بزرگترین شرکت گاز روسیه اعلام کرد که عرضه گاز به مولداوی را کاهش نمی‌دهد اما این حق را برای خود محفوظ می‌داند.

شرکت گازپروم، غول انرژی روسیه، تصمیم پیشین خود برای کاهش عرضه گاز به مولداوی را پس گرفت، اما گفت که در صورت دریافت نکردن پرداخت‌های توافق شده از مولداوی، این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که در آینده جریان گاز را کاهش دهد یا متوقف کند.

به گزارش رویترز، هفته گذشته گازپروم روسیه اوکراین را متهم دانست که گازی که به مولداوی عرضه می‌شود را نگه می‌دارد، اوکراین این مسئله را رد کرد، اما گازپروم گفت از دوشنبه هفته جاری عرضه گاز را به مولداوی کاهش می‌دهد.

در تازه‌ترین بیانیه گازپروم گفت شرکت گاز مولداوی با نام مولداوگاز تمامی پرداخت‌های خود در ماه نوامبر را انجام داده است و حتی برای گازی که به نام شهروندان مولداوی خریداری شده بود، اما به اوکراین رسید هم پرداخت انجام شده است.

بااین حال گازپروم روسیه، مولداوی را متهم به نقض مکرر مقررات می‌داند و در بیانیه خود گفت: «این حق را برای خود محفوظ می‌دانیم که در صورت تکرار این نقض عرضه گاز را کاهش یا متوقف کنیم.»

رئیس شرکت مولداوگاز در این باره گفت: «هزینه پرداختی به گازپروم دو برابر شده و به ۴۲ میلیون دلار رسیده است، زیرا منطقه‌ای در مولداوی که سربازان روسی در آن ساکن هستند بیش از پیش گاز مصرف می‌کند.»

در حال حاضر کشور‌های اروپایی به دلیل تحریم‌های خودشان علیه روسیه از گاز و انرژی روسیه محروم شده‌اند، در حالیکه صادرات گاز روسیه به مولداوی تنها بخش کوچکی از گاز ترانزیت شده از طریق اوکراین را تشکیل می‌دهد، هر گونه تهدید به قطع باقی مانده گاز در حال صدور به اروپای غربی می‌تواند بازار‌های انرژی را در آستانه دچار تلاطم کند. دولت‌های اروپایی بر این باورند که اروپا برای تامین نیاز‌های گرمایشی و صنعتی در طول زمستان به گازی بیش از آنچه که ذخیره کرده نیاز دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار