پرستاری، شغل مقدسی است و خداوند، پرستاران را تکریم کرده اند و حضرت زینب(س) می توانند الگوی خوبی برای همه پرستاران باشند.

فاطمه محرمی، مدیر مرکز تخصصی اخلاقی و تربیت اسلامی دُرالصدف، به مناسب روز پرستار، در مورد الگوبرداری از حضرت زینب (س) و تکریم مقام پرستار از سوی خداوند متعال بیان کرد: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «یَا ابْنَ آدَمَ مَرِضْتُ فَلَم تَعُدْنِی» «ای فرزندِ آدم، بیمار شدم و از من عیادت نکردی.»، این آیه نشان می‌دهد که وقتی انسان بیمار شده، پروردگار با بنده اش همراه می‌شود و در این میان، پرستار نقش مهمی ایفا می‌کند. بنابراین، پرستاران باید سِمت قدسی خود را باور داشته باشند و باید قدر خود را بدانند. زیرا روایاتی هستند که اوج تکریم خداوند تبارک و تعالی درمورد پرستاران را نشان می‌دهند و حاکی از این هستند که پرستاری از بیمار بسیار ارزشمند است. از اینرو، پرستاران باید بدانند شغل مقدسی دارند و باید قدر خود را بدانند.

او گفت: همان طور که حضرت زینب (س) پرستار بودند و در واقعه کربلا، به صحابه و یاران خدمت کردند، پرستاران هم باید از حضرت زینب (س) الگوبرداری کنند. چون حضرت (س)، الگوی بزرگی برای پرستاران هستند و آن‌ها باید بدانند چه الگوی مقدسی دارند. 

این مدیر مرکز تخصصی اخلاقی و تربیت اسلامی ادامه داد: پرستاران باید یک رابطه و محرمیتی با حضرت زینب (س) به عنوان الگوی خود داشته باشند چراکه اگر ما بتوانیم در جامعه خود، رابطه بین فرد و معصوم را به وجود آوریم، بسیار کمک کننده است و بدون شک، قدرت و توانمندی یک پرستار با همه فشار‌ها و بار سنگینی که بر دوش دارد، با این رابطه بیشتر می‌شود و می‌تواند با توان بیشتری حرکت کند.

محرمی با اشاره به این که هر فردی می‌تواند در خانه خود یک پرستار باشد، افزود: پرستاری انگیزه می‌خواهد و هر فردی می‌تواند در خانه، پرستار باشد و درواقع، ما الگو‌هایی داریم که به ما کمک می‌کنند تا با توسل و الگوگیری، خودمان را ارتقاء دهیم. 

او با اشاره به نقش مادر به عنوان پرستار بیان کرد: مادر، علاوه بر جایگاه مادری اش، هم جایگاه پرستاری و هم تربیتی دارد که در جایگاه مقام مادری، باید مولفه صبر و تحمل به وجود بیاید و صبوری زمانی حاصل می‌شود که انسان جایگاه خود را بشناسد و بداند که این جایگاه، چه هویت، مقام و ارزشی دارد. به همین دلیل، اگر ارزش آن، جا بیفتد در کنار آن، تحمل و صبر هم به وجود می‌آید.

به گفته این مدیر مرکز تخصصی اخلاقی و تربیت اسلامی، پرستار در حالی که وظیفه خود، یعنی پرستاری را انجام می‌دهد باید وظیفه خود در قبال خانواده که اجتماع هم همانند خانواده اش هستند را بداند و درواقع، اگر پرستار چنین دیدی داشته باشد و با صبر و تحملش، ارتباط خوبی با بیماران برقرار کند، می‌تواند به نجات یک انسان از بیماری کمک کند و به او هویت ببخشد. 

محرمی افزود: ایثار و فداکاری در فرهنگ ایرانی قوی است و با دین گره خورده است. بنابراین، وقتی معلم ما امام حسین (ع)، حضرت زینب (س) و حضرت فاطمه (س) است، نوع تربیت و فرهنگ ما کمک می‌کند که پرستار روحیه فداکاری داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار