حجت الاسلام دکتر کاظمی استاد فقه سیاسی دانشگاه امام صادق (ع) در مطلبی به مسائل مربوط به حکم اعدام محارب پرداخته است.

بعد از اعدام محسن شکاری به عنوان فردی که کشیدن سلاح و ضرب و جرح کرده بود برخی شبهه وارد کردند که حکم چنین فردی محاربه نیست در پاسخ به این مسئله استاد فقه سیاسی دانشگاه امام صادق حجت الاسلام دکتر کاظمی توضیحاتی داده است.

در بخشی از این مطلب وی به شبهه‌ای در خصوص «محارب نبودن فردی که سلاح کشیده است» این چنین پاسخ می‌دهد: اولاً: فقها در مورد لاخافه الناس در تعریف محارب بحث کرده اند که قصد در صدق عنوان محارب دخیل است یا خیر؟ مسئله اختلافی است، اما این استدلال مورد قبول است که: ملازمه عادیه بین اسلحه کشی و ترساندن دیگران سبب می‌شود به محض اسلحه کشی عنوان محارب بار شود با یا بدون قصد.


بیشتربخوانید


ثانیاً: ترساندن مردم یکی از مصادیق محارب است. صاحب جواهر معنای محاربه را به اسلحه کشی به منظور ترساندن هر فردی که ترساندنش حرام است (جواهر ج ۴۱، ص ۵۶۵) تعمیم داده است؛ بنابراین نمی‌توان ادعا کرد که: اسلحه کشی با قصد حمایت از مردم و ترساندن نیرو‌های انتظامی و بسیجی محارب نیست، زیرا ترساندن (اخافه) نیرو‌های انتظامی نیز حرام است و مطابق با تعمیم صاحب جواهر فرد اقدام به اخافه ایشان نیز محارب است.

در بخش دیگری از مطلبی که دکتر کاظمی نوشته است شبهه‌ای دیگر مطرح می‌شود که «برخی از فقها از جمله مرحوم آیت الله خوئی و برخی شاگردان ایشان حد محارب را در تناسب با جرم دانسته اند لذا محاربی که فردی را نکشته است حکمش اعدام نیست.»

کاظمی در توضیح این شبهه نیز اینگونه می‌نویسد: حد محارب محل اختلاف فقهاست. فقها در این زمینه سه نوع فتوا دارند؛ نخست: اجرای حد در تناسب با جرم، اعدام تنها برای قتل. دوم: تخییر در اجرای حدود؛ یعنی انتخاب نوع مجازات به صلاحدید حاکم است و این صلاحدید در راستای صلاح جامعه است، لذا برای محاربی که قتل نکرده نیز می‌توان حکم قتل صادر کرد. دسته سوم: گرایش به قول اول، اما عدم فتوا به آن. فتوای مطرح شده از امام خمینی (ره) در این دسته قرار دارد؛ عبارت فتوای امام این است: الاقوی فی الحد تخییر الحاکم بین القتل و الصلب و القطع مخالفاً و النفی و لا یبعد ان یکون الاولی له ان یلاحظ الجنایه و یختار ما یناسبها؛ امام در این فتوا اولاً از قول دوم (تخییر) با اقوی تعبیر فرموده اند ثاناً قول به تناسب مجازات با جرم را با عنوان «لا یبعد ان یکون الاولی» ذکر کرده اند که نشان می‌دهد به این قول فتوا نداده اند. اینکه افرادی چگونه این عبارت را برای مخالفت با حکم اعدام اخیر ذکر کرده است جای تعجب دارد.

کاظمی در پایان مطلب خود می‌نویسد:، اما سخن اصلی، بسیاری از فقها به قول دوم (تخییر) فتوا داده اند. شهید ثانی در مسالک شیخ مفید، سلار، ابن ادریس، محقق حلی و علامه حلی را از قائلین به تخییر در اجرای حکم معرفی می‌کند. (مسالک ج ۱۵، ص ۸) همچنین فاضل مقداد در کنزالعرفان از قول به عدم تخییر تعجب می‌کند و آن را خلاف ظاهر قرآن می‌داند. (کنز العرفان ج ۲ ص ۳۵۲) اعلام دیگری را می‌توان ذکر کرد.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
پس رأفت اسلامی چی شد ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
از پلیس آمریکا و انگلیس و آلمان و فرانسه بپرس کاملا برات توضیح میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
رأفت اسلامی تا جایی رأفت است که ضرر به حق دیگران وارد نسازد. جامعه از این وقایع دچار آسیب شده اند، هیچ گاه اسلام راضی به رأفتی نیست که در نتیجه اش ظلم به دیگری میشود. به عبارت دیگر جای رأفت حقوق الله است نه حقوق الناس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
بخشش برای سگان اغتشاشگر شورشی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
کی جوابگوی این همه خون ریخته شدس....
Iran (Islamic Republic of)
ترامپ
۲۳:۰۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
منافقان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
بالابرید پایین بیایید ناعادلانه دار زدید شما ها هم که بوق براشون می زنیدخودتون میدونید وخدای خودتون من نه سیاسیم نه لائیک ولی هر چی بالا وپایین میکنم می بینم حکم انتخابی بود نه عادلانه
Iran (Islamic Republic of)
آریا
۲۳:۰۸ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
میشه بگی تحصیلات تو چیه که حد و حدود عدالت رو صادر میکنی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
پس چی؟
این ملعون رو آزاد میذاشتیم تا چند نفر دیگه رو هم قتل و عام کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
فردوس خان
۱۱:۵۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
اعدام کنید اعدام و اعدام کنید منتظر اعدام قاتلان شهید عجمیان هم هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
ان شاء الله به زودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۱ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
اول ی سوزن به خودتان بزنید بعد یک چوالدوز به مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
سوال آنکه میادوسط بلوارنیایش باقمه وسلاح سرد
ازمردم اخاذی میکنه حکمش اعدام نیست؟!!!
آنکه تواهوازسرهمسرشو باقمه میبره ونشون
مردم میده حکمش اعدام نیست؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
حکمش حداقل دوسال زندان بود با حریمه نقدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
حکمش حداقل 10 بار اعدام بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
منم قبول دارم که اعدام حکم خداست درقرآن البته قطع دست دزدان بیت المال هم حکم خدادرقرآن است چرااجرانمیشه؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
اون فرق داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
اینایی کہ نہ بہ اعدام راہ انداختن پس اگر ارازل و اوباش اومدن سراغشون حق ندارن بہ پلیس و قوہ قضائیہ مراجعہ کنن
چون خیلی اھل سخاوت و بخشندگی ھستن پس شکایتی ھم ندارن
می بخشن دیگہ نیازی بہ مراجعہ بہ پلیسی کہ ۳ ماہ ھی دارن تو پستاشون و کامنتاشون میکوبنشون ندارن
مراجعہ میکنن جنگلھای کشورھای مورد علاقشون ھمون قانون جنگل اربابشون پیش میگیرن
در ضمن ما اسامی ھمشون یادمون میمونہ کہ در زمان اتفاق یادآوری کنیم تشریف ببرن جنگلھای مورد علاقشون
Iran (Islamic Republic of)
مرادی
۲۱:۳۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
فقط اعدام مرگ بر اغتشاشگر
United States of America
ناشناس
۲۳:۰۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
جانی که خدا داده را فقط خودش میگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
پس طبق استدلال چرند خودت من هم تو و خانواده ات رو میکشم و هیچ مجازاتی نباید برای من صادر شود چون گرفتن جان من با خداست!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
یک سوال
اون فلسطینی که تو اسرائیل با چاقو به مردم حمله کرده رو باید چیکار کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۱:۲۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
من دست همه کسانی راحکم قصاص به ارازل اوباش میدن میبوسم من خودم شب وقتی که داشتم بامتورمیودم خونه ازسرکاربچه ۶سالم باهام بود باساتورزدن توسرم متورم بردن به خدااگه چنین حکمی ندن کسی نمیتونه ازخونه بره بیرون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
من با اعدام چنین اشخاصی موافق هستم اینها ارازل و اوباش هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
حکم اختلاسگرا و دزدان بیت المال چیه؟ بابک رنجانی که سال هاست حکم اعدامش اومده کجاست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
فعلاً کسانی که به جان مردم افتاده اند خطرناک تر از کسانی هستند که 4 قرون از بیت المال برداشته اند
اول نابودی تمام داعشی های ارازل و اوباش منافق بعد رسیدگی به مسائل کشور
Yjc تو هم این قدر این کامنت رو تایید نزن دیگه..
