استفاده بهینه از ضایعات و پسماند محصولات کشاورزی نقش مهمی در تامین خوراک دام دارد.

مسعود احمدی حاجی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در جلسه کمیته بهره وری تغذیه دام و طیور استان با موضوع استفاده بهینه از پسماند باغات میوه و مرکبات در تغذیه دام، گفت: با توجه به مشکل کمبود علوفه دام در استان، استفاده بهینه از پسماند و ضایعات محصولات کشاورزی نقش مهمی در تامین و کاهش قیمت تمام شده خوراک دام دارد.

او با اشاره به لزوم ایجاد زنجیره ارزش افزوده برای کاهش قیمت تمام شده خوراک دام، افزود: کاهش قیمت تمام شده خوراک دام در نهایت منجر به کاهش هزینه‌های تولید می‌شود.

احمدی حاجی گفت: یکی از راهکار‌های تامین خوراک دام در فصل سرما، استفاده بهینه از پسماند و ضایعات مرکبات است.

او با بیان اینکه استفاده از ضایعات مرکبات برای تامین خوراک دام به دو روش سیلو کردن و خشک کردن امکانپذیر است، افزود: متاسفانه بیشترین ضایعات و پسماند مرکبات را در انبار‌های فنی، واحد‌های سورتنینگ و مراکز آبمیوه گیری در استان داریم که نیازمند طراحی و ساخت دستگاه‌های خشک کن مخصوص تبدیل ضایعات و تفاله مرکبات به خوراک دام است.

احمدی حاجی سیلو کردن ضایعات میوه در باغات مرکبات در مقیاس کوچک و در نایلون‌های خیار را از راهکار‌های ساده و کوتاه مدت برای تبدیل این ضایعات به خوراک دام پیشنهاد کرد که نیاز به اطلاع رسانی و آموزش‌های ترویجی دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار