به همت یک واحد فناورانه در تربت حیدریه برای نخستین بار در کشور دستگاه‌های آنالیزور‌ گاز‌های صنعتی ساخته شد.

احسان عظیمی راد عضو هیأت علمی دانشگاه تربت حیدریه گفت: این دستگاه یکی از دستگاه‌های اندازه گیری میزان گاز‌های مجاز در صنایع مختلف کشور است که بعد از دو سال تحقیق و پژوهش و راستای نیازی که یکی از صنایع کارخانجات آهک منطقه داشت به همت اساتید و دانشجویان دانشگاه تربت حیدریه ساخته شد.

او افزود: این دستگاه ۳مزیت بسیار مهم در صنعت کشور دارد در حوزه کشاورزی این دستگاه‌ها با آنالیز گازی که انجام میدهند به کارفرما در کاهش آلایندگی کارخانه، حفاظت از محیط زیست و کاهش آلایندگی کمک می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربت حیدریه ادامه داد: دومین مزیت استفاده از دستگاه آنالیزور گاز این است که میزان گاز اکسیژن موجود در محیط را اندازه گیری می‌کند و در واقع تولید درون قسمت دودکش را به کارفرما ارائه می‌دهد و بر اساس آن میزان گاز طبیعی تزریقی و تولید فرآیند احتراق در واقع تنظیم میشود و از جریمه‌های سنگین شرکت گاز و تعطیلی کارخانجات جلوگیری می‌کند و به این ترتیب مدیریت بهینه مصرف انرژی هم رقم می‌خورد.

عظیمی راد بیان کرد: سومین مزیت این دستگاه جلوگیری از فساد محصولات کشاورزی است، بسیاری از کشاورزان محصولات خودشان را در گلخانه ها، انبار‌ها و در سردخانه‌ها ذخیره می‌کنند و هر محصول کشاورزی گازی را در اطراف خود تولید می‌کند که اگر این گاز به میزان مجاز کنترل نشود می‌تواند باعث افت کیفیت و فساد محصول شود و لذا دستگاه آنالیزور گاز با نصب در محل مورد نظر به کشاورزان کمک می‌کنند که کاهش افت کیفیت محصول را شاهد باشند و مزایای ویژگی‌های مثبت و کیفیت محصول خود مدیریت کنند.

او تصریح کرد: این دستگاه در صنایع بسیار پیشرفته کشور مانند صنایع نفت و گاز، پالایشگاه ها، پتروشیمی ها، ادارات گاز، شرکت‌های تابعه نفت، صنایع برق و نیروگاه ها، آهک گچ، قند، کاشی و معادن زغالسنگ و در حوزه کشاورزی مجموعه ادارات جهاد کشاورزی، پژوهشکده ها، پژوهشگاه‌ها، انبار، سردخانه وگلخانه می‌توانند از این دستگاه استفاده کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربت حیدریه تأکید کرد: در حال حاضر این دستگاه وارداتی است و سالانه ارز قابل توجهی از کشور خارج می‌شود که با تولید آن در داخل با نصف قیمت کنونی از خروج ارز به شدت جلوگیری می‌شود.

عظیمی راد اظهار کرد: مشکل اساسی در حال حاضر بحث تجاری سازی این دستگاه است که متاسفانه این هزینه را نداریم و از مسولین و خیرین میخواهیم برای حمایت از این پروژه مهم که قطعا می‌تواند کشور را از وابستگی به محصولات خارجی مرتفع کند ورود کنند و کمک به تولید انبوه این محصول کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.