رئیس اداره بهره‌برداری منابع طبیعی استان کرمانشاه از کاهش گیاهان ارزشمند مراتع کرمانشاه براثر بهره‌برداری غیر اصولی خبر داد.

وحید عزیزی رئیس اداره بهره‌برداری منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت : بهره‌برداری بی‌رویه از گونه‌های گیاهان دارویی و خوراکی موجود در مراتع استان کرمانشاه زمینه‌ساز این شده که گیاهان ارزشمند مراتع در معرض نابودی قرار گیرند.

وی افزود: طی چند سال گذشته توسعه کشت این گونه‌ها در دستور کار ادارات منابع طبیعی استان‌ها قرار گرفته است و در استان کرمانشاه نیز در راستای اجرای این دستورالعمل‌ها ۱۷ گونه از قبیل آویشن، کنگر، چویر، آنغوزه، ریواس، کرفس کوهی و پیرچک شناسایی شده که در سبد غذایی و دارویی مردم قرار دارند و کشت آن‌ها به شکل بذرکاری و کپه‌کاری به جوامع بهره‌بردار داوطلب در قالب تعاونی‌های مرتعداری و بهره‌برداری واگذار شده است.

رئیس اداره بهره‌برداری منابع طبیعی استان کرمانشاه تصریح کرد: طی سال گذشته در سه هزار هکتار اقدامات کاشت گیاهان دارویی و خوراکی انجام شده و همچنین حفاظت از سه هزار و ۶۵۰ هکتار از عرصه‌های رویشی این گونه‌ها نیز عمدتاً در شهرستان‌های دالاهو، هرسین، روانسر، سنقروکلیایی و صحنه به مردم محول شده است.

عزیزی در مورد گونه‌های مورد بهره‌برداری درختی و درختچه‌ای، گفت: در استان کرمانشاه گونه بنه یا پسته جنگلی وجود دارد که در مساحت ۲۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های عرصه منابع طبیعی استان کرمانشاه پراکنش دارد و در دوره بهره‌برداری ظرفیت برداشت حدود ۱۰۰ تن صمغ یا همان سقز را دارد که تناوب هر دوره برای استراحت درخت سه تا چهار سال بوده و گونه درختچه‌ای یا همان بوته گون نیز که از آن کتیرا برداشت و روانه بازار داخلی و خارجی می‌شوند و در جنگل‌های استان کرمانشاه پراکنش دارند.

وی در خصوص حفظ و احیا مراتع استان کرمانشاه عنوان کرد: این مراتع مساحتی بالغ بر یک میلیون و ۸۰ هزار هکتار از عرصه یک میلیون و ۶۱۶ هزار هکتاری منابع طبیعی استان کرمانشاه را به خود اختصاص داده است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.