معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: اینکه بتوانیم جمعیت پویایی از پلنگ ایرانی در جغرافیای شمال و شمال شرق استان اصفهان داشته باشیم، اتفاق ارزشمندی است.

حسین اکبری گفت:حوزه کویر در جغرافیای استان اصفهان، زیستگاه‌های بکر و مناسبی است و می‌تواند احتمال حضور گوشتخوار‌هایی بزرگ جثه مثل پلنگ ایرانی را در پی داشته باشد.

او یادآور شد:در پناهگاه‌های حیات وحش خارو در اردستان و کوه بزرگی در شهرستان نایین که هر دو از پناهگاه‌های حیات وحش نوپا هستند به لحاظ شاخص‌هایی مثل تنوع زیستگاه، شرایط تاریخی، توپوگرافی، امنیت، احیا طعمه‌ها و منابع آبی همچنین نمایه‌های حضوری که یک طعمه خوار دارد، مانند وجودلاشه‌ها و ردپا‌ها می‌توان امیدوار به داشتن پلنگ ایرانی بود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار داشت: پناهگاه حیات وحش عباس آباد با ۳۱۰ هکتار وسعت که بخش‌های زیادی از آن در شهرستان نایین و بخش‌های شرقی آن در خوروبیابانک قرار گرفته، زیستگاه بسیار ارزشمندی است که برای اولین بار و ۸ سال پیش حضور پلنگ ایرانی هم در آن به همراه دیگر طعمه خواران ثبت شد.

او افزود: در حال حاضر جمعیت پلنگ ایرانی در پناهگاه حیات وحش عباس آباد جمعیت زادآور دارد و بسیار ارزشمند است؛ در این منطفه پلنگ ایرانی با توله هایش چندین بار دیده و تصویر برداری و فیلمبرداری شده است.

به گفته اکبری پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده قمصر و برزک نیز پس از سال‌ها حفاظت، برقرای امنیت، احیا طعمه‌ها و زیستگاه، هم مستندسازی و عکس برداری شده است.

او ثبت حضور پلنگ ایرانی را در مناطق یاد شده، اتفاق مهمی در جهت حفظ تنوع زیستی دانست و افزود: حدود یک ماه پیش یک قلاده پلنگ ایرانی هم در منطقه شکار ممنوع کلاته در خور و بیابانک مشاهد شد و این اتفاق با ارزشی است که بتوانیم پلنگ را در جغرافیای شمال و شمال شرق استان و جمعیت پویایی از آن‌ها داشته باشیم.

اکبری در رابطه با چگونگی جمعیت این گونه ارزشمند که در راس زنجیره‌های غذایی قرار دارد، خاطرنشان کرد: پلنگ ایرانی در مناطقی که کوهستان‌های قابل توجه باشد حضور دارد و به طور تقریبی در اغلب استان‌های کشور پلنگ ایرانی به ثبت رسیده است؛ اما در برخی زیستگاه‌ها جمعیت غنی تری و در برخی دیگر جمعیت کمتری دارد.

در سال‌های گذشته حضور پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده عباس آباد، قمصر و بزرک و شکار ممنوعه کلاته در استان اصفهان به ثبت رسیده است و حالا مقامات حفاظت محیط زیست استان اصفهان خبر از احتمال حضور این گونه در معرض انقراض در پناهگاه حیات وحش خارو و کوه بزرگی اردستان می‌دهند.

پلنگ ایرانی یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ و بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران در معرض خطر قرار دارد.


منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.