بگویید جلوی شفافیت مجلس را نگیرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
چه شعار های جالبی داره میگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
بنده خدا واقع بین باش،بابا مردم از این شعاری کار کردن خستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
. با فساد برخورد میکنید ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
چرا نباید بهره‌برداری از حوزه‌های اقتصادی و تجاری شفافیت داشته باشد و چرا نباید وضعیتی ایجاد شود که همه باید بتوانند ظرفیت‌های خود را برای کار بهتر و برتر این زمینه برای همه به صورت مساوی ایجاد نشود.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جناب آقای ریس جمهور بنده به عنوان یه شهروند عادی در خصوص سوالات مهم و منطقی شما هیچگونه جوابی ندارم . مگر عذر خواهی به دلیل کم کاری ها در اداره مملکت . ما باید پاسخگوی مسئولین باشیم. تا خدای نکرده فشار اقتصادی . کج فهمی های اجتماعی و ... موجب رنجش شما مسولین بزرگ وار نگردد . من عذر می خواهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
اینو به مجلسیا بگید
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۴:۴۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
وای جی سی فکر نکن حالیمون نیست،اصلا از قراردادها و بیانیه های چین و رفقای عربش مطلبی کار نکردی.....
Iran (Islamic Republic of)
جنترمن
۱۴:۲۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
متاسفانه آشوب به پا می کنند ، ناامنی ایجاد می کنند ، آدم می کشند ، بعد پویش نه به اعدام به راه می اندازند و مسولین هم به اسم رأفت اسلامی احکام اعدام کاهش می دهند پوند وقت دیگه آزاد میشوند و بعد سال بعد همین آش و همین کاسه ، متاسفم برای قوه قضاییه ترسو.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
گرانی گرانی گرانی خدا لعنتت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
مدرن سازی - ارزانی - رفاه - خوش اخلاقی - خوش رفتاری -خوش تفسیری
سوال :چرا یکی از شهرهای ایران در لیست بهترین شهرهای جهان درج نشده؟ چون اهداف مسؤلان به آن سوی عالی گرایش ندارد. ظاهرا اهداف سنتی است. در اهداف صنعتی شفافیت پیشفرض خدمات است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
سلام ،

امروز یکشنبه ،
روز زیارت حضرت علی (ع) است ،

بلند بگو یا امیر المؤمنین ،

پیمان اشراقی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
خدارو شکر که هر سه قوه دست اطولگرایان ویک دست هست .پس این همه نابسامانی و گرانی وفساد و ناتوانی را نمیتوان پای بقیه گروه ها نوشت .
ودر ضمن ایشان و افراد زیر دستش حرفهای خیلی خوبی میگویند : فقط عمل نمیکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
واقعاً خیییلی از شما سپاسگزاریم که خیلی شفاف به ملت دروغ میگین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
ما عادت کردیم فقط شعار میدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
سکه دلار ماشین گرانی گرانی گرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
دوصد گفته چون نیم کردار نیست
Iran (Islamic Republic of)
گوش دراز ایرانی
۱۲:۱۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
راست میگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
آقای رییسی
شما دیگه قاضی نیستی
رییس دستگاه اجرایی ای
از پست تریبون بیا کنار یه کاری کن برای این مردم
کمرمون شکست زیر این همه فشار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
شفافیت یک چند تا خط بزارین که مردم بتونن بصورت ناشناس البته اگر کم و بیش بفهمن که جه خبره در ارگان های دولتی از فرماندار و بخشدار و شهردار و استاندار و وزرا یعنی از فرمان دهان به مردم یه کوچو لو از مشکلات گزارش بدن تا ماچه لنگ همه چی بالا نرفته انسان یک عمر داره که الان مدعی هستن در ایران به ۸۰ رسیده و خدا گفته اگه در ان زمان عمر مفیدت تحریم و اینا بودی اصلا حساب نی یه راست برو بهشت چون اون یه نسل حالا شاید بیشتر هم شدن اصلا حساب و کتابی ندارن
United States of America
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
روحانی برگرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
قم بهتر است یا کاشان

بله

حکایت دو رییس جمهور آخر اینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
خواهشا حرف نزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
اصل اعدام و کشتار هم تو فرهنگ دینی ماست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
عجب ....!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
طوری دروغ میگین آدم باورش میشه
آخرین اخبار