وزیرخارجه اوکراین از آمادگی این کشور برای همکاری با ناظر بین‌المللی سازمان ملل با هدف ایجاد منطقه امن در اطراف نیروگاه زاپروژیا خبر داد.

«دیمیتری کولبا» وزیرخارجه اوکراین، اعلام کرد که دولت این کشور با ناظر سازمان ملل همکاری می‌کند تا منطقه‌ای امن در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا ایجاد کند.

به گزارش گاردین، کولبا در بخشی از سخنان خود در کنفرانس خبری با همتای خود از اسلواکی گفت: «کی‌یف در ارتباط نزدیک با رافائل گروسی، دبیرکل سازمان انرژی هسته‌ای است. البته ما علاقه‌مندیم که تمام نیروگاه‌ها امن باشند. قدم به قدم با آژانس پیش می‌رویم، در دیپلماسی این قانون است که تا زمانیکه همه چیز تصویب نشود هیچ‌چیز تصویب نشده است.»

شرکت گاز اوکراینی «انرژتوم» اندکی پیش ادعای اوکراین مبنی بر استفاده روسیه از نیروگاه به عنوان انبار تسلیحاتی را تکرار کرد. این شرکت مدعیست که روسیه حملات متعدد موشکی به این سایت داشته و تسلحیات خود را در نیروگاه شماره ۶ انبار کرده است. همچنین این نهاد مدعی شده که روسیه قصد دارد تسلیحات خود را علیه موضع اوکراین و همچنین مواضع در بخش غربی استفاده کند.

زاپروژیا بزرگترین نیروگاه هسته‌ای در اروپاست و اکنون اوکراین می‌گوید روسیه این نیروگاه را تحت کنترل خود در آورده است. در چندین هفته گذشته حملات موشکی متعددی به این نیروگاه شده که هیچ کدام از دو طرف مسئولیت آن را بر عهده نگرفته‌اند.

پیشتر اوایل ماه جاری هم رافائل گروسی گفت سازمان انرژی اتمی حضور خود را در نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین تقویت خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار