مهدوی گفت: سازش مصداق بارز قضا زدایی است و بدون اینکه پرونده وارد پروسه قضایی شود در همان ابتدا طرفین سازش می‌کنند.

مهدوی رئیس شورای حل اختلاف استان تهران گفت: شورای حل اختلاف طبق قانون دو نوع صلاحیت دارد که یک نوع از آن سلسله صلاحیت‌هایی به عنوان صلاحیت ذاتی واگذار شده از قبیل رسیدگی به دعاوی اموال منقول تا ۲۰ میلیون تومان، رسیدگی به کلیه دعاوی مرتبط با تخلیه اماکن، رسیدگی به دعاوی امور حسبی مانند انحصار و وراثت و سایر موارد که صلاحیت رسیدگی در اختیار شورا است.

وی افزود: مهم‌تر از موارد گفته شده صلاحیت سازشی است که هیچ گونه حد مشخصی ندارد چرا که در قانون ذکر شده کلیه دعاوی مدنی، کلیه جرائم قابل گذشت و جنبه خصوصی جرائم غیر قابل گذشت قابل رسیدگی در شورای حل اختلاف است.

مهدوی ادامه داد: در همین راستا ماهانه ۶۵ هزار فقره پرونده وارد شورای حل اختلاف استان تهران می‌شود که یک سوم این پرونده‌ها مرتبط با صلاحیت ذاتی شورا‌های حل اختلاف است و مابقی آن به صلح و سازش مربوط می‌شود.

وی تصریح کرد: جهت توسعه فرهنگ صلح و سازش در سطح جامعه دو دستورالعمل از سوی رئیس کل دادگستری استان تهران صاده شده که در راستای قانون شورا مراجع قضایی مکلف شدند پرونده‌هایی که یکی از موارد سه گانه شامل باشد را به شورای حل اختلاف جهت صلح و سازش ارجاع بدهند.

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران با بیان اینکه در شهر تهران ۵۹ شعبه ویژه صلح و سازش در ۲۱ ناحیه دادسرا مستقر هستند گفت: ۳۲ شعبه ویژه در اتحادیه ها، اصناف و شهرک‌های صنعتی مستقر شده اند که حدود ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار فقره پرونده از دادسرای شهر تهران به شورای حل اختلاف پرونده ارجاع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۵۷ درصد پرونده‌ها در شورای حل اختلاف خوشبختانه به صلح و سازش منجر می‌شود اظهار کرد: این موضوع مصداق بارز قضا زدایی است و بدون اینکه پرونده وارد پروسه قضایی شود در همان ابتدا طرفین سازش می‌کنند.

مهدوی ضمن بیان رویکرد شعب شورای حل اختلاف در صلح و سازش پرونده‌ها گفت: سازش کل پرونده‌هایی که دارای ماهیت سازشی هستند حدود ۵۵ درصد است که این عدد در شهر‌های تابعه استان تهران ۴۳ درصد است.

وی در پایان گفت: میانگین صلح و سازش در استان تهران ۴۹ درصد است که بالاتر از میانگین سطح کشور است چرا که میانگین کشوری ۳۹ درصد پرونده‌های ورودی به شورای حل اختلاف است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۱ ۲۰ آذر ۱۴۰۱
مجبور کردن به سازش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۱۹ آذر ۱۴۰۱
بابت کارشناسی خودرو400هزار از ما گرفته کانون کارشناسان.بعد کارشناسش اومده خودرویی که15 ملیون خسارت دیده رو میگه خسارتش4تومنه.اخه این چجور کارشناسیه.اونی که شاکیه فقط باید پول خرج کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۹ آذر ۱۴۰۱
برای نوشتن دادخواست چیزی باید حدود بین100تا300هزار پول بدی.برای ثبت دادخواست تو دفاتر قضایی هم چیزی بین 150تا200پول بدی.هزینه کارشناس خودرو هم400هزار تومنه.بعد تهش این همه هزینه میکنی شورا میگه صلح و سازش کنید یا مبلغ خسارت رو میاره پایین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۱۹ آذر ۱۴۰۱
من رفتم شورای حل اختلاف فردیس.یه دونه کارمند مرد نداره.همه زن هستن بعدم هیچ کاری نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۱۹ آذر ۱۴۰۱
میری شورای حل اختلاف میگه خسارتت15ملیونه بیا 5ملیون بگیر.معلوم نیست طرفدار ظالمن یا مظلوم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۹ آذر ۱۴۰۱
شورای های حل اختلاف بجز اتلاف وقت مردم هیچ فایده ای ندارند با توجه به ایجاد هزینه این شوراها وعدم کارائی چندان باید. کلا برچیده شوند تامردم وقت مردم در شورای هدر نرودکه بعد گذشته چندین ماه پرونده به دادگاه اجرا شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۹ آذر ۱۴۰۱
قوه قضاییه واقعا فاسد هست بخدا..بخصوص درلرستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۱۹ آذر ۱۴۰۱
بخصوص در کرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۹ آذر ۱۴۰۱
سلام ؛ پرونده متضرر انقدر سر میدوانید ، اخر متضرر از حق اش میگذرد ، بعد میشود صلح و سازش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۱۹ آذر ۱۴۰۱
این آمار اصلا قابل استناد نیست چون بعد از مدتی اکثر همون پرونده های سازشی تبدیل به پرونده دعوا میشه. بهتره بگیم سازش موقت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۱۹ آذر ۱۴۰۱
در شورای حل اختلاف شهید چمران تهران در نظام اباد برای نوشتن دادخواست، مردم مجبورند به بخش عریضه نویسی شورا بروند و در آنجا برای نوشتن دادخواست دوخطی، دستکم 70 هزار تومان میگیرند. وقتی اعتراض کردم و حتی به سرپرست آنجا شکایت کردم و گفتم چرا فرم دادخواست رو در اختیار خودمان نمیگذارید تا بنویسیم پاسخ داد آنجا را اجاره دادیم و باید از آنجا درآمد کسب کنیم!!!. سیستم دادگاهها بیشتر دغدغه ایجاد درآمدهای ناسالم برای قاضی، وکیل ، کارشناس، عریضه نویس و... دارند تا دغدغه دادرسی عادلانه برای مردم. حتی در سامانه قوه قضاییه هم شکایت کردم ولی هیچ رسیدگی نشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۱۹ آذر ۱۴۰۱
ما برا دادخواست تو کرج200تومن دادیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۹ آذر ۱۴۰۱
هزینه شکایت زیاده.همین حل اختلاف بابت کارشناسی خودرو برای تامین دلیل مبلغ500هزار میگیره.اگه به نظر کارشناس اعتراض بزنی دوباره 500دیگه باید بدی.تازه هزینه ثبت دادخواست تو دفاتر قضایی رو هم اضافه کن
Estonia
ناشناس
۰۹:۱۲ ۱۹ آذر ۱۴۰۱
مجبور کردن مردم به توافق کردن بدرد نمیخوره و یه جا دیگه میزنه بیرون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۱۹ آذر ۱۴۰۱
مافیای دارو را بگیرید مجازات کنید
آخرین اخبار