غلامحسین حسینی نیا با اشاره به تدوین ۱۰۷ عنوان استاندارد آموزشی ویژه افراد دارای معلولیت، گفت: آماده سازی ۱۰ عنوان محتوای الکترونیکی به منظور اجرای آموزش تلفیقی درخصوص "مهارت آموزی الکترونیکی ویژه افراد دارای معلولیت"، تهیه و تدوین استاندارد سالمندیاری و مراقبت جسمی از سالمند با اولویت سالمندان معلول؛ برنامه ریزی و اجرای دوره آموزشی "روشهای نوین آموزش برای افراد با نیازهای ویژه" توسط مرکز ملی تربیت مربی برای تمامی مربیان دارای کارآموز معلول در سراسر کشور و ... از جمله اقدامات این سازمان در این حوزه بوده است.
وی با بیان اینکه تعهد این سازمان، ارائه آموزشهای مهارتی به ۴ هزار و ۳۵۱ نفر در سال ۱۴۰۱ میباشد، افزود: از ابتدای سال تاکنون ۵۳۵ دوره آموزشی برای افراد دارای معلولیت برگزار شده است.
معاون وزیر کار، تدوین طرحهای "مناسب سازی تجهیزات آموزشی کارگاهها جهت استفاده معلولان برای ۳۰۰ کارگاه" و "آموزش تلفیقی مهارت آموزی و کارآفرینی برای توانمندسازی اقتصادی اقشار آسیب پذیر و آسیب دیده اجتماعی" و ارسال به سازمان برنامه و بودجه کشور جهت پیش بینی اعتبار در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ و ... را از برنامههای آتی این سازمان عنوان کرد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور از راه اندازی ۱۵ کارگاه آموزشی برای افراد دارای معلولیت و یک مرکز آموزش الکترونیکی ویژه نابینایان و کم بینایان در شهر مشهد خبر داد و بیان داشت: اعتقاد این سازمان بر این است که افراد دارای معلولیت از هوش و ذکاوت بسیار بالایی برخوردارند و به عنوان «سفیران مهارتی» الگویی برای سایر افراد محسوب میشوند؛ زیرا با غلبه بر محدودیتهایی خود، بسیار کارآمد ظاهر میشوند و یک فرد بسیار مفید و موثر برای جامعه میباشند.
وی با بیان اینکه معلولیت در لغت معنای نقص میدهد، ولی بسیاری از افرادی که دچار معلولیت هستند و نشان داده اند که معلولیت نه تنها یک نقص نیست، بلکه میتواند زمینه ساز موفقیتهای بزرگی شود. خاطرنشان ساخت: امیرحسین آقاجری، دانشجوی رشتهی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر از نخبگان مهارتی کشورمان میباشد که موفق به کسب مدال طلای نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت در سال ۱۴۰۰، مقام چهارم جهان و مدالیون برتری رشته توسعه نرم افزارهای موبایل در مسابقات جهانی مهارت ۲۰۲۲ کره جنوبی و منتخب اردوهای آماده سازی مسابقات جهانی مهارت شده است.
حسینی نیا، مشکل بیکاری برای افراد دارای معلولیت در جامعه به دلیل شرایط خاص این گروه از سایر اقشار بیشتر خواند و افزود: فقدان مهارتهای مورد نیاز بازار کار، نقش به سزایی در این زمینه ایفا میکند و در حقیقت کسب مهارتهای متناسب با شرایط این عزیزان در ایجاد و پایداری اشتغال حائز اهمیت است.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، در پایان تصریح کرد: با هدف هم افزایی ظرفیت و توان دستگاهها و متولیان این قشر از جامعه و ساماندهی مباحث مرتبط با آموزشهای فنی و حرفهای و براساس تکالیف معین در ماده ۱۴ قانون حمایت از معلولین، نظام نامه آموزشهای مهارتی افراد دارای معلولیت و ویژگی خاص تدوین و کمیتههای متعددی در سطح ملی و ستاد با دستگاههای مختلف اجرایی تشکیل شده است.