مدیرکل بهزیستی استان کرمان توصیه کرد افرادی که قصد خودکشی دارند از مراکز نگهداری معلولین ذهنی شدید بازدید کنند.

علیرضا وحیدزاده پیش از ظهر امروز در حاشیه بازدید از مراکز توانبخشی بهزیستی کرمان گفت: امیدوارم نگاه ما به گونه‌ای شود که افراد دارای معلولیت را نیز ببینیم.

او با بیان اینکه معلولین ذهنی از متوسط تا خیلی شدید در این مرکز نگهداری می‌شوند، افزود: پنج مرکز توانبخشی در استان برای نگهداری معلولین ذهنی متوسط، شدید و خیلی شدید وجود دارد که هر کدام بین ۸۰ تا ۱۰۰ معلول ذهنی نگهداری می‌کنند.

او افزود: ۷۵۰ معلول ذهنی در  ۱۹ مرکز در استان کرمان داریم که در این مرکز خدمات مورد نیاز معلولین ارائه می‌شود و بخشی از هزینه‌ها توسط بهزیستی و بخش عمده این خدمات توسط موسسات خیریه و خیراندیشان تامین می‌شود.

وحیدزاده تصریح کرد: باید ذهن جامعه روشن شود تا معلولین از اکوسیستم ارتباطی جامعه خارج نشوند، اما متاسفانه برخی از والدین فرزندان معلول خود را در این مراکز می‌سپارند و دیگر سراغی از آن‌ها نمی‌گیرند.

وحیدزاده اظهارداشت: زخم‌های اجتماعی را نباید نادیده گرفت و باید پیوندشان را با خانواده و جامعه برقرار کنیم.

او از سختی کار در مراکز توانبخشی سخن به میان آورد و اظهار کرد: کار در این مراکز فرد را دچار فرسایش می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان توصیه کرد که افرادی که خودکشی می‌کنند یا والدینی که با فرزندانشان مشکل دارند از این مراکز بازدیدی داشته باشند.

او بیان کرد: باید بحث‌های فرهنگی و اجتماعی نیز باید ورود پیدا کرد تا قبل از ازدواج مشاوره‌های ژنتیکی و غربالگری و ازدواج فامیلی انجام شود تا از معلولیت جلوگیری شود.

او گفت:کرمان از لحاظ تعداد خیر و موسسات خیریه فعال در حوزه‌های اجتماعی بی‌نظیر است و در کرمان به دلیل پراکندگی و محرومیت ناشی از این پراکندگی انتقال خدمات بسیار سنگین و سخت است که باید خیرین به کمک بهزیستی بیایند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان اظهار کرد:  ۱۳۵۹ کودک دارای شرایط خاص در مراکز استان خدمات داده می‌شود و حق سرپرست را به ۴ هزار نفر داده شده است تا بچه‌ها در خانواده نگهداری شوند.

او بیان کرد: در مدل‌های اخیر در دنیا مطرح شده که کار باید اجتماع محور یا خانواده محور و با بطن جامعه و خانواده در ارتباط باشد لذا معلولین باید در متن جامعه باشند.

احمد شفیعی معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان کرمان نیز گفت: در مرکز فیاض بخش بیش از ۸۰ معلول ذهنی زیر ۱۴ سال نگهداری می‌شود و در این مرکز هر معلول ماهانه ۷ میلیون تومان هزینه دارد که حدود سه میلیون تومان آن را بهزیستی و مابقی آن را خیرین تامین می‌کند و معلولین ذهنی بالای ۱۴ سال در مرکز توانا نگهداری می شوند.

او افزود: سیاست ما این است که معلولین به خانواده‌ها برگردند و هزینه نگهداری آن فرد به خانواده پرداخت خواهد شد تا این فرزندان در کانون گرم خانواده نگهداری شوند.

او افزود:  ۴۵ تا ۴۷ نفر از افراد دارای معلولیت ذهنی در مرکز فیاض بخش مجهول‌الهویه و برخی از آن‌ها نیز بدسرپرست هستند.

علیرضا وحیدزاده ظهر امروز ۱۶ آذرماه در حاشیه بازدید از مراکز توانبخشی کرمان با تشریح نحوه آموزش‌ها و استعدادیابی معلولین گفت: هدف مرکز رعد، ارتقای قابلیت‌ها و توانایی‌های افراد دارای معلولیت است.

او بیان کرد: ۱۵ مرکز برای ارتقای سطح استقلال معلولین وجود دارد؛ اما سیستم اجتماعی و خانواده نیز باید آمادگی پذیرش آن‌ها را داشته باشد.

 مدیرکل بهزیستی استان کرمان تصریح کرد: بهزیستی در خصوص اشتغالزایی معلولان با مشکل مواجه است و در رابط با استخدام دولتی، دستگاه‌های دولتی باید سهمیه سه درصد را برای اشتغال معلولین رعایت کنند.

او افزود: باید تلاش لازم برای تعامل با شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی استان به منظور اشتغال معلولین انجام شود.

وحیدزاده بیان کرد: پردیس اشتغال و کارآفرینی معلولین درحال راه‌اندازی است تا در این مرکز با مشارکت موسسات، استانداردسازی و برندسازی محصولات تولیدی معلولین برای عرضه به بازار ارائه شود.

او گفت: در هر استانی، ستادی تحت عنوان مناسب‌سازی محیط برای معلولین با ریاست استاندار وجود دارد و طبق قانون شهرداری نباید پایان کار به ساختمان‌های که مناسب‌سازی برای معلولین نشده، بدهد و حتی به مجتمع‌های رفاهی بین راهی که احداث می‌شود اگر برای معلولین مناسب‌سازی نشود پایان‌کار داده نمی‌شود.

وحیدزاده افزود: بم، جیرفت، ماهان، رفسنجان و سیرجان شهرهای پایلوت مناسب‌سازی هستند.

او بیان کرد: به جامعه هدف بهزیستی کمک هزینه مسکن داده می‌شود، اما ساخت مسکن جزو وظایف بهزیستی نیست که تاکنون ۷هزارو۶۰۰ نفر از معلولین استان کرمان در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند.

احمد شفیعی معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان کرمان نیز گفت: تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی چهار درصد به کارفرمایانی که معلولین را به کار می گیرند داده می‌شود همچنین بخشی از حقوقی که کارفرما به معلولین شدید می‌دهند بازمی‌گرداند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مددجوی بهزیستس
۰۱:۴۳ ۱۷ آذر ۱۴۰۱
همش دروغ محض مردم باور نکنید