مدیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: بازسازی گنبد یخدان میرفتاح نیازمند تأمین اعتبارات ملی و استانی است.

ابراهیم جلیلی گفت: یخدان میرفتاح در دوازدهم فروردین ماه سال ۹۸ به علت بارندگی شدید فرو ریخت و از همان سال اقدامات خوبی به منظور بازسازی این اثر تاریخی صورت گرفت.

او افزود: حصارکشی اطراف محوطه یخدان میرفتاح از سوی سازمان میراث فرهنگی، تهیه مستندنگاری وضع موجود و ثبت داشته‌های اثر تاریخی، خرید یک سری مصالح برای بازسازی اثر، تهیه طرح آسیب شناسی، رفع خطر و ایجاد اتاق نگهبانی و حفاظت و انجام مکاتبات متعدد برای تامین اعتبار از جمله اقدامات صورت گرفته به شمار می‌رود.

این مقام مسئول به آواربرداری، جداسازی الحاقات، تخریب پایه‌های فرسوده به عمق بیش از سه متر، ساخت قالب، خرید مصالح چوبی، زیرسازی و محوطه سازی، اجرای فونداسیون و کانال دفع رطوبت و استحکام بخشی اشاره کرد.

جلیلی تاکید کرد: از آنجا که پایه‌های بنا در قسمت یخدان در زیر خاک و منفی سطح زمین قرار دارند و از جنس گل، خشت، چینه و چوب بودند، کاملا پوسیده شده بودند بنابراین گذاشتن بنا روی پایه‌های پوسیده، کار اشتباهی بود.

او با بیان اینکه ما برای رفع این مشکل به صورت علمی و تخصصی ورود پیدا کردیم، گفت: تاکنون یک و نیم میلیارد تومان صرف بازسازی این اثر تاریخی شده است.

رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ملایر با اشاره به اینکه از اعتبارات استانی سال ۱۴۰۱، حدود ۵۰۰ میلیون تومان برای این کار پیش بینی شده، اما هنوز تخصیص نیافته است، افزود: نمایندگان مردم ملایر در مجلس، فرماندار و مدیر کل میراث فرهنگی استان، پیگیر تخصیص اعتبارات بیشتر در حدود ۸۰۰ میلیون تومان برای تکمیل روند بازسازی یخدان میرفتاح هستند.

جلیلی با بیان اینکه برآورد ما برای اجرای گنبد یخدان میرفتاح یک میلیارد تومان اعتبار است، گفت: به همین منظور در تلاش هستیم اعتبارات لازم برای تعمیر و تکمیل بنا، مطابق هزینه‌های لازم تخصیص یابد، تا بتوانیم در اسرع وقت بخش گنبد را اجرا کنیم.

او با بیان اینکه اگر اعتبارات لازم تخصیص یابد سال آینده گنبد «یخدان میرفتاح» اجرا می‌شود، گفت:< این اثر تاریخی علاوه بر حوضچه ها، دارای سه بخش اصلی شامل یخدان در طبقه زیرین به عمق شش متر، ساقه به طول چهار متر و گنبد بوده است، بخش‌های یخدان و ساقه بازسازی و آماده شده اند و فقط اجرای گنبد مانده که به محض تامین اعتبار انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.