در چند ماه اخیر افزایش قیمت مواد غذایی و پروتئینی موجب شده تا سرانه مصرف انواع ماهی در خانوارها کاهش یابد.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال ۵۲۰۰ تن ماهی سردآبی، ۲۱۰۰ تن ماهی گرمابی، ۲۵ تن گوشت ماهی خاویار و ۲۶ کیلو خاویار در استان تولید شده است. همچنین ۶.۵ میلیون قطعه ماهیان زینتی، ۱۱۰ هزار شاخه گیاهان آبزی در ۲ مرکز و ۱۲۱ هزار نخ زالو در ۳ مرکز تولید شده است.

او افزود: تعداد مزارع و مراکز پرورش آبزیان این استان حدود ۱۶۰۰ واحد است که برای ۱۱۳۵ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: سال گذشته سرانه مصرف ماهی ۶.۸ کیلوگرم بوده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این رقم به ۷.۲ کیلوگرم برسد.

افزایش ۶۵ درصدی قیمت خوراک ماهی

طاهرپور هزینه خوراک ماهی، هزینه‌های حمل و نقل، هزینه کارگر، هزینه برق و آب را از جمله دلایل افزایش قیمت ماهی دانست و بیان کرد: به عنوان مثال قیمت ماهی قزل الا از کیلویی ۵۵ هزار تومان اکنون به کیلویی ۷۵ هزار تومان از تولیدکنندگان ماهی خریداری شده و این رقم افزایش ۴۵ درصدی قیمت ماهی را نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. همچنین قیمت این ماهی در بازار اکنون ۸۵ هزار تومان است. از طرفی بیشترین افزایش قیمت در خوراک ماهی بوده که موضوع قیمت‌گذاری در حوزه اختیارات بخش شیلات نیست؛ بنابراین کارخانجات خوراک دام بر اساس نرخ مصوب ناگزیر تغییراتی در قیمت خوراک ماهی داشتند. قیمت خوراک ماهی از ۲۲ هزار تومان، در امسال به ۳۶ هزار تومان رسیده که این رقم ۶۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش را نشان می‌دهد.

افزایش قیمت ماهی، کاهش قدرت خرید مردم و فقدان فرهنگ آبزی مصرفی از جمله مهم‌ترین عوامل کاهش خرید ماهی است. 


او افزایش قیمت ماهی، کاهش قدرت خرید مردم و فقدان فرهنگ آبزی مصرفی را از جمله مهم‌ترین عوامل کاهش خرید ماهی توسط مردم دانست و تصریح کرد: مهم‌ترین مسئله در حوزه شیلات فرهنگ سازی است. همچنین بسیاری از خانواده‌ها به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب ابتدا اولویت‌های اصلی خود از جمله گوشت قرمز و مرغ را تهیه می‌کنند. بر این اساس قیمت ماهی نسبت به هزینه‌های تولید آن گران نیست. البته پایین بودن مصرف پایین ناشی از این است که خرید ماهی برای بسیاری از خانواده‌ها در اولویت نیست. پدر یک خانواده هنگام خرید مرغ و گوشت قرمز و ماهی قطعا اولویت را به گوشت قرمز و مرغ می‌دهد. قیمت ماهی گران است، اما این اختلاف و گپ قیمتی نسبت به گذشته بسیار کمتر است.

افزایش صادرات خاویار به اروپا

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص صادرات ماهی استان تاکید کرد: حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد تولید ماهی استان به سایر استان‌ها صادر می‌شود. ۲۵ کیلوگرم خاویار تولید شده به خارج از کشور صادر می‌شود و بازار‌های هدف نیز اروپا است. در سال گذشته ۲۵ کیلو خاویار و ۱۹ تن گوشت خاویار صادر شد که این روند تنها در ۹ ماهه امسال ۲۶ کیلو خاویار و ۲۵ تن گوشت خاویار تولید و صادر شده است. پیش‌بینی این است که تا پایان سال ۵۰ کیلو خاویار و ۵۰ تن گوشت ماهی خاویار تولید شود که تقریبا نسبت به سال گذشته دو برابر تولید را خواهیم داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.