در نشست اخیر هیأت دولت ، پیشنهاد اصلاح اصلاحیه ماده (۴) آیین نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگیها (موضوع ماده (۲) قانون هوای پاک) به تصویب رسید.
وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به آغاز فرآیند اجرایی واردات خودروهای سواری و الزام وارد کنندگان به رعایت سطح آلایندگی یورو (۶) که فرآیند واردات خودرو را با اختلال مواجه کرده بود، با ارائه پیشنهادی، خواستار حذف تبصره (۳) ماده (۴) مصوبه شماره ۱۶۵۶۴۲. ت۵۸۸۸۴هـ مورخ ۱۴۰۰.۱۲.۱۸ هیأت وزیران شد.
در این پیشنهاد عنوان شده بود: با توجه به عدم عرضه سوخت مناسب یورو (۶) در جایگاههای سراسر کشور و نیاز به ۱۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری برای تولید این سوخت، علاوه بر زمان بر بودن اجرای آن در سراسر کشور، عملاً واردات خودروهایی با سطح آلایندگی یورو (۶) سبب تحمیل هزینه غیرمنطقی به مشتری و خدمات پس از فروش بدون ایجاد ارزش افزوده میشود، زیرا سوخت توزیع شده در جایگاههای سوخت کشور غالباً در سطح یورو (۴) میباشد؛ لذا ضروری است اجباری شدن سطح آلایندگی یورو (۶) پس از تدارک سوخت مناسب در کشور صورت پذیرد.
در ادامه این پیشنهاد آمده است: از آنجا که استاندارد یورو (۶) در بسیاری از خودروهای سواری وارداتی بر اساس سامانه پاشش سوخت مستقیم (GDI) حاصل شده و ترکیبات آروماتیک موجود در سوخت بسیاری از جایگاههای کشور (که عملاً در سطح (۴) است) سبب صدمه جدی به سامانه پاشش سوخت میشود، لذا اجباری کردن این سطح از استاندارد، تنها باعث نارضایتی مشتریان این گروه از خودروها بهواسطه از بین رفتن سامانه سوخت رسانی خواهد شد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگر پیشنهاد خود افزود: نتایج آزمایشهای انجام شده بر روی بررسی سطح آلایندگی خودروهای وارداتی با استاندارد یورو (۶) و سوخت داخلی نشان میدهد که این خودروها با مصرف سوخت داخلی حتی قادر به دریافت تأییدیه الزامات یورو (۵) نخواهند بود، زیرا عملاً کالیبراسیون این خودروها بر اساس محدوده مشخصی از ویژگیهای سوخت انجام شده که در صورت عدم تطابق، سوخت حتی الزامات یورو (۵) قابل دستیابی نخواهد بود.
در پایان این پیشنهاد اضافه شده است: با توجه به سطح بالای گوگرد در سوخت داخل کشور، کاتالیست خودرو از همان ابتدای عمر از بین رفته و منجر به ناکارآیی محصول در چرخه عمر محصول میشود؛ لذا وضعیت نامناسب تری از منظر آلایندگی حتی نسبت به استانداردهای جاری کشور حاصل میشود.
به موجب این اصلاحیه، تبصره (۳) ماده (۴) آیین نامه مذکور مبنی بر الزام خودروهای وارداتی با استاندارد یورو (۶) یا یورو (۵) EEV به رعایت استاندارد روز اروپا، از مفاد این آیین نامه حذف شد.