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۲۰:۵۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
دلار۳۸
سکه۱۸
پراید اشغال۲۵۰
۵۰ متر مسکن ۵ میلیارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
حکم فساد چیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
عذر بدتر از گناه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
حکم محاربه ان سارقان خشن چی شد انهام اجرا کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
اختلاسگر رو هم اعدام کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
ای بابا کتاب داستان نوشتین جناب.تواین دوره زمونه خیلیا به ناحق کشته میشن وخیلیها از مرگ فراری داده میشن مثل طبری فقط قاضی واقعی خداست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
ساسانیان ۳۰۰ سال هخامنشیان ۲۸۰ سال حکومت کردن شما تو ۴۰ سال ببین چیکار کردین مردم از شما خسته شدن و تو این سال ها همش همش بهران دارید
Iran (Islamic Republic of)
آریا
۲۳:۰۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
تو اول درست بنویس "بحران" بعد برو بالا منبر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
خودتو خسته نکن دیگه رنگ خوشی نمیبینی اقای دولت دیگه مردم از شما گذر کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
حکم بابک زنجانی چیست حکم مسولین چپاول گر چیست همین اقای وزیر که فوت کرده چه قدر مال ثروت داشت اینا از کجا اورد دیگه مردم از شما خستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
حکم دزدی غارت چپاول بدبخت کردن مردم چیه این حکم نداره ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
آها اونایی که میگفتین حکومت فلان جوونو فلان معترض و مخالف رو کشته بنظرتون حکومت نمیتونست همینم بی سر و صدا بکشه؟
Iran (Islamic Republic of)
O_y
۱۷:۴۹ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
باید به لباس پلیس دوربین وصل بشه که دیگه هیچ تردیدی در حکم این گونه اتفاقات نباشه
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۱۷:۳۹ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
بالا آوردن آهن در ملا عام حکمش قصاص است. وای به حال آنکه آهن تیز هم باشد. این جا مرکز ثقل عالم است. این جا ام القرای اسلام است.لا یفهمه الا العاقلون. جنگ جمل راه نیندازید.
Iran (Islamic Republic of)
ع
۱۶:۵۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
پس چرا برا مداح دربا رمحمود کریمی واسه اسلحه کشیدن صادر نشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
خون ها ی ریخته گریبانگبر شما خواهد شد
Sweden
ناشناس
۱۶:۲۵ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
البته خود خارج نشینهای بهائی و غیره که اسلام ستیز هستن میدونن حتی حمل چاقو و بدتر که زندان طولانی داره تهدید کردن با چاقو هیچ گذشتی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
مداحی که هفت تیر کشید و دادگاهم نرفت
لباس شخصی هایی که حتی به رهگذران عادی هم رحم نمیکنن
اینا حکمشون چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
خوب این باید همیشگی باشه نه هر وقت که دلمون خواست حکم اجرا بشه حالا شانس کی باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
فقط شکنجه و رشته رشته کردنشان
نیروهای امنیتی چه گناهی پاشتند و به چه جرم نداشته ایی اینگونه وحشی وار و داعشی وار از پشت سر تیر و شمشیر خوردند و با چاقو تکه تکه و ریز ریز شدند
کجای دنیا اغتشاشکرهای بد ذات و پلید و داعشی صفت و تروریست زاده نیروهای امنیتی و دینی خود را اینگونه و ناجوانمردانه و ناخودآگاه و هفتاد نفری بر سر نوجوانی میریزند و آن عزیزان حافظان دین و امنیت را اینگونه شهید میکنند
حال سزای عمل تروریست بی رحم و یا تحزیه طلب و یا برانداز و یا برهم زنندگان امنیت را باید کوبنده و قاطعانه داد و هیچ باک و هراسی هم نداشت جز پروردگار جهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
البته حق باشماست ونیروهای امنیتی اکثرا مظلوم واقع شدن ولی آیا برخوردهای خشن برخی نیروهای امنیتی و ایجاد رعب و وحشت آنها رو هم باید نادیده گرفت و آیا کسی از حقوق کشته شدگان بیگناه حمایتی کرده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
#ریز ریز کردن و قطعه قطعه کردن
#مبارزه با تروریست های داعشی و داعشی صفت داخلی
#قاطعیت
#اعدام تروریست
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۱۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
