درحال حاضر در فصل سرما و بارندگی هستیم برطرف شدن خرابی‌های آسفالت و بهسازی آن می‌تواند در جلوگیری از تجمع آب‌های سطحی در معابر تاثیرگذار باشد.

با آغاز به کار مدیریت شهری دوره ششم، پروژه‌ها و موضوعات مختلفی به عنوان یک پرونده مهم و جدی در دستور کار بهشت نشینان قرار گرفت. مسائلی، چون حمل و نقل، مسکن، معضلات اجتماعی، پروژه‌های کلان عمرانی و ... از جمله موضوعاتی است که شهرداری تهران تاکید ویژه‌ای بر روی آن دارد.

در کنار این موضوعات، یکی از کلان پروژه‌های شهرداری، بحث آسفالت معابر و بزرگراه‌های تهران است. این مسئله از جمله مواردی است که شهروندان پایتخت توجه متفاوتی به آن دارند و مادامی که از منزل خود خارج می‌شوند و یا از معابر عبور می‌کنند به بهبود رفت و آمد و نبود دست انداز در کوچه نگاه ویژه‌ای می‌کنند.

////

لازم به ذکر است که شورای شهر تهران سال گذشته بعد از اجرای «طرح رصد»، طرحی که به منزله بررسی جزو به جزو مشکلات محلات و مناطق پایتخت بود، تاکید زیادی به موضوع به‌سازی آسفالت و بهبود در عبور و مرور معابر داشت چراکه مردم در محلات به این مهم اشاره کرده بودند.

شهر تهران ۷۳۰ کیلومتر مربع مساحت دارد که ۱۱۰ کیلومتر آن شبکه بزرگراهی و خیابان‌های اصلی و فرعی هستند و ۱۱ کیلومتر دیگر آن که ۱۰ درصد از شبکه بزرگراهی کشور را تشکیل می‌دهد نیازمند بهسازی و روکش آسفالت هستند، همچنین باید به نکته اشاره کرد تهران سالانه نیازمند به ۲ میلیون آسفالت است.

////

باتوجه به اهمیت ویژه‎‌ای که شهرداری تهران در این دوره برای به‌سازی و روکش آسفالت قائل شده است، «طرح خدمت» به اجرا درآمد طرحی که فقط در ۱۱ هفته فرآیندی را رقم زد که در سال‌های اخیر اقدامی بی‌سابقه بود. در همین رابطه سیدمحمد فیاض مدیرکل اداره هماهنگی فنی و عمرانی سازمان‌ها و مناطق شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: از ابتدای شهریورماه در ۱۱ هفته براساس بخشنامه شهردار تهران، عملیات آسفالت ریزی را به صورت هفتگی در دو منطقه با استفاده کل اکیپ‌هایی که داشتیم، انجام دادیم.

وی در ادامه با اشاره به جزئیات «طرح خدمت»، بیان کرد که ۱۵۰۱ اکیپ در طی ۷۷ شبانه‌روز در تهران کار کردند و ۱۸۲۲ بازدید ناظران کیفی صورت گرفته و ۱۲۵۵ معبر به‌سازی شده است که متراژ این معابر ۱.۲۲۶.۳۹۶ مترمربع محسوب می‌شود.

فیاض با اشاره به اینکه ۱۸۶ هزار تن آسفالت معادل ۱۲۴۰۰ بار کامیون برای اجرای طرح مورد استفاده قرار گرفت، افزود: در طول یک هفته اجرای «طرح خدمت» معادل ۳۵ درصد آسفالت ۱۴۰۰ فقط در یک منطقه و معادل ۴۵ درصد آسفالت ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱، عملیات آسفالت‌ریزی صورت گرفت.

////

حال که شهرداری تهران اهمیت زیادی برای به‌سازی معابر قائل شده و عملیات آسفالت‌سازی به طور جد به اجرا درآمده است، افزایش میزان تولید آسفالت نیز باید در دستور کار قرار داده شود تا میزان نیازی که مساحت تهران به آسفالت و به‌سازی دارد، تامین شود.

