کارگاه آموزشی منطقه‌ای برنامه «پازک» (پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان) با محوریت پیشگیری از مصرف مواد ویژه زنان دارای همسر معتاد با حضور کارشناسان پیشگیری از اعتیاد ادارات کل بهزیستی پنج استان کشور به میزبانی کرمانشاه آغاز شد.

ماریت قازاریان رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت : افزایش آگاهی خانواده‌ها در پیشگیری از اعتیاد بسیار تاثیرگذار است.

 قازاریان اظهار کرد: برنامه پازک برای توانمندی‌سازی زنان و کودکان در حوزه پیشگیری از اعتیاد است که برنامه‌های مختلفی در قالب این طرح اجرایی می‌شود.

وی افزود: در زنان شیوع اعتیاد به مواد مخدر نسب به گذشته افزایش یافته و الگو و مدل مصرف نیز نسبت به جوامع سنتی تغییر کرده است.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: با توجه به نقش حساس زنان در خانواده به ویژه در تربیت فرزندان باید شیوه پیشگیری به مصرف مواد مخدر را آموزش و یاد گیرند.

وی ادامه داد: افزایش آگاهی و دانش زنان و نوجوانان برای پیشگیری از اعتیاد بسیار مهم است، اما در کنار دانش به سازوکار‌های عملیاتی نیز نیازمند هستیم.

قازاریان خاطر نشان کرد: برای گسترش برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در کشور به اعتبارات و پشتیبانی مناسب لازم است.

محمدی مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه اظهار کرد: در این کارگاه آموزشی سه روزه در مورد اعتیاد و مواد اعتیاد آور، زمینه گرایش و عدم گرایش به مواد اعتیادآور در میان همسران، پیشگیری از اعتیاد، آسیب‌ها و عوارض ناشی از مصرف مواد در میان همسران، پیشگیری از خشونت خانگی، ساختار‌های حمایتی برای پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های ناشی از آن در همسران و شیوه‌های گزارش دهی و مستندسازی بحث و گفتگو خواهد شد.

افزایش آمار اعتیاد در زنان

معاون پیشگیری بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به افزایش آمار اعتیاد در زنان، گفت: زنان در خطر جدی اعتیاد به مواد مخدر قرار دارند.

مسعود پایدار اظهار کرد: توزیع کنندگان مواد مخدر طی سال‌های اخیر سعی کرده‌اند زنان را تحت تأثیر قرار دهند و در ۱۰ سال گذشته گرایش زنان به مصرف مواد مخدر افزایش یافته است و بیش از ۵۰ درصد زنانی که به اعتیاد گرایش پیدا کرده‌اند در داخل خانواده‌ها به اعتیاد رو آورده‌اند.

وی افزود: برای جلوگیری از اعتیاد زنان و کودکان نیاز به یک برنامه هماهنگ و مدون در بین خانواده‌ها نیاز است.

معاون پیشگیری بهزیستی استان کرمانشاه تصریح کرد: این جلسه آموزشی پیشگیری از مصرف مواد ویژه زنان دارای همسر معتاد همراه با کارشناسان و تحلیل‌گران و مسئولان ۶ استان کشور طی سه روز در کرمانشاه برگزار می‌شود.

پیشگیری از اعتیاد یک اصل در خانواده

سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه گفت: پیشگیری از اعتیاد باید به عنوان یک اصل در خانواده قرار گیرد.

کیوان گل آوری اظهار کرد: اگر چه در جهان قوانین و مقررات، تفاهم نامه‌های بسیاری برای مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته است، اما به دلیل پیچیدگی موضوع موفق به حل مشکل اعتیاد نشده‌ایم.

وی افزود: پیشگیری از اعتیاد باید به عنوان یک اصل قرار گیرد، زیرا پیشگیری هزینه‌های به مراتب کمتری نسبت به درمان دارد.

سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه تصریح کرد: خانواده مهم‌ترین اصل و جایگاه برای مبارزه با اعتیاد و آگاهی بخشی به جوانان است و خانواده‌ها باید نظارت بیشتری روی نوجوانان و جوانان خود داشته باشند.

گل آوری بیان کرد: شیوع اعتیاد به مواد مخدر در بین زنان متأسفانه افزایش یافته و نیاز است به این موضوع بیشتر از گذشته توجه شود.

وی خاطر نشان کرد: در کارگاه سه روزه منطقه‌ای پیشگیری از اعتیاد در زنان و کودکان بیشتر با کارشناسان و صاحب نظران بحث و تبادل نظر خواهد شد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.