به نظر من باید مثل امریکا عمل کرد و اعدام نکنیم و بهتره توهمون خیابون یارو سلاح دستش بود خلاصش کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
از سلاح دست مردم بود که .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
#اعدام خیابانی ...فقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
درسته که شهر شلوغه! ولی هنوز اینقدر هرت نشده! که قورباغه ها با هفت تیربیان بیرون که مجبور باشی تند تند حکم صادرکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۶ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
هر عملی عکس العمل داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
با خیابانی بدبخت چیکار داری اون که داره بازی ها رو گزارش میکنه با کسی کاری نداره !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
اگر میخواهید کسی به حکم اعدام محاربه قمه کش اعتراض نکنه از همان روش اعدام خیابانی امریکایی (در اسرع وقت ...با تمام متد... با ضمانت کامل) استفاده کنید..اونوقت اونهایی که خیلی هم عشق امریکا هستند
به اعدام دادگاهی اعتراض نمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
حکم بجایی بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
اون موقع که داشتن بسیجی ها و نیروی های انتظامی را تکه تکه می کردند هیچ کس هشتک نه به کشتن را نزد و یا هشتک اعتراض ۀرام را نزد حالا هشتک نه به اعدام می زنید ..... خیلی وقیحید .. در رسانه های معاند کشتن بسیجی ها و نیروی های انتظامی را اخلاقی می گفتند ... حالا دارند یقه پاره می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
یه بسیجی رو نشون بده مردم بی گناه کتکش زده باشن ! همشون یا داشتن مردم رو تیر میزدن یا با باتوم حمله میکردن برای روزی 300 تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
فقها حکم اونا. که دزدی عای اشکار میکنن چه حکمی. میدن .محاربه یا تفریح در زندان..............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
فعلا بحث تروریست و مبارزه قاطع با تروریستهاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
2 تا دزدی بود تمام شد
فعلاً اغتشاشگران فاسد و نجس شورشی ارازل و اوباش مشکل مملکت هستند
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۱:۲۲ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
دمت گرم حرف حق جواب نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۷ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
خودت اگه بین اینکه کسی پواتو بدزده با کسی که با قمه زخمیت کنه و جونتو به خطر بندازه بخوای انتخاب کنی کدوم رامی پذیری کدوم وجودشون خطرناکتره؟؟ خودت چه حکمی میدی؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
لطفا اختلاس گر ها را هم اعدام کنید چون خطر آن ها بر امنیت اجتماعی بسیار بیشتر از این جوانان هیجانی است . خواهشا اگر رسانه ملی هستید انتشار بدید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۱۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
به دادگاه رفتن اینچنین آدمهایی وقت تلف کردنه ،جلوی پرونده های دیگه ای رومیگره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
حکم اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور چی! این همه اختلاس گر چرا اعدام نمیشن.‌.. نکنه پارتی دارن....بابک زنجانی، نجفی، امثال خاوری و ......................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
دمت گرررررم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
شما قاضی؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
پس چرا این همه خفت گیر با چاقو رو اعدام نمیکنید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
ی قانون هست که میگه
دیوار خونه من بلنده پس تا اون موقعه که دزد از من نزده پس منم با دزد کاری ندارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
اتفاقا اگه یادت باشه چند ماه پیش زورگیر اتوبان نیایش اعدام شد
البته دورغگو کم حافظه است
و این مورد در دروغگویی که صدها اکانت داره بیشتر صادقه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
خفت گیر با چاقوی اتوبان نیایش اعدام شد جدیدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
یاد سکانس شیرفرهاد تو برره افتادم «ها اصلا این هیچی نوفهمه»))))):
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
دوستدارن هر کاری میخوان با مردم کنن بعد آزاد هم بگردن، همینا جرئت دارن برن تو اروپا خیابون ببندن ببینن در دم هد شات میشن یا نه بعدا بیان برا ما ادعای حقوق بشر کنن.
Iran (Islamic Republic of)
گمنام
۱۲:۵۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
حکم این کسانی درخیابان ریختند بعضی ها به خاطر مشکل مالی و معیشتی درخیابان آمدند واعتراض کردند بدلیل ناتوانی مالی وفقر وبعضی هم بدلیل نیت شر ونفوذی دشمن بدلیل ‌کاستی های جامعه رابهانه کرده آنها صفشان از بقیه جداست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
اعتراض راه داره
مثل معلمان و بازنشستگان عمل کنید و در مقابل مجلس مثل انسان های متمدن و بافرهنگ تجمع کردند و با پلاکارد اعتراض خود را نشان دادند و آخر هم نتیجه گرفتند
نه مثل وحوش داعشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
بستگی به طرف مقابل هم داره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
موارد گفته شده درست اما چون این شخص طرف حسابش حکومت بوده نه مردم اعدامش اشتباه محض بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
اره پس چرا در عربستان می خواهند یک نوجوان ۱۳ ساله را اعدام کنند چون فقط شیعه است سکوت کردید

بعد اگه شما و خانوادت در آنجا بودی آنجا می ماندی یا فرار می کردی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
خخخخخخ
عجب نفهمی هستی
دستشان بی بلا ،درود
Iran (Islamic Republic of)
O_y
۱۶:۵۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
اتفاقا طرفش هم مردم بود هم مأمور در حال انجام وظیفه شأن مدافع امنیت را پایین نیارید و خشونت علیه مأمور قانون را ترویج ندید هر کجای دنیا بود به کمتر از این حکم راضی نمی‌شدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۹ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
از جانب خودت حرف بزن. حداقل طرف حساب این مردک من یکنفر هستم. پس از طرف حسابش هم مردم هستند هم دولتمردان مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
به نظر من بغیرازقصاص نفس درسایرموارد از اغتشاش گرقته تا موادمخدر باید حکم اعدام لغوبشه نه اینکه دنبال راهکار و ماده و قانون بگیردیم برای انداختن طناب دارگردن ملت ،مگه اون کشورهایی که اعدام ندارن چیشون از مابیشتره؟!ملتشون فهمیده ترن یا خونشون رنگین تره؟!خلاصه دارن پیش میبرن کارهاشون را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
اعدام باید در مورد دزدها و خفت گیرها و کلاه بردارها و نزول خوارها و زنا کارها و مزاحم نوامیس هم اعمال بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
بعضی چیز ها از نظر دینی و شرعی اعدام داره
مثل قتل محاربه و زنا و .....
مواد مخدر هم اعدام برای کسانی است که مواد زیادی حمل کردند نه برای ساقی و خورده فروش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
جناب پروفسور تاحالادر چند کشور بودی و نوع برخورد اونها را با مردم دیدی؟؟؟؟؟ لطفاً........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
حکم تجزیه طلب و امنیتی و تروربستها حداست نادان
Iran (Islamic Republic of)
O_y
۱۶:۵۵ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
نظر شما بجا کشوری مثل آمریکا اعدام را لغو و دادگاه ۲۰ ثانیه ای تا یک دقیقه ای در محل وقوع جرم را حق پلیس دانسته انشاالله این را برای خود و اطرافیان هم لحاظ کنید و اگر چنین چیزی در کشورت رخ داد شکایتی نداشته باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
حکم مواد مخدر و تجاوز باید ۵ بار اعدام بشه یکبار کمشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۸ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
نظرت بدرد خودت میخوره. چون هر کی برای خودش نظری داره و اون وقت هر کی هرکی میشه. بهتر اونه که حکم خدا، ملاک باشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۱۲:۲۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
یا فاطمه (س)
Iran (Islamic Republic of)
O_y
۱۱:۵۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
باید قانون قاطع با اغتشاشگران و سلبریتی هایی که هشتک اعدام نکنید زدند برخورد کند آنها که از محاکمه خود برای دروغ پراکنی ترسیدند دست به ایجاد حاشیه امن برای اغتشاشگران و ارازل و ترویج خشونت و عادی سازی خشونت در جامعه کردند .
Iran (Islamic Republic of)
O_y
۱۱:۴۲ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
حقش بود سالهای قبل هم ما چنین چیزی داشتیم فردی در اتوبان چاقو کشی کرد همه مردم دادشان بلند شد چرا حکومت کاری نمی‌کند خیلی هم از اعدام آن شخص راضی بودند ولی حالا سلبریتی های کم عقل که چوب محاکمه را بالای سر خود دیدند دست و پا میزنند که حاشیه امن برای اغتشاشگران ایجاد کنند آقای کارگردان وقتی دزد اموالش را پیدا کردند جلوی پلیس به شخص حمله کرد حال برای یک چاقو کش هشتگ اعدام نکنید میزند آیا اشخاصی که هشتک اعدام نکنید میزنند حاضر هستند در دادگاه تعهد دهند که اگر چنین حمله ای برای آنها پیش آمد هیچ گونه شکایتی از شخص ضارب نداشته باشند؟شان پلیس و مدافع امنیت را بالا ببرید آنها امنیت شهروندان را تامین می کنند دستگاه قضایی از دروغ پراکنی و حرف های مفت سلبریتی ها به راحتی نگذرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
این همه محارب هر روز داره مردم رو با قمه و چاقو خفت می کنه پس چرا اینا اعدام نمیشن؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
چون اونا به مردم کار داشتن نه نظام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
خفت گیر اتوبان نیایش اعدام شد یادت رفته این فقط یک نمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
شما که یک نمونه گفتی نمونه دوم رو هم بگو تا من ایمان بیارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
چند سال پیش هم سه نفر روی یه زن چاقو کشیدن حکم اونها اعدام بود اینم دومیش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
چشم از فردا میفتم تو دادگاه برای تو اسامی اعدامی هارو دربیارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
اولا مشخصات بده تا برن بگیرن و به جرمش در دادگاه رسیدگی کنن. دوم آن که کی گفته شما متخصص حقوق هستی و نوع مراسم را تشخیص میدهی؟ سوم آن که قدری مطالعه سودمند انجام بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
باید مصادیق ودایره محاربه و مفسد فی الارض و اقدام علیه امنیت ملی کاملا مشخص شود تا شبهه ایجاد نشود، برای موارد اختلافی هم تامل بیشتری باید می کردند سرعت عمل در اجرای چنین حکمی شبهه زاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
مصادیق و دایره عمل کاملا مشخصه
سرعت عمل را باید از پلیس آمریکا یاد گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
هیچ شبهه ای نیست نکنه انتظار. داشتید مثل سایر پرونده‌ها طولانی شود ؟ دادگاه ویژه و خارج از نوبت برای این افراد تشکیل می‌شود و سریع قانون اجرا می‌شود اینهمه نیروی امنیتی شهید شد آنها ادم نبودن خانواد نداشتن زن و بچه نداشتن؟؟؟ دلتان نسوخت؟ حالا برای یک لات چاقوکش که قانون اجرا کردند شبهه دارید؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
12:37قطعا دلمون برا آشوبگران نمیسوزه،حتی اگر کودک ونوجوان باشندباید تادبب بشن ولی دقت کردی تو متن نوشته فقها هم اختلاف نظر دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
برای هر غیر متخصصی در هر کار تخصصی شبهه وجود دارد. محاربه نزد اهل دانش حقوق و اهل دانش فقه کاملا روشن و واضح است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
چرا اینارو به مردم میگید، عمل کنید.
یا از آمریکا و بی بی سی میترسیم یا از خدا
اگه از خدا میترسید حکم خدا اعدامه
پس درنگ نکنید و هر خلافی صورت میگیره باید محاکمه هم صورت بگیره
همش میترسید که اینکارو کنیم چی میشه
هیچی نمیشه... رسانه داره و خوب بلده شما رو از وظایف اصلیتون باز داره عین شیطون، هرچی نباشه شیطان بزرگه... (این جمله حضرت امام (ره) با توجه به بصیرتی که داشتن بیان فرمودند)
بابا این اراذل اوباش نه دین دارن و نه وجدان
تو فتنه 88 شما هیچ کاره بودید، اگه ماجرای امام حسین نبود کشور رفته بود.
اگه هستیم به خاطر وجود حضرت ولیعصره که پشت نظاممون
هر شب که این توله سگ ها شعار میدادن تن بدن من و خانوادم میلرزید.
جدی باشید

اعدام محارب حق ملته، از حق ملت نگذرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
باید بهانه به شیطان نداد و از شیطنت او ترسید چنانکه شما از چند شعار بی معنا تن و بدنتان می لرزیده است این امور نیاز به تعمق فقهی دارد نه احساسات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
احسنت
-
ناشناس
۱۰:۳۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
در مسلک مزدوران داخلی و شیاطین خارجی جان نیروهای امنیتی و مردم عادی اهمیت ندارد و معتقدند چون اظهار پشیمانی کرده باید بخشیده بشه. باید عین قانون اجرا بشه و از عوعو این سگان و رسانه هایشان نباید ترسی داشت. کسانیکه امنیت کشور را بازیچه قلمداد می کنند باید تاوان ان را نیز بپردازند. امثال مزدور شکاری یا سایر مزدوران قرار بود با الواتیشان با چاقو و قمه کدام مشکل را از کشور حل کنند که برخی سنگ آنها را به سینه میزنند. باید با شدت با این اراذل برخورد کرد تا درس عبرتی برای سایرین باشد و هر لات ولگردی جرات بخودش ندهد تا با چاقو و... به خیابان بیاید و امنیت نیروهای امنیتی و مردم را بخطر اندازد بعد هم بگوید فریب خوردم. باید با اشد مجازات برخورد کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
درود بر شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
توبه گرگ مرگ هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
آفرین ،درود هزاران آفرین و درود
کمترین سزای اینها ریز ریز کردن و تکه تکه کردنشان است اعدام برای تین تروریستها کم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
لطفا برید کتاب تحریرالوسیله را دقیق بخونین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
در مورد هیچ کدام از این آشغال ها اغماضی نباید صورت گیرد. اون موقع که با اون چاقوش مردم رو تهدید و یا سلاخی میکرد باید فکر اینجاش رو هم می کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
اشتغال اشتغال اشتغال اگرهمه جوانان کارروزندگی وهمسر وآینده داشته باشند دیگرکسی بیکار وعلاف ومریض نیست که بخواد بازیچه سیاست مداران خبیث شود. درهمه جای دنیا قوانین رادررابطه با جرمهای مختلف اجرا میکنند واین چیزطبیعی است مثلاً درآمریکا قوانین آزادی عمل خیلی زیادی به پلیس دربرخورد با مجرمین میده چون اگرغیرازاین بود هرروزشاهد فیلمهای حقیقی! وسترن :) بطور زنده بودیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
بعضیا اونقدر بی دین و نادان و کافر هستن که حتی اگر برایشان اشتغال هم فراهم شود باز هم به کشور خیانت میکنن.مثل اون جاسوسها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
اقتصاد می تواند فقط به انگیزه کمک کند
ولی آن مثلا پزشکی که از قاتلان شهید عجمیان بود با ۱۰۰ میلیون درآمد مشکل مالی داشت ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
همه کسانیکه تخصص وسرمایه وزمین وامکانات دپو! واحتکار! میکنند،وهرلحظه بعلت تورم وتحریم براشون صرفه کذایی! داره بنوعی دربخطرافتادن جان جوانانی که ازروی استیصال دست به کارهای خطرناک ومجرمانه میزنندشریک هستند!بالاخره اون دنیایی هم هست به جوانان مملکت اعتماد کنید اینها ازفضا نیامدن این اعتماد ازپدرمادرها بایدشروع شود ودردانشگاه وجامعه گسترش یابد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
من واقعا از اعدام این شکاری قاتل خوشحال شدم.هرکسی که از حمایت آمریکا و بی بی سی برخوردار میشه مطمئن باشید که آدم مشکل داری هست که داره به وطنش خیانت میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
باید اول دم کلفت ها و سابقه دار ها و لیدر ها و آنانکه ابتدا اغتشاشات را کبریت زدند و یا تحریک نمودند مجازات شوند و البته عوامل عوامل فساد اقتصادی و اداری فراموش نشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
اگه از اعدام به خاطر بستن خیابون خوشخال شدی خودت رو به روانشناس نشون بده بهت بگه کی آدم مشکل داری هست !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
حتی نمیدونی که کسی رو نکشته میگی قاتل؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
14:15ظالم را مظلوم جلوه نده اگه به خیابون بستن بود خیلیهای دیگه هم سدمعبر کردند باید اعدام میشدندبا قمه یکی را زده فقط طرف شانس اورده نمرده
Germany
ناشناس
۱۶:۱۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
فکر کنم اگه کل مردمو اعدام کنن تازه دلت خنک میشه،یه روانپزشک خوب اگه حکم اعدامش نیومده مراجعه کن،خودم هم پزشک عمومی هستم میتونم درمانت کنم
آخرین اخبار