مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت: واردات ۳ میلیون تُن گندم برای تامین نیاز‌های داخلی از طریق بندر امام خمینی (ره) تا پایان سال ۱۴۰۱ هدف گذاری شده است.

امید جهان نژادیان  می‌گوید: تاکنون یک میلیون و ۷۵۰ هزار تُن گندم توسط ۲۸ فروند کشتی اقیانوس پیما از کشور‌های اوکراین، روسیه، صربستان و آرژانتین از طریق بندر امام خمینی (ره) وارد و به سایر نقاط حمل شده است.

به  گفته او، همه گندم وارداتی توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران وابسته به وزارت جهادکشاورزی سفارش و خریداری شده است.

 مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان ادامه داد: هم اکنون پنج فروند کشتی حامل گندم به ظرفیت ۳۵۰ هزار تُن در لنگرگاه بندر امام خمینی(ره) در انتظار پهلودهی در اسکله غلات این مجتمع بندری هستند که به محض حل مشکلات ارزی و اسنادی، این کشتی‌‎ها در اسکله "فله بار" بندرگاه پهلو خواهند گرفت.

آقای جهان نژادیان گفت: هم اکنون ۲۰۰ هزار تُن گندم در این بندرگاه با استفاده از کامیون و قطار باری در حال حمل به سایر نقاط کشورهستند.

او ادامه داد: با وجود مناقشه نظامی روسیه و اوکراین به عنوان کشور‌های عمده تولید غلات و نوسانات قیمت جهانی آن، مشکلی برای تداوم واردات گندم مورد نیاز کشور تا سقف تعیین شده وجود ندارد.

شرکت بازرگانی دولتی ایران وارده کننده انحصاری غلات (گندم، شکر، روغن خوراکی و برنج) به کشور است.

حدود ۸۰درصد حجم کالا‌های اساسی (نهاده‌های دامی و غلات) مورد نیاز کشور از طریق بندر امام خمینی (ره) در ۱۲۰کیلومتری جنوب اهواز وارد می‌شود.

واردات غلات به کشور به خصوص گندم در ۲ سال اخیر به علت خشکسالی شدید و کاهش محصولات اساسی به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

در نیمه نخست امسال حدود ۸.۶ میلیون تُن کالای اساسی از طریق بندر امام خمینی (ره) وارد کشور شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.