این تصمیم اقدام به منظور سرعتبخشی به انجام عملیات تخلیه و بارگیری و نیز افزایش تردد کشتیها به بنادر روسیه بوده تا بتوان همزمان با استفاده بیشتر از ظرفیتهای ناوگان کشتیرانی دریای خزر، حمل کالاهای صادراتی و ترانزیتی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را افزایش داد. پیشبینی میشود سرعت کشتیها، سرعت سفر و سرعت تخلیه و بارگیری افزایش پیدا کرده و کالاهای بیشتری به مقاصد روسیه حمل شود.
با وجود تلاشهای کشتیرانی ملی برای تنوع بخشی به بنادر پذیرنده بار صادراتی ایران، یکی از مسائل مهم در کانال ولگا عدم لایروبی و پایین آمدن سطح آب کانال است که به همین دلیل کشتیها مجبور هستند با آبخور 3.7 متر در این کانال تردد کنند.
مسئلهای که باعث میشود تا کشتیها تنها با 70 درصد ظرفیت بارگیری کنند. از این رو لایروبی کانال مذکور و رساندن آبخور آن به 4.5 متر برای تردد کشتیها با ظرفیت کامل بسیار ضروری است.