تا به امروز در ارتباط با تصادفات رخ داده در جاده های کشور و عوامل موثر بر این اتفاقات مطالب زیادی منتشر شده و خوانده اید اما لازم است بدانید علاوه بر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی؛ نوع خودرو و استانداردهای آن هم بسیار مهم است! پس نوبتی هم باشد نوبت می رسد به خودروسازان و استانداردهای ساخت یک خودرو در کشور...! بیایید جزئی تر به این موضوع نگاه کنیم، برای مثال وقتی یک تصادف اتفاق افتاد یک چیزی باید از راننده یا سرنشینان محافظت کند یعنی باید ستونها، استحکامات و پلتفرمی که دراین وسیله به کار برده شده، به گونهای عمل کند که پناهی برای سرنشینان باشد یا کمربند ایمنی باید بموقع قفل شود که شدت برخورد سرنشینان را بتوان کنترل کرد.
متاسفانه این نکات مهم که در حفظ جان انسان ها بسیار اهمیت دارد؛ مورد غفلت خودروسازان و سازمان استاندارد کشور قرار گرفته است؛ طبق نظر کارشناسان در خودروهای داخلی، خود خودرو عامل شدت تخریب یا جراحات است. در خودروهای داخلی وقتی راننده ترمز میکند خط ترمز خودرو چندین متر کشیده میشود. در این حالت دیگر خودرو در اختیار راننده نیست و خودرو به هر جایی ممکن است بخورد یا ترمز ABS درست عمل نمیکند یا کیسه هوایی که در زمان حادثه اگر درست عمل کند، جان پناهی برای راننده میشود، عملا عمل نمیکند.
در همین راستا، سردار هادیانفر رئیس پلیس راهور فراجا در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان می گوید: در تصادفات هرچه بررسی و تحلیل کردیم دیدیم واقعا بحث ناایمنی خودروهاست؛ خودروهای داخلی اصلا ایمن نیستند. در خودروی داخلی ماشینها آتش میگیرند و منفجر میشوند؛ چرا؟ چون باک بنزین ناایمن است. همه میدانند که در همه خودروهای دنیا باک وجود دارد، اما هیچ وقت عامل انفجار نمیشود. اما چرا در ماشینهای داخلی ما باک منفجر میشود؟ چون در قطر آلیاژ باک دست برده اند و آن را کاهش داده اند یا حتی در مواردی پلتفرم را تغییر داده اند.
این مسئله آنقدر برای تمامی اقشار جامعه مهم است که حتی مخبر معاون اول رئیس جمهور هم نسبت به آن واکنش نشان داد، او اعلام کرد که سازمانی به اندازه سازمان ملی استاندارد در کشور نداریم که تا این حد، امانتهای حیاتی در دست داشته باشد. مثل جان مردم، مال مردم، وسایل مردم، خوراک و پوشش مردم. اگر غذایی خدای ناکرده ناسالم باشد و کسی آسیب ببیند. وسیله برقی استاندارد نباشد. یا یک وسیله نقلیهای ایمن نباشد که ما متاسفانه دچار آن هستیم. همه اینها متوجه سازمان ملی استاندارد میشود. مسامحه، تساهل و تسامح در بحث استاندارد با جان و ایمنی و سلامت مردم در ارتباط است حق نداریم در این زمینه تساهل و تسامح داشته باشیم. اگر سازمان استاندارد اعمال قانون کند خیلی از مسائل جمع میشود.
تمام این صحبت ها بارها توسط بسیاری از مسئولان کشور تکرار و تکرار شده اما سازمان استاندارد کماکان بی تجهی را سرلوحه کار خود قرار داده و قصد ندارد اقدامی درخور انجام دهد؛ به تازگی با سردار حسینی جانشین رئیس پلیس راهور فراجا که صحبت می کردم، در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اهمیت حفظ جان انسانها، نسبت به هر موضوع دیگری در جهان، مقدمتر و قابل توجهتر است، آیا با وجود همه موضوعات مختلفی که در دنیای پیرامون ما وجود دارد میتوانیم موضوعی با ارزشتر از جان انسانها پیدا کنیم، آیا در مقایسه بین حمایت از تولید داخلی و حفظ جان انسانها، می توان اولویت و اهمیت را به حمایت از تولید داخلی داد؟
وی با اشاره به اینکه نمیتوانیم به بهانه حمایت از تولید داخلی، نسبت به جان آدمها بیتفاوت باشیم اظهار کرد: سخنگوی خودروسازان بر اساس کدام تفکر و منطق و با چه دیدگاهی، بدون هیچ ملاحظهای، صحبتهایی میکند که از هیچ پشتوانه تخصصی و کارشناسی بهره مند نیست. اگر پلیس ایران، از کیفیت تولیدات خودروسازان انتقاد نکند، پلیس از کره مریخ بیاید و بگوید کیفیت خودروهای شما ضعیف است و به وسیله آنها، جان انسانها را به خطر انداختهاید؟!
جالب است؛ صحبت های معاون سازمان استاندارد را می گویم! او معتقد است که کیفیت یکی از دغدغه های اصلی در سازمان ملی استاندارد است و در هیچ دوره ای مثل این دوره دغدغه در کیفیت نبوده و در سال های قبل کیفیت فدای مصلحت های باندی و رانتی شده است همچنین اولویت ما در کیفیت رضایت مردم است. کالای بی کیفیت خط قرمز سازمان استاندارد است! آنطور که این مسئول صحبت می کند اصلا انگار نه انگار که نسبت به عملکرد این سازمان انتقادهایی وجود دارد! به جز سردار هاديانفر، نمايندگان مجلس نيز از كيفيت خودروهاي توليد داخل انتقادات فراوانی داشته و عملكرد خودروسازان را شبيه مافيايي ميدانند كه با گره زدن منافع خود با منافع برخی تصميمگيران بر گرده ملت سوار شده و صدای خرد شدن استخوانهای مردم در اين هياهوی كاذب را نمی شنود.
افزون بر این، وزارت صمت اعلام کرده که در حال افزایش کیفیت خودرو است اما پلیس راهور فراجا معتقد است که تمام اینها داستان سرایی و ادعایی بیش نیست، هیچ اتفاقی نیفتاده و رانت و مافیا همچنان با قوت کار خود را پیش میبرد و به کسی پاسخگو نیست و همچنان شاهد مشکلات کیسه هوا در خودروها هستیم؛ همچنین تداوم این وضعیت در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی (یکشنبه ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۰) در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی گفتند: "ما در برخی از محصولات داخلی متأسّفانه شاهد این هستیم که به کیفیّت توجّه نمیشود؛ این خیلی بد است. این همه حمایت در این سالها از صنعت خودرو در کشور شده، امّا کیفیّت خودرو خوب نیست، مردم ناراضیاند، درست هم میگویند، حق با مردم است.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که از لحاظ سودآوری، خودروسازی ایران جزو خودروسازان برتر دنیاست، ولی از لحاظ تنوع و کیفیت جزو آخرینها هستیم؛ کوتاه بود و قابل تامل....! بهتر نیست مسئولان به جای منافع شخصی یا هر چیز دیگری، در نگاه اول جان مردم را اولویت خود قرار دهند؟ آیا قرار است با این بی توجهی و ارائه گزارش های بی نتیجه و افزایش آمار تصادفات به کار خود همچنان ادامه دهید؟
به قول تعدادی از نمایندگان مجلس: ما در این صنعت نسبت به دنیا عقب هستیم و خودروسازان با جان مردم بازی می کنند...
اگه دولت درک درستی داشته باشه باید این دو بنجل سازی را با موشک های سجیل از روی زمین محو کند تا کشور پیشرفت کند و مردم رنگ آرامش را ببینند
ایران خودرو همینطور
از طرفی خدمات خوبی ندارن
نه مسئولین مقصر اند و نه مجلس،و نه خودروسازها.
فقط مافیا. آه مافیا !!!مافیا !!!!
از اولش به اسم تولید داخل فقط دنبال پر کردن جیب شخصی بودند بدترین گناه ممکنه مردم زور کنی از لگن داخلی بخرند
کارگران هم تو گناه حق الناس شریک نمیشوند بعدا میرن تو نماینده مثلا سوزوکی در ایران خودرو مونتاژ میکنن
بجز منهدم کردن این ساختار اونم با واردات بی قید و شرط تعرفه پائین هیچ راهی نیست
وقتی درستی راستی و صداقت هست چرا دزدی به خاطر پول
خدا یش به نظرتون اسیب به یک کودک رو میشه با میلیارد ها جبران کرد
البته این چشم پوشی و ندیدن ها در خودروسازی نیست در خیلی مسائل است در گران فروشی ها در احتکار ها در ساخت قطعات و.....
و این میشه ایران امروز مردم از وضعیت اقتصادی و تورم و نبود خودرو با کیفیت و آلودگی هوا و...
یعنی خودرو سازان به تنهایی سهم زیادی در ایجاد تنش و درگیری های روزمره ناشی از ترافیک و آلودگی و افزایش قیمت ها و ... ایفا کردند.