از مهم ترین مشکلات پیست شیرباد، جاده خطرناک آن است که در مواقع بارندگی خودروهای شخصی به راحتی نمی توانند مسیر پیست اسکی را بپیمایند.

مسئولان استانی و نمایندگان مجلس وعده‌های زیادی برای بهسازی این مسیر داده اند، اما هنوز هیچ کدام محقق نشده و همچنان این مسیر صعب العبور محسوب می‌شود.

اکنون برف تمام قله شیرباد را سفید پوش کرده، ولی هنوز برای ورزش اسکی مناسب نیست. به هر حال تا چند هفته دیگر وارد روز‌های سرد سال می‌شویم و اسکی بازان راهی پیست شیرباد می‌شوند، ولی مسیر دسترسی همچنان خطرناک است و به توجه و اصلاح نیاز دارد.

بی توجهی مدیران ورزشی به اسکی

اسکی یکی از رشته‌های ورزشی زمستانی محسوب می‌شود که در سراسر جهان علاقه‌مندان زیادی دارد و حتی در بازی‌های زمستانی المپیک هم وجود دارد و ورزشکاران به رقابت می‌پردازند.

اما این رشته ورزشی در خراسان رضوی خیلی مظلوم واقع شده است و هیچ عزمی برای احیا و توجه به آن وجود ندارد. متولیان ورزش در ادوار مختلف وقتی از ورزش اسکی سخن گفته می‌شد، وعده‌های زیادی می‌دادند و خود را حامی ورزش اسکی می‌دانستند، اما اظهارات شان با عمل خیلی متفاوت است و هیچ اراده‌ای برای کمک به این ورزش وجود ندارد.

متاسفانه مدیران ورزش استان در دوره‌های مختلف در جلسات همیشه دم از حمایت می‌زنند، اما هیچ قدمی برای آن بر نمی‌دارند. به همین دلیل، اسکی در خراسان رضوی به جایگاه مطلوب خود نرسیده است.

از طرفی در شرق کشور، ورزشکاران فقط در پیست اسکی شیرباد امکان انجام اسکی را دارند؛ بنابراین مدیران ورزشی باید نگاه متفاوت تری به این موضوع داشته باشند و از این ورزش بیشتر حمایت کنند. این اقدام هم در حالی انجام می‌شود که مدیران ارشد استان همچون استاندار وارد میدان شوند و تدابیری اتخاذ کنند تا پایانی بر دغدغه ورزشکاران و علاقه‌مندان درباره این رشته ورزشی باشد.

۱۳ سال از تاسیس این پیست می‌گذرد، اما هنوز مسیر دسترسی به آن به سازی نشده است. از طرفی استاندار و مسئولان استانی باید بدانند این مجموعه منحصر به فرد ظرفیت خیلی خوبی برای توسعه گردشگری است و سالانه گردشگران زیادی به این منطقه سفر می‌کنند که در صورت احیای مسیر دسترسی به پیست، ارزآوری زیادی برای استان دارد، ولی اکنون در مرحله صفر قرار داریم.

مسیر خطرآفرین

ایمان سماورچی رئیس هیئت اسکی خراسان رضوی با اشاره به مهم‌ترین مشکل در پیست اسکی شیرباد گفت: مسیر دسترسی به پیست اسکی شیرباد، به عنوان تنها پیست شرق کشور، مشکل هر سال است که با وجود گذشت بیش از یک دهه هنوز به سازی نشده است و علاقه‌مندان به ورزش اسکی برای رسیدن به پیست با مشکلات زیادی مواجه هستند.

او افزود: علاوه بر جاده نامناسب، به دلیل پوشش ندادن شبکه تلفن همراه در مسیر منتهی به پیست، این خطر نیز وجود دارد که هنگام بروز اتفاق به ویژه در روز‌های برفی، امکان ارتباط برقرار کردن با مراکز امدادی مهیا نشود. از طرفی به دلیل مشکلات جاده منتهی به پیست میزبانی چندین رقابت کشوری از هیئت اسکی خراسان رضوی گرفته و این استان از مزایای آن محروم شده است.

رئیس هیئت اسکی خراسان رضوی به مسیر ۱۴ کیلومتری روستای دولت آباد تا ابتدای پیست شیرباد اشاره و ادامه داد: سال گذشته برنامه استعدادیابی را در روستای دولت آباد اجرا کردیم و به بچه‌های این منطقه اسکی آموزش دادیم. حالا برای حضور این نفرات در پیست با مشکلاتی مواجه هستیم و به راحتی نمی‌توانند مسیر منتهی به پیست را طی کنند که مجبوریم از خودرو‌های آفرود استفاده کنیم.

وعده‌های در حد شعار

سماورچی از پیگیری‌ها برای احیا و به سازی جاده منتهی به پیست خبر داد و بیان کرد: مسیر منتهی به پیست شیرباد محروم‌ترین و به نوعی خطرناک‌ترین جاده محسوب می‌شود که علاقه‌مندان و ورزشکاران برای عبور و مرور در فصل سرد سال با مشکل مواجه هستند.

او تصریح کرد: چندی پیش جلسه‌ای با حضور نماینده مردم چناران در مجلس به همراه مسئولان شهرستان داشتیم که قول‌هایی داده شده است، اما از این وعده‌ها طی این سال‌ها زیاد دیده ایم که به سرانجامی نرسیده است.

رئیس هیئت اسکی خراسان رضوی تاکید کرد: آخرین پیگیری برای به سازی جاده منتهی به پیست شیرباد این بود که شرکت آب منطقه‌ای استان ورود و مسیر روستای دولت آباد تا سد را که حدود ۱۴ کیلومتر است، به سازی و ایمن سازی کند، ولی متاسفانه به نتیجه نرسیده است.

سماورچی با بیان این که عبور از جاده منتهی به پیست به دلیل بی توجهی، سخت و در زمان بارش برف، رسیدن به مقصد برای بسیاری به یک آرزو تبدیل شده است، اظهار کرد: چند سال قبل حدود ۱۰۰ ورزشکار سازمان دهی شده داشتیم، اما الان بیش از ۴۰۰ ورزشکار بیمه شده داریم که با ورزشکاران متفرقه به حدود هزار نفر هم می‌رسند و این افراد به حمایت نیاز دارند.

او افزود: چند سال قبل جلسه‌ای با حضور رشیدیان استاندار وقت، صبوریان مدیر کل وقت ورزش و جوانان و دیگر مسئولان استانی در مجموعه پیست شیرباد داشتیم که در آن دیدار وعده‌هایی برای به سازی جاده منتهی به پیست داده شد، اما آن هم به فراموشی سپرده شده است. به نظرم حمایت از بخش خصوصی در حد شعار است. یک پیست استاندارد در استان داریم، اما به راحتی نمی‌توانیم از آن بهره‌مند شویم و اسکی را به علاقه‌مندان معرفی کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.