پاییز خشک و کم باران کرمانشاه در حال پایان است و این شرایط تاثیر بسزایی بر وضعیت ذخیره سدها گذاشته و اکنون بیش از نیمی از ظرفیت آنها خالی است.

فیروز دولتشائی مدیر کل هواشناسی استان کرمانشاه میانگین بارش‌های استان از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون را تنها ۳۳.۸ میلی‌متر اعلام کرده که نسبت به سال گذشته با بارش حدود ۵۴ میلی‌متری، ۳۷ درصد و نسبت به بارش ۸۸ میلیمتری بلندمدت ۶۱ درصد کمتر بوده است.

وی ادامه داد: در همین مدت در شهر کرمانشاه نیز حدود ۲۳ میلی‌متر بارش داشتیم که نسبت به سال گذشته با بارش ۴۷ میلی‌متری ۵۰ درصد و نسبت به بلندمدت با بارش ۷۹ میلی‌متری ۷۰ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه بیشترین بارش سطح استان در این مدت را نیز مربوط به پاوه به میزان ۸۰ میلی‌متر دانست و یادآور شد: حتی پاوه نیز نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد و نسبت به بلندمدت ۳۹ درصد کاهش بارش داشته است.

دولتشائی با بیان اینکه از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون در تمام ایستگاه‌های کرمانشاه کاهش بارندگی را داشته ایم، اظهار کرد: بیشترین کاهش مربوط به ماهیدشت به میزان ۸۷ درصد بوده است.

این میزان بارندگی یعنی رواناب و در نتیجه آورد چندانی برای سد‌های استان نداشته‌ایم، بگونه‌ای که وضعیت ذخیره سد‌های استان نسبت به ماه قبل تغییری نداشته و همچنان ۵۵ درصد ظرفیت سد‌های استان خالی است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه در حال حاضر تنها ۶۰۷ میلیون مترمکعب آب پشت ۱۲ سد مخزنی استان ذخیره است و بیش از ۷۴۰ میلیون مترمکعب از ظرفیت سد‌ها خالی است.

محمودرضا شهلایی درصد پرشدگی کنونی سد‌های استان را حدود ۴۵ درصد اعلام کرد و یادآور شد: اکنون ۵۵ درصد ظرفیت یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعبی سد‌های استان خالی است.

وی میزان ذخیره سد‌های استان در ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه) را ۶۶۲ میلیون مترمکعب دانست و خاطرنشان کرد: در این مدت آورد سد‌های استان نیز حدود ۷۰ میلیون مترمکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه ابراز امیدواری کرد آنطور که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد وضعیت بارش‌ها در فصل زمستان بهتر شده و به کمک ذخیره سد‌های استان بیاید و افزود: البته این بدان معنا نیست که کم بارشی پاییز جبران خواهد شد.

برچسب ها: خشکسالی ، ظرفیت سد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.