یکی از مهمترین بخش های حوزه حمل ونقل، پروژه های ریلی هستند که به گفته بسیاری از کارشناسان در صورت تقویت و توسعه این بخش شاهد افزایش چشمگیر ترانزیت و حجم جابه جایی بار خواهیم بود اما متاسفانه آمارها نشان میدهد در این حوزه چندان موفق نبوده ایم.
سبحان نظری دبیر انجمن شرکت های حمل ونقل ریلی گفت: حمل و نقل ریلی بار در شش ماه نخست امسال ۱۳.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و۲۶.۴نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ افت داشته است.
او می گوید: در همین مدت با وجود رشد۴.۰ درصدی جمعیت واگن های باری کشور، تن کیلومتر بار داخلی حمل شده با کاهش ۱۰.۱ درصدی به حدود ۱۴.۱ میلیارد تن کیلومتر رسیده است.
اما برخلاف آمارهای ارائه شده در حوزه حمل ونقل ریلی بار در حوزه مسافری رشد خوبی داشته ایم.
نظری یاد آور شد: حوزه بهرهوری واگن های مسافری در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ و۱۳۹۹ رشد قابل توجهی داشته و این روند صعودی در چهار فصل اخیر مشهود بوده به گونه ای که پس از عبور از رکود شدید کرونایی، بهرهوری واگن های مسافری در شش ماهه نخست امسال ۸ درصد بوده که البته کمتر از مقدار این شاخص در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ است .
همچنين جابه جایی مسافر بر حسب نفر و کیلومتر تقریبا به شرایط پیش از همه گیری ویروس کرونا بازگشته است.
براساس این گزارش با توجه به آنکه همواره میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن اعلام میکند رکورد ترانزیت در جابه جایی بار بعد از گذشت چندین سال شکسته شده است اما رستم قاسمی وزیر پیشین راه وشهرسازی گفته بود در حوزه حمل ونقل ریلی به ویژه بار دچار عقب ماندگی هستیم و باید شاه راه های ترانزیتی و کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب راه اندازی شود. یکی از حلقه های مفقوده در این بخش راه آهن چابهار-زاهدان و راه آهن رشت-آستارا است که در این زمینه قاسمی اعلام کرده بود حاضر هستم ساختمان وزارت راه وشهرسازی را بفروشم تا این راه آهن را تکمیل کنم.
مدیرعامل راه آهن درباره راهکار تسریع پروژه های ریلی می گوید: در حوزه ریلی ۴۰ تا پروژه داریم که باید برای اجرا اولویت بندی شوند. هر سال باید تمرکز منابع را روی ۴ تا ۵ پروژه بگذاریم و به بهره برداری برسد و سال بعد بقیه طرح ها را اجرایی کنیم.
در همین رابطه محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس هم اعلام کرده است که در پروژه های حمل ونقل ریلی به ویژه در بخش بار عقب ماندگی زیادی داریم و به هدف گذاری رشد ۲۰ درصدی نرسیده ایم .
او ادامه داد: طبق برنامه ششم توسعه باید ۳۰ درصد بار کشور از طریق خط آهن جابجا میشد که در زمان حاضر کمتر از ۱۰ درصد است. خودشان میگویند ۱۱ درصد است اما ما آمار رسمی داریم که زیر ۱۰ درصد است.
براساس این گزارش تقویت، توسعه و سرمایه گذاری در بخش ریلی بسیار ضروری است چراكه بخش عمده ای از ترانزیت کشور در این بخش قرار دارد.
اینقدر خودتحقیر نباشیم
ویزا برای کویتی ها و قطری ها بردارید
قطر سریع سیر و باری داشته باشیم
مثلا هزینه ثبت نام کنکور دکتری کنیم ۴۰۰ هزار تومان وبعد یه ثبت نامبا تاخیر هم بذاریم یه باج بگیریم ۶۲۸ هزار تومن
یا روقبض مخابرات هزینه الکی بزاریم
ولی از نهادهای مفت خور نگیریم یا تعطیل نکنیم