دستگاه داپلر فنولایزر ساخت محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، پس از دریافت مجوز‌های لازم، برای نوزادان مبتلا به بیماری‌های ساختاری و مادرزاد قلبی استفاده می‌شود.

محمدجواد مالکی مدیر عامل شرکت سازنده  دستگاه داپلر فونولایزر (از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهد)، گفت: این دستگاه در حال حاضر همه تست‌ها و استاندارد‌های لازم را برای ورود به بازار دریافت کرده است و در برخی از مراکز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او استفاده از دستگاه داپلر فونولایزر را در حوزه قلب و برای تشخیص صدا‌های غیرمعمول آن ذکر کرد و افزود: این صدا‌ها در اثر بیماری‌های ساختاری و مادرزاد قلب به وجود می‌آیند که از شایع‌ترین آن‌ها می‌توان به حفره بین دهلیزی (ASD)، حفره بین بطنی (VSD) و تنگی دریچه ریوی (PS) اشاره کرد.

 مدیر عامل شرکت سازنده  دستگاه داپلر فونولایزر ادامه داد: این دستگاه به تازگی، مجوز IMED را از اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کرده و روانه بازار شده است.

مالکی با اشاره به اینکه در سطح جهان دستگاه داپلر فنولایزر کاملا نوآورانه است، بیان کرد: این دستگاه حتی برای بزرگسالان قابلیت استفاده دارد، ولی با توجه به اینکه افرادی که دارای بیماری‌های ساختاری قلب هستند، در کودکی دچار مشکل می‌شوند، در سنین بالاتر این دستگاه تشخیصی، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.  

او  با بیان اینکه یک درصد از نوزادانی که زنده متولد می‌شود، دچار بیماری‌های ساختاری و مادرزاد قلب هستند که این دستگاه نقش مهمی در تشخیص بیماری دارد، اتصریح کرد: برای این دسته از بیماری‌ها، زمان طلایی درمان وجود دارد و در بسیاری موارد به دلیل تشخیص نکردن به‌موقع، زمان طلایی برای درمان از دست می‌رود و بیماری معمولا در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شود.

به گفته وی، در مراحل مختلف بر کارایی این دستگاه افزوده شده و میزان خطا بسیار پایین آمده است و نمونه داخلی یا خارجی ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.