برندهای چینی حدود یکسوم بازار خودروی روسیه را در اختیار دارند. بخش خودرو بیشاز هر بخش دیگری از صنعت نشاندهنده اهمیت روزافزون چین در اقتصاد روسیه بهدنبال خروج شرکتهای غربی است.
فروش خودروهای سواری و خودروهای تجاری سبک در روسیه حدود ۶۱ درصد نسبتبه سال گذشته کاهش یافته است، چون تحریمهای غربی دسترسی این کشور به برخی مواد را کاهش داده و تقاضا را پایین آورده است. بالا رفتن قیمتها هم به این صنعت آسیب رسانده است.
اما فروش خودروهای سواری برند چینی از جمله هاوال، چری و جیلی افزایش یافته و به ۱۶۱۳۸ واحد در ماه نوامبر رسیده است، یعنی تقریباً دو برابر ۸۲۳۵ خودرویی که در ژانویه فروخته شده بود. سهم خودروهای چینی در بازار روسیه از ۹.۶ درصد تا ۳۱.۳ درصد بالا رفته است.
طبق گزارش انجمن کسبوکارهای اروپا، فروش خودروهای سواری و خودروهای تجاری سبک جدید در روسیه در ماه نوامبر برابر با ۴۶۴۰۳ بود و باید برای کل سال جاری میلادی به حدود ۶۰۰ هزار برسد.
تعداد خودروهای غربی تولیدشده در روسیه بسیار پایین است و واردات کمی هم صورت میگیرد، بنابراین بازار بین صنایع خودروی روسیه و چین تقسیم شده است.
اکثر خودروسازان غربی که از زمان ساخت کارخانههای خود در روسیه در اوایل سال ۲۰۰۰ درحال رقابت با خودروسازان داخلی برای سهم بازار بودهاند، فعالیت خود را پساز حمله این کشور به اوکراین در ماه فوریه متوقف کردند.
اگر شرایط اقتصاد تغییری نکند، تولیدکنندگان چینی حدود ۳۵ درصد از فروش خودرو در روسیه در سال آینده میلادی را در دست میگیرند.