درحال حاضر شهرداری تهران ۴ کارخانه آسفالت سازی با ظرفیت بالایی را در اختیار دارد و بناست به منظور افزایش میزان تولید آسفالت کارخانه‌های دیگری به مجموعه کارخانه‌‎های موجود اضافه شود. در همین رابطه عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه موضوع آسفالت را در این دوره به طور جدی پیگیری کردیم، می‌گوید: بناست شهرداری دو کارخانه آسفالت را خریداری کند تا سال آینده ظرفیت تولید آسفالت در شهر تهران بیشتر شود.

وی افزود: حدود ۶۰۰ میلیارد تومان امسال برای تولید آسفالت هزینه کرده‌ایم، حدود ۶۵۰ میلیارد تومان هم برای پخش آسفالت هزینه شده است. در مجموع هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در کل مناطق ۲۲ گانه برای آسفالت هزینه شده است.

////

همچنین مهدی آبشاری معاون اجرایی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران با اشاره افزایش حجم تولیدات آسفالت در سال جاری، می‌گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۲۰ هزار تن آسفالت تولید و در شبکه‌های بزرگراهی تهران مورد استفاده قرار گرفته است که این میزان نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته است و تاکنون ۴۶۰ هزار تن آسفالت تولید شده است.

وی با بیان اینکه در ۸ ماه گذشته بیشترین حجم آسفالت در منطقه ۴ مورد استفاده قرار گرفته است، ادامه داد: در ۸ ماه گذشته ۴۱ هزار کامیون به کارخانه‌های آسفالت تردد داشته اند.

آنگونه که سازمان مهندسی و عمران شهر تهران اعلام کرده است؛ هزینه تولید هر تن آسفالت حدود یک میلیون و ۵۰ هزار تومان، هزینه اجرای آسفالت ریزی که طی قرارداد با پیمانکار است عددی معادل همین رقم است. برای بیش از ۶۰۰ هزار تن آسفالتی که در سال جاری مورد استفاده قرار گرفته، بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان هزینه تولید و اجرای آن شده است.

این سازمان جزئیات نحوه اختصاص آسفالت به محلات را اینطور عنوان کرد که اختصاص میزان آسفالت به هر منطقه مکانیز خاصی دارد. با کمک استاندارد PCI که شاخص وضعیت روسازی معبر است بررسی لازم را انجام می‌دهند که در سطوح بزرگراهی، سازمان مشاور برای بررسی میزان خرابی ورود می‌کند و سازمان مهندسی و عمران شهر تهران آن را اجرا می‌کند.

براساس آنچه که سازمان مهندسی و عمران شهر تهران اعلام کرده، مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، وضعیت معابر و درصد خرابی را به سازمان مهندسی اعلام و اولویت بندی می‌شود. نگاه این سازمان در این دوره آسفالت ریزی به سمت مناطقی بوده که کمترین میزان نگهداشت را در سال‌های اخیر داشتند.

مطابق آنچه که سازمان مهندسی و عمران شهر تهران اطلاع رسانی کرد، مناطق جنوبی مانند؛ ۱۷، ۲۰، ۱۱ درصد زیادی آسفالت را دریافت کردند.

////

به دنبال اهمیت موضوع به‌سازی روکش آسفالت معابر پایتخت و افزایش میزان تولیدات کارخانه‌های آسفالت سازی، اصحاب‌رسانه هفتم آذرماه، بازدیدی از ۳ کارخانه آسفالت سازی شهرداری تهران داشتند، در این بازدید ضمن حضور در مقر تولید آسفالت شهر تهران از اتاق کنترل و آزمایشگاهی که برای بررسی کارشناسی و دقیق فرآیند تولید آسفالت است، دیدن کردند.

معاون اجرایی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران درحاشیه این برنامه با حضور در جمع خبرنگاران، با اشاره به جزئیات کارخانه‌های آسفالت سازی شهرداری بیان کرد:  سه کارخانه آسفالت ریزی شهر تهران از جمله کارخانه‌های شماره ۶، ۷ و ۹ در منطقه شادآباد قرار دارد و یک کارخانه آسفالت ریزی نیز در منطقه شهریار واقع شده است.

مهدی آبشاری ادامه داد: کارخانه آسفالت سازی ششم در حال تولید آسفالت ساخت ایران، کارخانه شماره ۹ در حالت ساخت آسفالت سوئیسی و کارخانه‌های شماره ۷ و ۸ در حال آسفالت سازی ایتالیایی هستند.

وی با اشاره به اینکه تهران وظیفه نگهداشت و سرویس دهی در حوزه شبکه بزرگراهی معابر را برعهده دارد، اضافه کرد: بر همین اساس است که آسفالت چهار کارخانه فعال در شهر تهران برای روکش شبکه بزرگراهی ایجاد شده است.

معاون اجرایی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران با بیان اینکه قرار بر این شده تا ۲ کارخانه جدید به ظرفیت تولید آسفالت تهران اضافه شود که یک مورد آن در شرق تهران و دیگری در منطقه غرب است، گفت:کارخانه شماره ۶ ظرفیت تولید ۱۶۰ تن آسفالت در ساعت، کارخانه شماره ۹ ظرفیت تولید ۲۴۰ تن آسفالت در ساعت، کارخانه شماره ۷ ظرفیت تولید ۲۰۰ تن آسفالت در ساعت و کارخانه شماره ۸ نیز ظرفیت تولید روزانه ۲۰۰ تن آسفالت را دارد و در مجموع روزانه ۴ هزار تن آسفالت در شهر تهران تولید می‌شود.

////

ارائه خدمات آن هم خدماتی از جنس موضوعاتی که شهروندان به عینه می‌توانند اثرش را ببینند قطعا در افزایش رضایتمندی از مدیریت شهری اثرگذار است. درحال حاضر در فصل سرما و بارندگی هستیم برطرف شدن خرابی‌های آسفالت و به‌سازی آن می‌تواند در جلوگیری از تجمع آب‌های سطحی در معابر تاثیرگذار باشد.

گزارش از نوشین نثاری

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زنجان
۰۷:۵۶ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
منطقه یک زنجان به شدت نیاز به ترمیم و پر کردن چاله های خیابان دارد مخصوصا منطقه گاوازنگ .جالبه همه جای زنجان تقریبا آسفالت شد به جز منطقه یک و خیابان های منتهی به مجموعه گردشگری گاوازنگ که مسافران و خودروهای زیادی در آن در رفت و آمد هستند
Iran (Islamic Republic of)
ahwz
۰۱:۵۵ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
کلانشهر اهواز، مرکز بودجه مملکت اسفالت ندارد!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
بدون زیرسازی اقدام به آسفالت خیابان ها و جاده ها میشود که در اثر همین سهل انگاری عمر آسفالت ها کوتاه و خسارت سنگینی وارد میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۱۱ آذر ۱۴۰۱
تهران تهران تهران.
خسته شدیم از این اسم.
بابا بقیه جاها هم بخشی از ایرانه.
چرا به کهگیلویه و بویراحمد، توجه نمیشه که خداوکیلی در فتنه اخیر، برای نظام سنگ تموم گذاشتن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۱۱ آذر ۱۴۰۱
یه فکری هم به آسفالت شهر تبریز هم بکنید بینهایت گرفتار مسولين شهری بی کفایت شده و وضع اسفناکی داخل و ورودیهای شهر داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۱۱ آذر ۱۴۰۱
تمام این معضل را آب و فاضلاب با بی برنامه ریزی و خرابکاری و.........درست می کنند شهرداری آسفالت می کند آب فاضلاب دو روز بعد می کند نبود مدیریت وقانون
Iran (Islamic Republic of)
اصغر
۱۸:۴۵ ۱۱ آذر ۱۴۰۱
بنده تو منطقه 22 زندگی میکنم آسفالت سالم خیابان سروستان منتهی به اقاقیا تو منطقه 22 شهرداری کنده میخوادتعویض کنه آسفالت هیچ ايرادی نداره. شهرداری پول زیاد داره یا برنامه دیگه ای بین پیمانکار شهرداری هست!!؟ لطفا بازرسی پیگیری کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۷ ۱۲ آذر ۱۴۰۱
احسنت! دقیقا همینطور است. در خیلی از خیابان های تهران آسفالت های بی ایراد را که شاید با چند لکه گیری کوچک قابل ترمیم باشد و یا حتی نیاز به لکه گیری هم ندارد را کنده و مجدد آسفالت می کنند. توو این حنگ اقتصادی دشمن این چه کاری است آخه؟!
حالا اگه یه برادری میخواهد علاقه خود به رفاه مردم را نشان دهد این ساعات طرح ترافیک را یه کاری کند. نمی شه برای هر کاری تا ۱۸ غروب صبر کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۱۱ آذر ۱۴۰۱
قیر از خودتان هست، ماسه هم از خودتان هست، خیلی دارین شلوغش می کنید
Netherlands
ناشناس
۱۷:۱۴ ۱۱ آذر ۱۴۰۱
کاش دولت محترم و وزیر کشور یه بازدید از وضع اسفناک راههای ورودیهای (شهر تبریز) داشته باشند، که بیکفایتی مسولان شهری بخصوص شهرداری‌ها و الخصوص سازمان 137 که صرفا مشخصه ای از نام سازمان هست و عملا کارشون مفت خوریه و کل شهر و کوچه و خیابون رو تبدیل به بازار میوه و تره بار کردن و هر کسی هر جای دلش خواست میتونه حتی وسط خیابان هم میدون میوه و تره بار داشته باشه (قابل توجه تره باریهای کشور)...
احیانا شهر تره بار منبعد نام گذاری کنن برازنده تره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۱۱ آذر ۱۴۰۱
تفکر ساخت خیابان های پهن و عربض برای غلبه بر مشکل ترافیک غلط است ،این کار نه تنها به حل مشکل ترافیک نمیکند بلکه با بلعیدن فضای شهری هزینه های تعمیر و نگهداری این خیابان ها را بالا میبرد در ازوپا خیابان ها به این پهنی نیستند باید با فرهنگ سازی و دعوت مردم به استفاده درست از مسیرها برترافیک غلبه کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۱۱ آذر ۱۴۰۱
از قیمت گذاری مناقصات غیر کارشناسی که خودش باعث دزدی در کار میشه و رانت و زد و بند و رشوه گیری برای بردن‌این مناقصات توسط افراد ناکارامد باعث این مسائل هست که ۹۰٪کارها دست این افراد هست
مملکت حایی سالم درش هست؟؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۱۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۱
فساد در استفاده از پیمانکاران ضعیف و استفاده از مصالح غیر استاندارد سالیانه صدها میلیارد برای مرطبتین آن سود دهی دارد؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۱ آذر ۱۴۰۱
باشگاه خبرنگاران عزیز یکی از عوامل حیف و میل بیت المال همین شهرداری است. چرا باید زیرسازی خوب نکنند تا بعد مجبور بشن دوباره هزینه کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۱
تمام کوچه وخیابانهای جهرم پر از دست انداز و چاله و عجیب این که وقتی بعد از سالها کوچه یا خیابانی را آسفالت می کنند تازه بعد از یکی دوماه یادشان می اید باید لوله فاضل اب بکشند یا مخابرات و یا گاز .راستی چرا در چند سال قبل از اسفالت این کارها را نمی کنند نتیجه مسولان نالایق بی سواد و یا خائن به مردم وکشور
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۰:۰۴ ۱۱ آذر ۱۴۰۱
شهرداری اردبیل هرسال در خیابانها و کوچه های شهر با همکاری با پیمانکارهای خلافکار آسفالت بی کیفیت ریخته تا بتوانند هرسال پول به جیب بزنند. نه استانداری و نه هیچکس دیگری برخورد نمی کند!!!!!
Japan
ناشناس
۱۹:۴۶ ۱۱ آذر ۱۴۰۱
تمام آذربایجان این شکلیه تا یک مسوول بلندپایه میاد و میخاد از مسیری گذر کنه شبانه آسفالت میشه و بعدش تمام... بالاخره نفهمیدم از بی کفایتی مسولین شهریه یا استانی یا کشوری!!!؟ ؟؟؟
آخرین اخبار