شاعر خوزستانی گفت: کشور و استان نیاز به یک جریان شعری تازه پس از دهه ۷۰ دارد و برای ادبیات ما حیاتی است.

سروش نزاهی شاعر خوزستانی می‌گوید که یک بررسی اجمالی نشان می‌دهد وضعیت شعری در کشور و خوزستان خصوصا در جریان شعر سپید پیشگام است.

او که از ابتدای دهه ۹۰ فعالیت حرفه‌ای خود را در حوزه ادبیات، از جمله «شعر سپید» شروع کرده یکی از راه‌های برون رفت، از بن‌بست در ادبیات امروز را خروج از کلیشه‌ها و پرداختن به خلاقیت، استعداد‌ها و جریانات نوظهور ادبیات امروز دانست که به نظر می‌رسد برای بهبود اوضاع کنونی، باید به‌دنبال مولفه‌ها و روش‌های نوین و مدرن ادبی باشیم.

آقای نزاهی دنیای بدون شعر را برای خود و تمامی علاقمندان و هنرمندان در این حوزه بی‌روح و خالی از احساسات عنوان کرد و گفت: هر حال هر انسانی با توجه به حوزه‌ی استعداد و توانایی‌های فرهنگی و اجتماعی‌اش نیاز‌های روحی منحصر به فرد خود را دارد که پاسخگویی به آن‌ها شرط حیات روح آدمی است.

این شاعر خوزستان ادامه داد: با نهایت احترام به همه شاعران کلاسیک‌سرا و فرهیخته در سراسر کشور؛ به نظر می‌رسد ما در سایر قالب‌های ادبی دچار کلیشه و تکرار شده‌ایم چرا که در فرم ثابت و قابل پیش بینی هم دست مخاطب برا عرضه‌ی اثر بسته است هم امکان فعالیت خلاقانه محدودیت دارد به علاوه در طول تاریخ ادبیات ما بزرگانی را داشتیم که بالاترین سطح در این قالب‌ها را ارائه دادند پس ما باید پس از حدود یک قرن از انقلاب ادبی (جریان شعر نو) در کشورمان به فکر تکمیل بخش‌های دیگر از این پازل ادبی باشیم به علاوه شعر سپید نگاه به روز و مدرنی به زبان، فرم و ایدئولوژی شاعرانه دارد که با روزگار ما و فلسفه‌ی هنر امروز ادغام فراتری دارد.

سروش نزاهی با بیان اینکه یک مجموعه قالب شعر سپید آماده چاپ دارد گفت: به شاعران جوان و استعداد‌های نوظهور کشور توصیه به مطالعه و حضور جدی در انجمن‌های ادبی دارم. کسب تجربه جزء با زیاد نوشتن و زیاد خواندن و علی‌الخصوص نقدپذیری به دست نمی‌آید.

او وجود نشریات و تاثیر رسانه‌ها بر میزان کیفیت شعر و جلسات شعر را موجب انگیزه و رشد نویسندگان، هنرمندان به ویژه شاعران جوان می‌داند که در جهان ارتباطات امروزی و تاثیر فضای مجازی در  کیفیت فراخوان‌های برگزاری جلسات ادبی غیر قابل اغماض است و قطعا هر چه  انجمن‌های شعر از لحاظ کیفی موفق‌تر باشند چه در سرایش و چه در معرفی استعداد‌های جوان به جامعه این موفقیت تسری پیدا می‌کند.

نزاهی می‌گوید که در طول تاریخ ادبیات شهر‌های مختلف کشور به میزان معرفی شاعران با استعداد به جامعه‌ی ادبی در هنر ملی سهم خود را ایفا کردند، اما در خصوص جریان شعر آزاد واقعا دور از انصاف است که به تاثیر خوزستان در رشد شعر آزاد کشور خصوصا در دهه ۶۰ و ۷۰ اشاره نکنیم کما اینکه به اعتقاد بنده اگر امروز  آثار شاعران کشور را  مورد بررسی و مقایسه اجمالی قرار دهیم متوجه خواهیم شد خوزستان پرچم دار کشور است.

خوزستان و جنوب در شعر آزاد پرچم دار کشور است

او یادآور شد که بدون اغراق خوزستان و جنوب در شعر آزاد پرچم دار کشور است چه در نسل امروز و چه در نسل پیشین شعر خوزستان در بحث زبانی‌لحن منحصر به فرد خود را دارد که برای اهالی ادب قابل تشخیص است امید آنکه با بهبود امکانات و تخصیص تریبون به کشف استعداد‌های جوان استان کمک شود.

البته به نظر می‌رسد یکی از موانع  فعالیت پویا برای جوانان و دانشجویان در ادبیات روزگار ما تاکید بر نگاه ثابت و کلاسیک در آموز‌های ادبی در اماکن آموزشی به ویژه دانشگاه‌های سراسر کشور است که به جد با نگاه و اعتنا به شعر امروز نیاز به تجدید نظر دارد به علاوه هزینه‌های اجتماعی فعالیت ادبی به خصوص چاپ و انتشار بالای کتاب به خصوص کسب مجوز در این معضل قابل اشاره و محل بحث است.

برای شکوفایی شعر امروز باید به استعداد‌های نسل  امروز بیشتر بها داد چه در ارائه‌ی فرصت‌های اجتماعی چه در چاپ و انتشار آثار جوانان، اما در کنار این عزت نفس، خود اتکایی و شناخت تاریخ ادبیات در جهت جریان سازی با مولفه‌های متفاوت و به روز از اهم نیاز‌ها هستند.

این شاعر خوزستانی در خصوص ضعف و سستی در عمده شعر‌های امروز جوانان گفت: نسل امروز در تلاش است کل عمر ادبی خود را وقف تکرار و شبیه سازی با بزرگان ادبیات کند و این هرگز به پوست اندازی و تغییر نسل ادبیات کمکی نخواهد کرد چرا که حافظ و سعدی دوم با تمام درخشش‌ها یک بلیط فروخته شده هستند که دیدن این نمایش چیزی جز تکرار نیست.

البته انتخاب الگوی مناسب در جهت انتخاب سبک و زبانی که با استعداد جوانان سنخیت داشته باشد علاوه بر اینکه بلامانع است بلکه جهت رشد حیاتی به نظر می‌رسد. پیشنهاد می‌شود نسل جوان پس مدتی از گذشت فعالیت ادبی خود در باب زبان و سبک به استقلال با امضای منحصر به فرد خود اقدام کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار