همایش ملی تبارشناسی شخصیت کوچک جنگلی و نهضت جنگل امروز در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد.

آیت الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان امروز در همایش تبارشناسی شخصیت کوچک جنگلی و نهضت جنگل در تالار حکمت دانشگاه گیلان گفت: این روحانی بزرگ از تبار اسلام و از شاگردان و ادامه دهنده راه نهضت مشروطه بود.

او با بیان اینکه همه ابعاد زندگی و شخصیت میرزا به ویژه تبارشناسی و تاریخچه نهضت جنگل از اهمیت فراوانی برخوردار است، افزود: کوچک جنگلی یک روحانی اهل ریاضت بود که دغدغه دین و اسلام را داشت.

امام جمعه رشت با بیان اینکه روحانی بودن میرزا مغفول و مهجور مانده است، گفت: این مجاهد عظیم در حوزه ننشست بلکه به میدان آمد و در راه دفاع از اسلام به مبارزه پرداخت.

آیت الله فلاحتی تصریح کرد: میرزا در ۱۰۰ سال پیش نخستین مدل بسیج مردمی را شکل داد و با همراهی و قوای مردمی داشت در راه اعتلای اسلام و آزادی ملت ایران گام برداشت.

همایش ملی تبارشناسی شخصیت کوچک جنگلی

به گفته او، آن چیزی که نهضت جنگل را با شکست مواجه کرد، ۲ مقوله خیانت یاران و نفوذ دشمنان بود، در واقع خیانت و نفوذ موجب شد میرزا با آن همه عظمت و بزرگی در مظلومیت به سر ببرد و در نهایت شهید شود.

رضا ثقتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان هم در این همایش با تأکید بر لزوم معرفی شخصیت میرزا کوچک به ایران و جهان گفت: این همایش ریشه در قدمت نهضت جنگل دارد و باید در اقلیم و اطلس و جغرافیای گیلان محفوظ باشد و همه وظیفه داریم پژواک صدای میرزا کوچک و نهضتش را به اقصی نقاط ایران و جهان برسانیم.

او با بیان اینکه ۷۰ عنوان تولید فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در حاشیه کنگره رونمایی خواهد شد، افزود: هیچ نهادی متولی اصلی بازشناسی نهضت جنگل در کشور و استان نیست و امیدواریم خروجی این کنگره راه اندازی بنیاد دائمی میرزا کوچک باشد.

فرید نجفی، رئیس دانشگاه گیلان هم در این همایش گفت: ۸۵ مقاله و عنوان کتاب از سراسر کشور به دبیرخانه کنگره میرزا ارسال شد که پس از رأی هیئت داوران ۲۰ اثر به صورت سخنرانی ارائه خواهد شد.

او رونمایی از ۴۰ عنوان کتاب و نشریه تخصصی نهضت جنگل را از دیگر نتایج کنگره امسال اعلام کرد.

همایش تبارشناسی شخصیت کوچک جنگلی


بیشتر بخوانید


میرزا یونس استادسرایی معروف به میرزا کوچک خان در سال ۱۲۵۷ هجری شمسی در رشت به دنیا آمد و سال ۱۳۰۰ هجری شمسی در منطقه سیاه خانی در ارتفاعات ماسال به شهادت رسید.

۱۱ آذر ماه امسال یکصد و یکمین سالروز شهادت این مبارز و روحانی برجسته گیلانی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.